Autor: Tanel Raig • 28. oktoober 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Teekasutustasu vähendab veofirmade kasumit

MKMi teedetalituse ekspert Lauri Künnapuu.
Foto: Raul Mee
Teemaksu alternatiive tutvustanud MKMi teedetalituse ekspert Lauri Künnapuu ütles, et veokite ajapõhine teekasutustasu vähendaks ettevõtete kasumimarginaali 12,8%-lt 11,7%-le.

MKMi tellitud uuringus vaadeldi kolme maksuvariandi mõjusid: ajapõhine teekasutustasu veoautodele, läbisõidupõhine teekasutustasu veoautodele ja sõiduautode aastamaks. Neist suurima maksutulu tooks sõiduautode aastamaks. Hinnanguliselt oleks see 58 miljonit eurot aastas. Keskmine maks sõiduki kohta oleks 117 eurot aastas. Samas ütles Künnapuu, et sõiduauto aastamaks suurendaks transpordikulu kodumajapidamistes, mis on juba praegu Euroopa keskmisest suurem, 8,5%-lt 9,5%ni. „Suhtelises vaesuses elavate maapiirkondade grupp suureneks 1000 elaniku võrra,“ ütles Künnapuu. Ta lisas, et praegune valitsuskoalitsioon sõiduautode maksu kehtestamist ei kaalu.

Kõige kallim on kehtestada veoautodele läbisõidupõhine teekasutustasu. Veoki kohta oleks maksu suurus 722 eurot aastas (0,33 eurot kilomeeter). Maksutulu kogutaks aastas ca 18 miljonit eurot. Kuid maksu tasumise kontrollimiseks on vaja teha suuri investeeringuid tehnoloogiasse, mis teeb tasuvusajaks 6 aastat (teistel maksuliikidel on tasuvusaeg 1 aasta).

Ajapõhine teekasutustasu tooks maksutulu 20 miljonit eurot aastas. Maks kehtestataks alates 3,5 tonnistele veoautodele. Maksu eeldatav suurus on 722 eurot aastas (12 eurot päevas). See maksustamisviis on ka seetõttu ahvatlev, kuna ei nõua kasutuselevõtuks ega kontrolliks suuri investeeringuid ja maksu tasuvusaeg on seetõttu 1 aasta.

Veokite ajapõhisel teekasutustasul on aga mõju veondussektori majandustulemustele. Maismaatranspordi ettevõtete äritegevuse kogukasumi marginaal väheneb 12,8%-lt 11,7%-le.

Künnapuu sõnul tutvustatakse uuringut nüüd valitsusele. Sõiduautomaksu kehtestamist praegune valitsus Künnapuu kinnitusel ei kaalu. Küll aga analüüsitakse veokite ajapõhise teekasutustasu lahendusi.

 

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077