8. veebruar 2017
Jaga lugu:

Kalm: paberivaba logistika tõstab Eesti majanduse konkurentsivõimet

Valdo Kalm  Foto: Andras Kralla

Digitaalne revolutsioon on pea peale pööranud meie kõigi argielu ja loonud uusi võimalusi nii era- kui ka tööelus, kirjutab Tallinna Sadama juhatuse esimees Valdo Kalm.

Hoo üles võtnud äriprotsesside digitaliseerimine ja nutiseadmete kiire areng ning kõikjal kättesaadav mobiilne andmeside on muutnud mugavamaks paljud igapäevategevused, parandanud avalike teenuste kättesaadavust ning – mis meie vaatekohast väga oluline – loonud eelduse äriprotsesside oluliseks lihtsustamiseks ja seeläbi ka märkimisväärseks efektiivsuse kasvuks.

Laevandussektorit ilmestab kõikjal maailmas tendents üha suuremate laevade, paremate efektiivsusnäitajate, innovatiivsete lahenduste ja keskkonnasäästliku mõtteviisi suunas. Sama on aktuaalne Läänemerelgi. Tallinna Sadam on koos partneritega võtnud ette mitmeid algatusi, et digi- ja nutilahenduste abil viia miinimumini reisijate ja kaubavedajate ajakulu, vähendada märgatavalt veokite liikluskoormust ja seeläbi ka õhusaastet ning kaotada logistikaandmete menetlemisel tarbetu bürokraatia ja mitmekordne andmete dubleerimine.

Tahame olla regiooni uuendusmeelseim ja klientidele parimat keskkonda osutav merevärav. Seda eesmärgiga luua nii reisijate kui ka sadamas tegutsevate operaatorite, vedajate, ekspediitorite ja kõigi teiste jaoks võimalikult lihtne teeninduskeskkond ilma igasuguste tehniliste või bürokraatlike takistuste ja lisasammudeta. Mida lähemal oleme oma protsessidega nn “once-only” (andmete ühekordne sisestamine), seda efektiivsemalt ja konkurentsivõimelisemalt oma äri ajame.   

Tark Sadam

Oleme aasta-aastalt rekordilisi reisijatenumbreid näitavas Vanasadamas käivitanud kõrvuti sadamataristu uuendamise ja uute liikluslahenduste rajamise algatustega Targa Sadama projekti, mille peamine eesmärk on pakkuda autoga ja jalgsi reisijatele ning veokorraldajatele paremat kasutajakogemust. Selle põhikomponentideks on lihtne check-in, lühem ooteaeg ja reisijatele mittevajaliku ajakulu minimeerimine ning sõidukite ja veokite efektiivne järjekorrajuhtimine.

Oleme käivitanud koos partneritega Targa Sadama edasiarenduseks pilootprojekti testimaks lahendust, millega väldime veokite üheaegset sadamasse kogunemist. Praegu tulevad laevale suunduvad veokid reeglina eelnevalt sadamaalale parkima ning paratamatult tekib üheaegsel laevaleminekul ummik. Reaalajas toimiva järjekorrasüsteemi juurutamisel peatuvad kaubaautod Tallinna linnaservas ja süsteem suunab need laevale selliselt, et lühendada nii ooteaega kui vähendada liikluskoormust ja sellega kaasnevat heitgaasireostust.

Osapooli, keda antud projekti kaasatud  on palju: sadam, laevafirmad, autovedajad, Tallinna linn, toll mõlemal pool lahte.

Logistikasektori “X-tee” ehk Single Window

Teine, pikemas vaates isegi ambitsioonikam algatus on logistikaandmete digiteerimine ja kõigi logistikasektori väärtusahela liikmete ühtses andmevahetusstandardis kokku leppimine, mis viib miinimumini tarbetu bürokraatia ja annab tuntavat rahalist säästu.

Nagu igas muus elusfääris, on ka kõik Eesti logistikasektori osalised oma igapäevategevuse maksimaalselt digitaalsetele platvormidele viinud. Ametkondadel ja ettevõtetel on juba olemasolevad ja hästitoimivad digilahendused, kuid kitsaskohaks on ühenduskohad ja siin olekski lahendus  riigi infosüsteemide andmevahetuskihi X-tee analoog logistikasektoris.

Praegu on hästi kättesaadav merendusalane info laevade, kauba ja reisijate kohta, kuid puudulikud või suisa olematud on ühiskasutatavad andmed kauba töötlemisest raudteel ja autotranspordi ajal. Viimane tähendab, et näiteks terminalide kaubaliikumise operatiivandmed ja info vagunite liikumise kohta käib hetkel paljuski veel telefoni või e-maili teel ja juba olemasolevaid andmeid dubleerides.

Digiajastul, kui oleme harjunud ühe näpuvajutusega endale meretagusest e-poest elektroonikat ja tarbekaupa või restoranikülastuse järel takso tellima, on olemasolevate andmete mitmekordne sisestamine parimal juhul pelgalt tüütu ajakulu. Laiemas plaanis aga tegelikult nõrgestab Eesti majanduse konkurentsivõimet tervikuna.

Esmaspäeval, 30 jaanuaril kirjutas Tallinna Sadam koos teiste logistika, ekspedeerimise ja transiidi suurettevõtetega, erialaühenduste, ülikoolide ning majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumiga alla Single Window  koostööleppele, et lähiaastatel viia logistika- ja transpordisektor üle paberivabale ja turvalisele info- ja dokumendivahetusele.

Autor: Valdo Kalm Tallinna Sadama juhatuse esimees

Jaga lugu:
Seotud lood
LOGISTIKA UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad logistikauudised igal nädalal enda postkasti.

Logistikauudised.ee toetajad:

Enimloetud
Tõnu Tramm
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80tonu@logistikauudised.ee
Roberta Lupp
Roberta LuppLogistikauudised.ee sündmusedTel: 5331 0510roberta.lupp@aripaev.ee
Lilia Roos
Lilia RoosReklaami projektijuhtTel: 585 485 10lilia.roos@aripaev.ee

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt