Veondussektor seisab paigal

Eesti Rahvusvaheliste Auto­vedajate Assotsiatsiooni (ERAA) president Einar Vall­baum näeb veondussektoris seisakut – kasvu ei ole näha, sest veomahud ja hinnad on languses.

Mis on autovedajatele järgmisel aastal suurimaks väljakutseks ehk millega peab arvestama 2016. aasta plaane tehes?
Poliitilisest olukorrast tingitud veomahtude vähenemine ning veohindade langus on kujunenud vedajatele tõeliseks ellujäämiskursuseks ning olukorra paranemist pole ette näha. Sellele on lisandunud kulude kasv (Eesti kütuseaktsiis, Venemaa teemaks jne), protektsionismiilmingud Euroopas (Saksamaa, Prantsusmaa, Norra jt miinimumpalga nõuded, nädalase puhkeaja kabiinis veetmise keeld Belgias ja Prantsusmaal jne).

Maksuamet on hakanud kontrollima kaugsõidujuhtide töötamise registreerimist. On sellel juba mingit mõju konkurentsiolukorra paranemisele valdkonnas?
Eks ta kindlasti mõjutab veoturgu. Must tööjõud kaob ära. ERAAni on jõudnud 3–4 juhtumit, kus on jäädud kontrollidele registreerimata tööjõuga vahele.

Kuidas hakkab rahvusvahelisi autovedusid mõjutama päevarahade muudatus – maksuvaba päevaraha piirmäär tõuseb välislähetusel 35 eurolt 50 eurole? Kas see mõjutab Eesti vedajate konkurentsi välisvedajatega, kellel on seni olnud võimalus maksta oma juhtidele suuremat päevaraha, ja kuidas mõjutab see autojuhtide ametlikku palka?
Mõju on positiivne, aitab kaasa Eesti vedajate konkurentsivõime parandamisele. Autojuhtide palka see tõenäoliselt ei mõjuta. 

Mis muudaks meie olukorda autojuhtide pealekasvus, et meil oleks piisavalt ­uusi veokijuhte?
Riigil tuleks suurendada riiklikku tellimust autojuhtide koolitamiseks kutseõppeasutustes (Kehtnas, Viljandis, Rakveres). Noortel on huvi õppida, kuid koolitus on kallis ja vajab suuremat riigi toetust.

Majandusministeeriumis on kohe valmimas uuring teekasutustasude kehtestamise otstarbekusest ja perspektiivist. Milline on ERAA seisukoht, kas Eesti vajab teekasutustasusid?
Täiendavat maksukoormust Eesti vedajatele me ei toeta. Majandusministeeriumi uuringust peaks selguma teekasutustasude otstarbekus ja osakaalud, milline koormus langeks Eesti ja milline välisriikide vedajatele. Tuleks leida mõistlik kompromiss raskeveokimaksu ja teekasutusmaksu vahel, et Eesti vedajate maksukoormus ei tõuseks, kuid samas ka välisvedajad maksaksid Eesti teede kasutamise eest. Teekasutustasude kehtestamisel tuleks maksustada mitte ainult raskeveokid, vaid kõik maanteid kasutavad sõidukid, ka sõiduautod.

Milliseid muudatusi vajab veondussektor riigi poolt, et olla konkurentsivõimelisem?
Mitte tõsta kütuseaktsiisi. Mitmes Euroopa Liidu riigis saavad vedajad riigilt tagasi taotleda mingi osa kütuseaktsiisist. Sarnane praktika Eestis parandaks ka meie vedajate konkurentsivõimet. Järelevalve teostamisel tuleks keskenduda pigem rasketele rikkumistele ja karmistada vastavaid karistusi. Kaasata veotellija vastutavana teatud rikkumiste puhul. Rikkumiste puhul veo peatamine ja trahvi sissenõudmine kohapeal, ka välisvedajatele.

