Rivo Sarapik • 25. jaanuar 2011
Jaga lugu:

Kohus: tollimaksud peab alati maksma importöör

Riigikohtu otsuse kohaselt on impordimaksude tasumine alati importööri kohustus. Ka siis, kui tollidokumendid esitas importööri eest tollideklarant.

Riigikohtu otsus nr 3-2-8-1-806-10 (loe ka uudisele lisatud faili otsusega) selgitab, et kuigi kauba importöör ja tollimaakler vastutavad tollivõla eest riigi ees solidaarselt, peab imporditollimaksu kulu kandma täies ulatuses siiski kauba importöör, kuna tegemist on importööri maksukohustusega.

Kohtulahendi aluseks olev juhtum ulatub viie aasta taha. 2007. aasta kevadel kohustas maksuhaldur (MTA) maksma ASi Glaskek Alumiinium täiendavalt maksuvõlga 400 000 krooni, kuna 2006. aastal kauba impordil tollideklaratsioonid vormistanud deklarant ei teadnud ELi ja Iisraeli vahelisi tollinõudeid.

Teadmatus puudutas Iisraeli valitsemisalast, kust pärinevad tooted ei vasta ELi ja Iisraeli vahelise assotsiatsioonilepingu kohaselt tariifse sooduskohtlemise tingimustele, pärinevaid tooteid. ACE Tollivormistuse OÜ ja OÜ Combidek Logistika deklareerisid tooted 2006. aastal sooduspäritoluga vabasse ringlusse. Importöör ei olnud maksunõudega nõus ja kaebas selle kohtusse, vaidlus läbis kolm kohtuastet, kuid õigus jäi 2009. aastal kohtuotsusega MTAle.

Seepeale kaebas Glaskek kohtusse tollideklarandi Combidek Logistika, nõudes solidaarse vastutuse alusel deklarandilt 400 000 krooni, mis hiljem kahanes poole võrra. Tolliagendi ja importööri vahel oli käsundisuhe. Kohtud leidsid, et tollivõlg on olemuselt importööri kohustus, sest tolliagent ise ei impordi ega ekspordi kaupa, vaid tegeleb tollivormistusega.

KOMMENTAARID

Ojari Paas, Combidek Logistika juhataja

Tolliagentidele toob otsus selguse ja õiguskindluse enda teenuste pakkumisel. Samuti kindluse, et järelkontrolliotsused on samuti importööride kohustus. Importööridele aga toob  selguse ja loodetavasti väheneb juhtumite arv, kus analoogsetel põhjustel kohtuteed alustatakse.

Meid hageti solidaarse vastutuse klausli alusel, mis tuleneb seadusest. Tekitati olukord ja väärpilt, et tolliagentuur on kohustatud maksma importööri makse. Kohtulahend lõpetas seilise väärkäsitluse, selgitades, et tolliagentuuril on solidaarne vastutus riigi ees maksude tasumisel. Kohustus tasuda impordimakse lasub importööril - kui importöör ei tasu teatud ajavahemikul impordimakse, vastutab tolliagentuur solidaarselt nende tasumise eest. Seejärel tekib tolliagentuuril regressiõigus see summa importöörilt välja nõuda. Vastutuse ja kohustuse mõiste segi ajamine nõudis kolme kohtuastme otsust, et seda importöörile seletada.

Eriarvamused tekivad kahjuks siis kui Maksu- ja Tolliameti järelkontroll teeb otsuse lisamaksu osas või importööril tekivad makseraskused. Nähtavasti anti meid hagenud isikule väärat infot, et selle järelkontrolli läbi tekkinud kohustuse saab tolliagendi kraesse keerata. Korrektsete klientide puhul pole selline mõtlemine õnneks levinud, sest loogiliselt mõtlev inimene saab aru, mis teenust tolliagentuur pakub - meie aitame korraldada tollivormistust ning üks osa sellest on ka maksude ajatamine.

Andres Matkur, ACE Logistics tegevjuht

Lahend loob selguse kui analoogne olukord tulevikus saab juhtuma. Samas tolliagendina tegutsedes, me puutume kokku sarnaste olukordadega, kuid mis siiski mõneti erinevad ja selles osas antud kohtulahend ei anna vastust. Näiteks kui MTA lisanõude esitamise ajaks on importöör pankrotis, maksejõuetu, likvideeritud vms. Sellisel juhul väga tõenäoliselt MTA esitab nõude otse tolliagendile kui solidaarsele võlgnikule. Kuigi nüüd antud kohtulahend ütleb, et maksude tasumise eest vastutab importöör ei ole tolliagendil seda nõuet reaalselt kelleltki enam sisse nõuda. Ja teine olukord, kui lisaks maksudele, lisab MTA maksusummale ka intressid, trahvid, jms, siis kas ja kuidas jaguneb solidaarne vastutus nende osas.

Cardo Soosaar, advokaadibüroo CASUS OÜ, vandeadvokaat

Riigikohtu otsuses on kõige olulisem järgmine lõik: „Kolleegium nõustub kohtutega selles, et pooltevahelisest käsundisuhtest tulenevalt ei pea käsundisuhte pooled omavahelises suhtes täitma tollimaksu tasumise kohustust võrdsetes osades. Tegemist on imporditavalt kaubalt tasumisele kuuluva avalik-õigusliku maksuga ja kohtud on õigesti leidnud, et kuna kauba importijaks oli hageja, siis oma olemuselt on täiendav importtollimaks ja käibemaks hageja maksukohustus.“

Sellest lahendist tuleneb, et kuigi kauba importöör ja tollimaakler vastutavad tollivõla eest riigi ees solidaarselt, peab imporditollimaksu kulu lõpuks kandma täies ulatuses siiski kauba importöör, kuna tegemist on importööri maksukohustusega.

Lembit Sullakatko, Maksu- ja tolliameti juriidilise osakonna juhataja asetäitja

Ega MTA siinkohal midagi muud soovitada saakski, kui et nii tolliagentuur kui ka tema klient peaksid ennast viima võimalikult täpselt kurssi tollieeskirjadega, et vähendada riski, et seaduses ettenähtud maksusummad jäävat tasumata.

 

Jaga lugu:
Seotud lood
LOGISTIKA UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad logistikauudised igal nädalal enda postkasti.

Logistikauudised.ee toetajad:

Enimloetud
Tõnu Tramm
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80tonu@logistikauudised.ee
Roberta Lupp
Roberta LuppLogistikauudised.ee sündmusedTel: 5331 0510roberta.lupp@aripaev.ee
Lilia Roos
Lilia RoosReklaami projektijuhtTel: 585 485 10lilia.roos@aripaev.ee