Autor: Siim Sultson • 26. jaanuar 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Addinol: Neste, miks teed nii? Siin ju su koduturg...

"Meie ka aru ei saa, miks ta nii teeb!? Siin oleks ju nagu nende koduturg. Mis nad siis üldse mõtlevad!?," imestas Addinol Mineralöl Marketing OÜ tegevjuht Tiina Suija Neste määrete sektori Eestist ootamatu lahkumise üle.

Ühelt poolt on Suija sõnul selline lahkumine üsna tavaline maailma määrete müüjate osas. Oli ju ka eelmine aasta üsna vilets ja selle põhjal tehakse järeldusi. Selles mõttes pole Neste käitumine erakordne. Pealegi on ju selline koomale tõmbumine nüüd omane eeskätt multinatsionaalsetele suurfirmadele.

Teisalt aga on Eesti puhul tema kinnitusel tegemist ikkagi koduturuga ja siin jääb õhku ootamatuse ning arusaamatuse tunne. "Meie ka aru ei saa, miks ta siis nii teeb!? Siin, Eestis, oleks ju nagu ikkagi koduturg, emafirma on siinsamas üle lahe... Mis nad siis üldse mõtlevad?!" oli Suija hämmelduses.

"Kui turg jäetakse diilerile, siis on see taganemise esimene tunnus. Tootja huvi jahtub. Edasi ongi lahkumine," selgitas Suija firmakäitumise anatoomilist rusikareeglit.

Edasine oleneb diilerist. 

Kes võiks olla diiler?

"Pidi tulema keegi..," kostis siinse Addinaoli juht.

Baltoil?

"Ei kinnita ega lükka ümber," jäi Suija diplomaatiliseks.

 Mida tähendab Neste määrete sektori Eestist lahkumine Addinoli jaoks?

"Üks tõsine tegija lahkub. Edasine oleneb uuest tegijast. Meile on see võimalus vaadata, kuidas klientide rahulolu on, mida Neste kliendid nüüd edasi arvavad. Oleme vajadusel valmis oma toodet pakkuma," analüüsis ta tulevikku.

Edaspidine sõltub peale hinna, ka kvaliteedist, tarnete tasemest ja muustki, selgitas Suija edaspidise käitumise olulisi muutujaid.

"Kliendid võivad olla väga tundlikud. Vastus võib olla käes juba kolme kuuga," tõdes ta kavalalt.

Kas Eesti on Addinoli koduturg, on ju teisalt emafirma suhteliselt kaugel Saksamaal?

"On küll koduturg. Addinol on teinud oma Ida-Euroopa keskuse ju Eestisse, oleme Ida ja Lääne, venelaste ja sakslaste vahel. Meil klapib mõlema poolega," selgitas Suija varmalt. Pealegi on ju eestlased sakslastega ka kultuuruliselt pea kaheksa sajandit seotud.

Suija seletusel on huvitav see, et üle ilma on trendiks, et suurfirmad annavad koomale tõmmates oma tegevusi üle diileritele. Kuid Addinolil on see käinud vastupidi: Vene kriisi aegu 1998-1999 oldi Eestist lähtuvalt idaaladel ehk Venemaal, Ukrainas esindatud diilerite kaudu. Seega olid kahjud väiksemad, ehkki sealsed diilerid olid üldiselt ausad. Nüüd siis on suundumus tütarfirmade poole, neid on Eestist itta kerkinud ridamisi.

Võrreldes diileriga, on tütarfirmaga asja ajamine lihtsam: on ju rahakott ühine ja usalduski palju suurem. "Kokkutõmbumisi on ka Skandinaavia poolelt, nimesid ma nimetada ei saa," lisas Suija saladuslikult.

Kas äkki on ka Addinolil plaanis kokku tõmmata?

"Kindlasti mitte!" kostus Suijalt kaljukindel vastus.

"Kuulsin, et Neste määrdemüügi meeskonnale oli suur uudis, et järsku saadi koondamisteated lauale. Meil nii ei ole," avas ta määrdemüüjate maailma tausta.

"2009. aastal Addinol ei koondanud Saksmaal ühtegi töötajat," tõi ta esile Addinoli erinevuse teistest maailma määrdemüüjatest eelmisel raskel aastal.

"Addinol on ja jääb siia turule veel pikkadeks aastateks," teatas Suija kindlameelselt.

 

 

 

 

Jaga lugu
Logistikauudised.ee toetajad:
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077