Tarmo Trei: veeretame ilusaid sõnu, rahakotis ulub tuul
Kuigi transpordi valdkonna eesmärgid on kõik õiged ja head, pole loodetud tulemusi saavutatud ning raha nende plaanide ellu viimiseks ei paista kuskilt tulevat, kirjutab taristuehituse liidu tegevjuht Tarmo Trei.
Transpordis jäävadki plaanid plaanideks, kui teede ehitamiseks raha pole.
Foto: Andras Kralla
Alustan sissevaadet transpordi mullusesse tulemusvaldkonna aruandesse ilusate sõnadega. Suur eesmärk on tagada elanikele ja ettevõtetele ohutud, ligipääsetavad, kiired, kestlikud ja mugavad liikumisvõimalused kooskõlas Euroopa Liidu õigusnormides kehtestatud eesmärkidega. Eesti siht aastaks 2035 on kõigi vajadusi arvestav, turvaline ja kvaliteetne elukeskkond.
Taristuehituse Liidu tegevjuhi Tarmo Trei sõnul peab automaksu kehtestamisel sellest saadav kasu olema nähtav ka teede kasutajatele, mis tähendab, et vähemalt osa uue maksu laekumistest tuleb investeerida teedevõrgu arendamisse.
Taristuettevõte Verston paigaldas pilootprojekti raames Fibenoli Imavere katsetehase territooriumile asfaltsegu, mille tootmine ja paigaldamine on oluline teetähis süsinikuneutraalsuse suunal: naftast toodetud bituumen on kuni 25% ulatuses asendatud Fibenoli poolt puidujääkidest toodetud ligniiniga, asfaltsegu tootmisel ja materjali transpordil kasutatati taastuvtoorainetest diislikütust.
„Tuleval aastal ehitatakse Eestis uusi teid 24 km, aastal 2024 vaid kolm ja aastal 2025 null kilomeetrit. Aastal 2026. aastal on aga eiteakust oodata rahalaeva ja ehitada plaanitakse suisa 122 km uusi teid! Huvitav kellega, kui teede-ehitajad on omale vahepeal uue ameti leidnud,“ küsib Eesti vanima teede-ehitusfirma Tallinna Teede ASi juhatuse esimees ja Eesti Taristuehitajate liidu juhatuse liige Jüri Läll.
Teehoiu valdkonnas tegutsevaid ettevõtteid koondav Eesti Taristuehituse Liit tõdeb, et Eesti tuleviku ja arengu mõttes nii oluline valdkond nagu teedeehitus on uues koalitsioonilepingus täiesti tähelepanuta jäetud.
Tänapäeva ärikeskkonnas, kus kiirus, täpsus ja paindlikkus määravad edu, on logistikast saanud ettevõtte konkurentsivõime tuum. Nutikas ladu pole enam pelgalt kuluefektiivne lahendus – see on strateegiline eelis, mis aitab ettevõttel eristuda, kasvada ja kiiremini reageerida turu muutustele.