• 18.11.08, 09:43
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kaup on tarnitud hetkest, kui see ületab reelingu lastimissadamas

CFR klausel on C rühma klausel, mis tähendab, et kulude kandmise lõpu ja riski ülemineku hetked omavahel ei kattu. Seega tuleb lepingupooltel neid klausleid kasutades olla eriliselt tähelepanelik, kirjutas advokaadibüroo Glikman & Partnerid jurist Jürgen Valter Äripäevas.
CIF klausel on oma tingimustelt väga sarnane CFR klauslile, mis seisneb eelkõige selles, et kaup loetakse tarnituks hetkest, millal see ületab laeva reelingu lastimissadamas. Teoreetiliselt vastutab müüja kauba tõstmise ning selle liigutamise eest laeva reelinguni, kuid alates hetkest, mil kaup ületab laeva reelingu, vastutab selle eest juba ostja.
Praktikas on vaidluste vältimiseks kindlasti soovitatav täpsustada kulude ja vastutuse jaotust seoses kauba laevale tõstmisega, kuivõrd kauba paigutamise laevale tellib ja tasub üks pool. See hõlmab nii kauba tõstmist kailt kui ka kauba paigutamist laevale, mis tähendab ka seda, et vastav pool vastutab siiski ka kauba eest, kui see on ületanud reelingu. Kaup loetakse tarnituks ka juhul, kui ostja seda ilma põhjendamata vastu ei võta.
Müüja kohustuseks on tasuda kauba prahtimise eest, teha eksportkauba tolliklaarimine ning kanda lisaks ka kauba vedamise kulud nimetatud sihtsadamani, kuid nagu mainitud, on kauba juhusliku kahjustamise ja hävimise risk läinud müüjalt ostjale üle juba kauba laeva reelingu ületamisel lastimissadamas. Seega tekib olukord, et kauba transpordikulud on küll veel müüja kanda, kuid kauba säilimise risk on ostjale üle läinud juba varem.
Juhul, kui kaubaveoga kaasnevad ka mingid täiendavad transiidiformaalsused, siis selles osas jätab CIF lahtiseks, kas tegemist on müüja või ostja kuluga, sätestades, et vastavate kulude kandmine oleneb sellest, kuidas on veolepingus kokku lepitud.
Seetõttu soovitan vaidluste vältimiseks müügilepingus kokku leppida, mis kulusid veoleping katma peab.
Sealhulgas on müüja kuluks ekspordiriigi korraldusel inspektsiooni läbiviimine, ostja kohustuseks aga impordiriigi vastavad inspektsioonid jms.
Nõuded kauba pakkimisele lähtuvad veoviisist, mida kasutatakse. Arvestades seejuures, et veolepingu sõlmimine on müüja kohustus. CIF klauslit kasutatakse ainult laevaveol, sisevetes või merel.
CIF ainukene erinevus CFR klauslist seisneb selles, et CIF klausli puhul on müüja kohustatud muretsema omal kulul laadungi kindlustuse.
Arvestades, et kaubaga seotud risk läheb ostjale üle juba kauba tarnimisel (reelingu ületamisel), siis tuleb kindlustus sõlmida ostja või viimase poolt nimetatud kolmanda isiku kasuks mitte müüja enda kasuks.
Müüja on kohustatud kindlustuslepingu sõlmima hea reputatsiooniga kindlustusandjaga, kuid seda vaid miinimumkattega.
"Logistikakäsiraamatus" kirjutab Tiit Tammemägi, kes on Incotermsi tarneklauslite suurim ekspert Eestis, põhjalikult teemal: Tarneklasulite väärkasutamisest.
 
 
 

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 29.04.25, 11:20
Nutikas ladu loob konkurentsieelise: Nixor aitab luua täielikult automatiseeritud logistikalahenduse
Tänapäeva ärikeskkonnas, kus kiirus, täpsus ja paindlikkus määravad edu, on logistikast saanud ettevõtte konkurentsivõime tuum. Nutikas ladu pole enam pelgalt kuluefektiivne lahendus – see on strateegiline eelis, mis aitab ettevõttel eristuda, kasvada ja kiiremini reageerida turu muutustele.

