Autor: Mariliis Pinn • 7. jaanuar 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Volvo ehitas 700hobujõulise veokimootori

Volvo Trucks inseneridele anti 2006. aasta kevadel ülessanne arendada välja maailma võimsaim seeriaveok, tegemata seejuures järeleandmisi heitmenõuete ja kütusesäästlikkuse osas.

700 hj võimsuse ja 3150 Nm pöördemomendiga Volvo FH16 on maailma võimsaim seeriaviisiliselt toodetav veok, teatas firma. Mootor D16G on Volvo eelmise 16 l ja 660 hj mootori edasiarendus. 40 lisahobujõudu tagavad, et Volvo Trucks on esimene veokitootja, kes ületab 700 hj künnise.

Võimsus ja pöördemoment on väga head, kuid tõeliselt suur saavutus on see, et Volvo mootorikonstruktoritel õnnestus ühendada mootori suurendatud võimsus väiksema heitmekogusega ning kütusekulu püsib seejuures samal tasemel.

”Lihtne mootori võimsuse suurendamine on üks asi, kuid teha seda ilma heitmete või kütusekulu suurenemiseta on palju raskem ülesanne,” rääkis uue D16G mootori projektijuht Henrik Lindeberg.

Üks tingimusteta nõue oli see, et uus veok peab vastama Euroopa heitgaasinormile Euro V, mis jõustub 1. oktoobril 2009. See tähendab, et lämmastikoksiidi kogust heitgaasis oli vaja vähendada üle 40%.

Volvo mootorispetsialistide ees seisis klassikaline dilemma: kütusekulu vähendamiseks on oluline muuta põlemisprotsess võimalikult tõhusaks, kuid selle halvaks küljeks on lämmastikoksiidiheitmete koguse suurenemine. Sellega toimetulemiseks oli vaja suurendada heitgaasi järeltöötlussüsteemi mahtu. Mootori arendamine ja täiustamine seisneb optimeeritud lahenduse loomises kütuse sissepritsest kuni väljalasketoruni välja. Kõiki süsteemielemente tuleb väga hoolikalt valida, et tagada võimalikult hea lõpptoode.

”Uus Volvo FH16 on juba vedanud raskeid autoronge läbi Austraalia kõrbete, vedanud palke Põhja-Rootsis ja töötanud krõbedas pakases. Veokit on katsetatud ka Kaljumäestikus kuni 3600 meetri kõrgusel,” kirjeldas Henrik Lindeberg.

Jaga lugu
Logistikauudised.ee toetajad:
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077