Maksa nagu varem või võtame kõik liisingumasinad käest ära, vahendas SEB Liisingu nõuet ettevõtja, kes soovis osa liisingulepinguid lõpetada.
"Oleme küsinud pangalt maksepuhkust, lepingute refinantseerimist, osa sõidukite väljaostmist ning osast loobumist, kuid ükski variant ei ole neile sobinud," kurtis anonüümseks jäänud ettevõtja, kes tahab töömahu vähenemise tõttu 3-4 veoautost lahti saada ning nende liisingulepingu lõpetada. Kokku on sel ettevõttel 16 masinat, kirjutas Äripäev. Osa neist on majandusbuumiaegsest kasumist välja ostetud.
Ehkki liisingulepingud on sõlmitud ükshaaval ning mingit raamlepingut pole, väidab SEB Liising ettevõtja kinnitusel, et kõik veoautode liisingud on omavahel seotud. Liisingulepingut saab aga enne tähtaega lõpetada vaid liisinguandja ning seda juhul, kui ettevõte jääb makseid võlgu kahel järjestikulisel kuul või rikub ükskõik millist muud liisinguandja jaoks olulist kohustust. Ettevõte oma veokitele ise seni ostjat otsinud pole.
Eelarvet pingestavad liisingulepingud on praegu paljude autoomanike ja liisingufirmade probleem. Automüüjad jätavad enne tähtaega tagastatud liisinguautod pankade koormaks. Pangad ahistavad liisinguvõtjaid, et nad jätkaksid maksmist, kuni sõidukeile omal käel ostjad või liisingu ülevõtjad leiavad.
Saksa Auto müügijuht Heikki Jaansalu tunnistas aripaev.ee-le: "Idee poolest pole see automüüja teema. Meil pole kohustust enne tähtaega tagastatud liisinguautosid tagasi osta." Tagasiostukohustus tekib alles liisinguperioodi lõpus, selgitas ta.
Jaansalu ütles samas, et kes koormavast liisinguautost lahti tahab saada, peab ise vaatama, kuidas ostja leiab. Automüüja tavaliselt masinat tagasi ei võta. Erandiks on juhud, kui klient soovib liisinguautot vahetada sama autokaupmehe müüdava sõiduki vastu.
"Me lähtume autode hindamisel reaalsest turusituatsioonist ja oleme konservatiivsed," rääkis Jaansoo. See tähendab, et vähekasutatud liisinguauto jääkmaksumus võib ületada sõiduki praegust turuhinda isegi mitu korda. Samas tahavad liisinguautosid tagasi tuua ja odavamate ning ökonoomsemate vastu vahetada nii eraisikud kui ka paljud firmad.
ASi Info-Auto turundusdirektor Tiit Lillipuu ütles samuti, et liisinguvõtjate soovil nad sõidukeid tagasi ei osta. "Tõsi, teeme seda juhul, kui klient soovib pruugitud sõiduki uue vastu vahetada ning me sisseostuhinnas kokkuleppele jõuame," rääkis ta.
"Loomulikult ostame tagasi sõidukid, mille liisingutähtaeg on täis saanud ning oleme võtnud tagasiostukohustuse," lisas Lillipuu. "Pruugitud sõidukite turg on juba mitu kuud küllastunud, vastavalt sellele kujunevad ka hinnad, mis on järsult langenud."
Silberauto juhatuse liige, Mercedes-Benzi sõiduautode müügidirektor Toomas Kreek kommenteeris, et Silberauto liisingust tulnud sõidukeid tagasi ei osta, kui see pole nende jaoks osa uue auto müügiprotsessist.
Kommentaar Indrek Julge
SEB Liisingu juht
Kasutusrendi iseloomuga liisingulepingu puhul oleme kliendiga kokku leppinud, et nõuetekohaselt täidetud lepingut saab enne tähtaega lõpetada poolte kokkuleppel. Kapitalirendi iseloomuga lepingu ennetähtaegse lõpetamise peamisteks eeldusteks on võlgnevuse puudumine ja liisingueseme finantseerimiseks tehtud kulutuste tasumine.
Autokaupmehed pole valmis üldiselt liisinguautosid enne tähtaega tagasi ostma, välja arvatud juhtudel, kus vara jääk on turuhinnaga võrreldes väga soodne või kui automüüjal on ka lepingu kestel kohustus auto tagasi osta. SEB Liisingul pole statistikat, kui palju kliente soovib lepinguid enne tähtaega lõpetada ja palju neist liisinguvarale ise ostja leiab.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Kujutagem ette ühe ettevõtte keskastmejuhti, kes peab nädala lõpus kaitsma oma aasta plaane. See vajab paaritunnist keskendumist ja asi saaks tehtud. Pärast hommikukohvi otsustab ta enne veel „kiirelt“ uudiseid sirvida ja meilid üle vaadata.