Enimloetud

1
Uudised
  • 09.05.25, 13:21
Topauto avas Tartus Lõuna-Eesti esimese CUPRA Garage müügisalongi
2
Uudised
  • 09.05.25, 12:02
Robotkullereid tootev Clevon müüdi ameeriklastele
Clevon muutub GO-ks, üheks strateegiliseks investoriks on FedEx
3
Uudised
  • 21.04.25, 12:01
Saadaval on 4,7 miljonit eurot, autovedajaid jätab see aga külmaks
Seitsme kuuga on välja antud alla veerandi kogusummast, mistõttu toetust pikendati taas ja laiendati ka taotlejate ringi
4
TOP
  • 21.03.25, 13:50
Ekspedeerimisfirmade palga TOP 50: esikümne keskmine palk üle 4600 euro kuus
5
Uudised
  • 06.05.25, 12:58
Taanis ähvardab vedajaid vigase teemaksusüsteemi tõttu kopsakas rahatrahv
Üleskutse vedajatele: andke teada kui teie ettevõtte veok on saanud Taanis ebaõiglaselt trahvi!
6
Uudised
  • 09.05.25, 13:03
Ti analüütik: DSV on nüüd hoopis teine ettevõte

Hetkel kuum

Ühes Taani kontrollpunktis väljastati kuu ajaga 647 trahvi sõidukitele, mis olid vastavalt registritele sel ajal hoopis teises kohas.
Uudised
  • 06.05.25, 12:58
Taanis ähvardab vedajaid vigase teemaksusüsteemi tõttu kopsakas rahatrahv
Üleskutse vedajatele: andke teada kui teie ettevõtte veok on saanud Taanis ebaõiglaselt trahvi!
Viimane aasta on olnud Clevonile keeruline, kuid uue omaniku käe alla loodetakse Viljandist pärit tehnoloogiale saada tuul tiibadesse.
Uudised
  • 09.05.25, 12:02
Robotkullereid tootev Clevon müüdi ameeriklastele
Clevon muutub GO-ks, üheks strateegiliseks investoriks on FedEx
DSV on nüüd märgatavalt teistsugune firma võrreldes sellega, mis viimase kahekümne aasta jooksul kiirelt kasvas, leiab Ti analüütik Thomas Cullen.
Uudised
  • 09.05.25, 13:03
Ti analüütik: DSV on nüüd hoopis teine ettevõte
Kõrgeima keskmise brutopalgaga ettevõte oli mulluse ekspediitorfirmade TOPi kolmanda koha omanik Eesti Chem OÜ.
TOP
  • 21.03.25, 13:50
Ekspedeerimisfirmade palga TOP 50: esikümne keskmine palk üle 4600 euro kuus
Elektriliste veokite turg hakkab Euroopas arenema ning “tänu” Scania probleemidele on Volvo Trucks saanud heisata täispurjed.
Uudised
  • 05.05.25, 11:43
ELi e-veokite turg kasvab, suurim veokitootja Scania sattus aga probleemi otsa
Northvolt andis sisse pankrotiavalduse
Arendada ja ehitada ikka saab. Kes küll võiksid olla üürnikud?
Uudised
  • 26.02.25, 12:36
Kitsas king: laopindade turul kisub valusaks
SUUR LUGU. Eksperdid vaatavad laopindade turu olukorrale otsa sügavalt ja keerutamata. Nad osutavad ka lahendustele.
Parima palgamaksja peamine tegevusala on puidu transport.
TOP
  • 04.04.25, 14:39
Autovedajate palga TOP 50: esmakordselt ajaloos ühes ettevõttes palk üle 4000 euro kuus
Reaalajas olevad andmed hoiavad tootmise ja logistika liikumises.
  • ST
Sisuturundus
  • 29.04.25, 11:20
Nutikas ladu loob konkurentsieelise: Nixor aitab luua täielikult automatiseeritud logistikalahenduse

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele