Autor: Tõnu Tramm • 23. aprill 2020

Aktsiisilangetus aitab vedajaid vaid hetkeks

1. maist kahaneb diislikütuse aktsiis.
Autor: Erik Prozes

Tänases saates võetakse luubi alla diislikütuse aktsiisi langus alates 1. maist ning kuidas see võiks parandada meie autovedajate konkurentsitingimusi.

Selgub, et autovedajate võit võib olla üsna ajutine, sest pikemas perspektiivis moodustuvad veohinnad ikkagi vastavalt tegelikule kütusehinnale ning oluliselt rohkem raha vedajatele kätte ei jää. Küll aga nähakse selles edu Eesti majandusele tervikuna, sest esimesel võimalusel toovad ka rahvusvahelised vedajad oma tankimise tagasi Eestisse ning loodetavasti taastub hindade ühtlustumisel lõunanaabritega ka transiit-tankimine, mis praegu on sisuliselt olematu.

"Kas ees ootav aktsiisilangus nüüd mingit väga olulist turgu muutvat mõju omab, ma selles sada protsenti kindel ei ole," ütles OÜ Stonewolf ja Eesti Autoettevõtete Liidu juhatuse liige Andrus Laul ja lisas, et positiivne on see samm aga kindlasti. "Kasvõi näiteks seetõttu, et kuna autod, kus juhid elavad sees, ka köetakse diisliküttega, siis mingid kuluread kindlasti kahanevad."

Seda, et rahvusvahelised vedajad tankimise koju kolivad, pole aga OÜ KV Transport juhatuse liikme Vallo Kägu sõnul kahtlust. "Ilmselgelt elame lootuses, et võiks hakata Läti asemel taas tankima Eestis ja et aktsiis ei läheks enam Lätile, vaid Eesti riigile. Kindlasti on ka mingi hulk kliente, millega me oleme koostööst loobunud, kuna lätlased ja leedukad on sinna teinud nii odava hinna oma kütusehinnast ja palgakulust lähtuvalt. Nüüd võib-olla suudame neid taas tagasi võita."

Rasked ajad ootavad meie autovedajaid aga ees nii ehk naa, leiavad ettevõtjad. Kaubavedude maht on hakanud eriti ekspordi suunal langema ning ei välistata palkade kärpeid, autopargi vähendamist ega koondamisi. Paljud väiksemad ettevõtted peavad tõenäoliselt ka tegevuse lõpetama.

Kuna saade oli salvestatud 21. aprillil, siis on selles ka üks väikene ebatäpsus: nimelt räägib Andrus Laul teise pooltunni alguses sellest, et vahetult enne stuudiosse tulekut sõlmiti kokkulepe kriisi ajaks viieks kuuks veokijuhtide alampalga miinimumi toomine 800 eurole. Tänaseks on selgunud, et päev hiljem ametiühing siiski taganes sellest lubadusest. Loe samal teemal pikemalt SIIT.

Lisaks Andrus Laulule ja Vallo Kägule on stuudios ka Neste Eesti ärikliendi müügijuht Martin Õunap, saatejuht on Tõnu Tramm, saadet toetab Neste Eesti.

Jaga lugu
Logistikauudised.ee toetajad:
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Ana TilksonReklaamimüügi projektijuhtTel: 545 60 150