Autor: Siim Sultson • 2. oktoober 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

SAS vajab uut omanike rahasüsti

Raskustes Skandinaavia lennufirma SAS peab tõenäoliselt kevadisele emissioonile lisaks varsti omanikelt veel raha juurde küsima, prognoosib lennundusanalüütik Anders Lidman täna Rootsi majanduslehele Dagens Industri antud intervjuus. Venib ka Estonian Airi müük.

„Need kuus miljardit Rootsi krooni (9,2 mld Eesti krooni), mis SAS kevadel omanikelt sai, on varsti läbi põletatud,“ ütles Lidman, kes muretseb, et SASil pole selget tulevikustrateegiat. SASi juht Mats Jansson on oma restruktureerimisplaanidega küll edenenud, kuid sellest ei piisa.

„Probleem on selles, et SAS keskendub aukude lappimisele, et paat põhja ei läheks, kuid paadil puudub kindel kurss. SAS ei suuda üksi oma jalgel seista ega rahastada uute lennukite ostu. Lisaks on neil oma pikamaalendudega mingi kentsakas vahestrateegia – siin tuleks kas oluliselt lendude arvu suurendada või need sootuks lõpetada. Praegu neelab see vaid raha,“ ütles Lidman.

Analüütiku sõnul on SAS kaotamas ka oma koduturgu Saksa Lufthansale, mis ei ole enam SASi enda ülesostmisest huvitatud.

Teine lennundusanalüütik Christer Åhström ütleb lehele, et ilmselt jätkab SAS iseseisva firmana. „Ma ei usu, et keegi SASi praeguste kollektiivlepingutega osta tahaks. Praegustest majandusprobleemidest tuleb neil omal jõul välja rabeleda.“

Märtsis esitas SASi juht Mats Jansson tegevusplaani, millest tänaseks on ühele poole saadud osaluste müügiga lennufirmades British Midland, Spanair, airBaltic ning veel mõnes väiksemas firmas. Estonian Air’ile ja Air Greenlandile pole ostjat leitud.

Säästukava nägi ette 21 lennuki käigust ärajätmise ning 40 lennuliini sulgemise – tänaseks on 14 lennukit maale jäetud ning 20 liinil lendamine lõpetatud. Viimastest kaks olid pikamaalennud – üks Seattle’i ja teine New Delhisse. Plaanitud 3000 töötaja koondamisest, millest augustis sai 4500, on koondamisteate tänaseks kätte saanud 1200 inimest.

Kõige olulisemad on SASi jaoks aga käimas olevad palgakõnelused. Eesmärk on kärpida palku 10-20%. Ametiühinguid, kellega läbirääkimised jätkuvad veel järgmisel nädalal, on kokku 39.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077