Autasustate autovedajate aastakonverentsil Autovedajate TOPi parimaid ettevõtteid. Kas järgmine aasta tuleb autovedajatele majanduslikult edukam või raskem, kui oli 2014. ja 2015. aasta?
Nagu eelnevalt ütlesin, siis mahtu ei ole ja hinnad on all. Ega siin kasvu ei ole loota ja hea, kui suudetakse samale tasemele jääda.

Kas enda firmale Lajos teete järgmiseks aastaks ka 0% kasvuga eelarve?
Jah, kindlasti teeme.

 

TULEKUL
Autovedajate aastakonverents võtab päevakajalised teemad luubi alla

Tänavune autovedajate aastakonverents toimub 28. oktoobril.
Sarnaselt eelmise aastaga suunatakse ka seekord pilk järgmisesse aastasse ja analüüsitakse, millega peab auto­vedaja arvestama 2016. aasta planeerimisel. Vaadeldakse, millised on kliendi ootused autovedajatele. Sektori otsustajad lahkavad päevakajalisi teemasid – kuidas tagada veokijuhtide pealekasv, jätkusuutlik koolitus ja motiveeriv palgasüsteem. Arutatakse autovedajate puhkekohtade temaatikal. Arutusele tulevad ka ettepanekud, kuidas vähendada veonduses varimajandust.
Konverentsil toimub ka edukaimate autovedajate autasustamine, kus auhinnad annab üle ERAA president ja riigikogu liige Einar Vall­baum­. Päeva moderaatoriks on endine majandusministeeriumi transpordi asekantsler Eero Pärgmäe.

Kuumad teemad Autovedajate Aastakonverentsil
Millega peab autovedaja arvestama 2016. aastal?
Kliendi ootused autoevedajale ja ekspedeerijale
Kas Eesti kehtestab teemaksu?
Kuidas tagada veokijuhtide pealekasv, jätkusuutlik koolitus ja motiveeriv palgasüsteem
Kas veokijuhtide puhkekohtade arv on piisav
Kuidas kaotada veondusest varimajandus

Lisainfo: Martin Kivimäe (tel 5666 7056, e-post martin@logistikauudised.ee)

Osale arutelus

  • Tanel Raig

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,59 0.1892148
Brasiilia reaal BRL 4,22 -0.1349528
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0306937
Filipiinide peeso PHP 59,12 -0.1368313
Hiina jüaan CNY 7,66 0.0614347
Hongkongi dollar HKD 8,87 -0.0732469
Horvaatia kuna HRK 7,41 -0.0485692
Iisraeli seekel ILS 4,09 0.0366865
India ruupia INR 80,61 -0.1201908
Indoneesia ruupia IDR 15948,54 -0.0087148
Islandi kroon ISK 135,72 0.0294811
Jaapani jeen JPY 124,82 -0.1998881
Kanada dollar CAD 1,50 0.0534366
LAV rand ZAR 15,98 0.1278628
Lõuna-Korea vonn KRW 1274,20 0.1524846
Malaysia ringgit MYR 4,62 -0.0064976
Mehhiko peeso MXN 21,77 0.081361
Norra kroon NOK 9,73 -0.0308211
Poola slott PLN 4,33 0.0600795
Rootsi kroon SEK 10,46 0.0143368
Rumeenia leu RON 4,74 0.0274152
Singapuri dollar SGD 1,53 -0.0130395
Suurbritannia nael GBP 0,88 0.0914495
Šveitsi frank CHF 1,14 0
Taani kroon DKK 7,46 0.0147459
Tai baht THB 35,29 0.0164394
Tšehhi kroon CZK 25,71 0
Türgi liir TRY 6,00 0.0250221
Ukraina grivna UAH 30,59 -0.0797104
Ungari forint HUF 317,73 0.028334
USA dollar USD 1,13 -0.0707526
Uus-Meremaa dollar NZD 1,65 0.1696147
Valgevene rubla BYN 2,44 -0.0246184
Vene rubla RUB 74,79 -0.0724127

Valdkonna töökuulutused