Eesti ja Soome väikelaevanduse mõõdupuuks
võiks võtta kahe riigi meremessid – kui mullusel Tallinna meremessil käis 6500
inimest, kes võisid vaadata väljapandud 104 veesõidukit, siis Helsingis äsja
lõppenud messil «Vene 2007» võisid 90 000 külastajat näha 635 paati.
Kui Eesti messil oli eksponente üle 70, siis Soomes näitas oma kaupu 350 firmat või ettevõtjat. Soome paaditootjate ühingu ja ühtlasi ka «Vene 2007» korraldaja Joukko Huju kirjeldab, kuidas sel aastal tuli messikeskuses esimest korda müüjaid koomale tõmmata, kirjutas Postimees.
«Et kõik soovijad ära mahuks, andsime igale firmale 10–15 protsenti vähem põrandapinda, kui nad soovisid,» räägib Huju. «Merevarustust ja paate müüvate eksponentide arvu ei tahtnud me vähendada, küll aga pidid mõned vähem paate kaasa võtma.»
Huju sõnul on tänavu küll veidi vähem «pannimüüjaid», kuid kuna suur osa soomlaste suvisest elust käibki paadis, peab kundedele jääma võimalus messilt kõike vee peal elamiseks vajalikku valida ja osta.
Kui arvestada, et 95 protsenti Soomes müüdavatest paatidest on suvila juures kasutatavad, ehk nn mökkivened, mida möllima ei pea, on oma paat tegelikult igal soomlasel. Paate, mil kajut ja kus saab suvel elada, on Soomes 70 000.
Lisaks messinumbritele on Soome ja Eesti väikelaevandust hea võrrelda ka registris olevate paatide arvu järgi. Autoregistri (ARK) andmetel on Eestis 17 210 väikelaeva ehk siis paat on igal 80. Eesti elanikul. See on päris suur number, sest ARKi andmebaasis on ainuüksi 3344 alust ehk siis iga viies on lisandunud viimase pooleteise aasta jooksul.
Kuna veeteede ametilt perfokaartidel ja nimetute ühikutega paadiregistri üle võtnud ARK on veesõidukeid registreerinud 2005. aasta juulist, ei saa paadimüügitrende palju võrrelda, kuid needki arvud on ilmekad. Inimeste vee peale tükkimist näitab seegi, et arvele on võetud kuskilt kuuri tagant leitud 42 nõukogudeaegset alumiiniumist mootorpaati Progress, millele uus elu sisse puhutud.
Kasvavat paadihuvi näitab seegi, et veeteede ameti andmebaasis on ligikaudu 15 500 kehtivat väikelaevajuhi tunnistust, millest ARK on pooleteise aastaga uue vastu vahetanud 2335 tunnistust ja esimest korda väljastanud 1249 uut tunnistust.
Seotud lood
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.