29. august 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Eestlaste abiga kasahhide kaup maailma

Eestist ida pool asuvatest sihtturgudest on logistikutele Venemaa ja Hiina kõrval üks tähtsamaid piirkondi Kasahstan. Perspektiivses majanduspiirkonnas elab üle 16 miljoni inimese, kellel on maailma saata hulgaliselt loodusvarasid.

Kasahstan on merepiirita riik, mis piirneb Venemaa, Türkmenistani, Usbekistani, Kõrgõzstani ja Hiinaga. Kasahstanist läände jääb küll Kaspia meri, kuid otsest väljapääsu maailmamerele see neile ei anna. Mereäärse riigina on Eestil kasahhidele pakkuda nii mõndagi - Euroopa kõige idapoolsem meresadam asub Sillamäel, kõigest 25 kilomeetrit Venemaa ja Euroopa Liidu vahelisest piirist, Eestis asuvad ka Läänemere kõige sügavamad sadamad.

Kasahhide pakutavad kaubakogused on suured. Nad on huvitatud keskmiselt 100 000tonniste laevapartiide müümisest, mis eeldab just sügavate sadamate olemasolu.

Eesti suudaks võrreldes teiste transpordikoridoridega pakkuda Kasahstani ettevõtetele madalamat logistikakulu transporditava kauba iga tonni kohta. Veebruaris toimus Astanas Eesti-Kasahstani Ärifoorum, kus majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts ütles, et Eesti võiks kujuneda Kasahstanile oluliseks mereväravaks nii Euroopa Liitu kui ka kogu maailma. Eestil on selleks arvestatavad eelised tänu süvasadamatele.

Kasahstan soovib arendada ka maismaaühendust. Koos Hiina ja Venemaaga taaselustatakse ajaloolist siiditeed, mille ots ulatuks Kasahstani transpordiministri Abelgazy Kussainovi kinnitusel Eestini. Hiinlased on oma kuuerajalise ja 3000 kilomeetrit pika kiirteega juba lõppjärgus.

Kasahstan ja Venemaa on alles alguses, kuid loodavad lähema paari-kolme aastaga oma osa teest valmis ehitada. Kiirtee põhjapoolseim punkt on planeeritud Peterburi. Euroopa Liitu siseneks kiirtee põhjapoolses otsas ja kasahhide sõnul just Eesti kaudu.

Eesti sobib Kasahstani kaupade jaotuskeskuseks. Kasahstani, Venemaa ja Valgevene Tolliliit tähendab, et Kasahstani jaoks on sõlmitud soodsad Venemaa kaubaveo tariifid ja kaubavahetuse mõttes on Kasahstanil ühine piir Läänega.

Juba praegu liiguvad mitmed Kasahstani kaubad Eesti kaudu ning Kasahstani Ekspediitorite Assotsiatsioon ja Eesti Logistikaklaster on kokku leppinud, et hakkavad regulaarselt vahetama informatsiooni potentsiaalsete kaubavoogude osas.

Arvestades ühiseid huve, võiks Eesti olla koht Kasahstani ettevõtetele ka kaubaterminalide ja jaotuskeskuste loomiseks ning oma kaupadele lisandväärtuse andmiseks.

TAUST:Suurem sõprus algas aasta tagasiEesti ja Kasahstani valitsustevaheline komisjon tuli esmakordselt kokku alles eelmisel aastal. Sellest alates on eestlaste ja kasahhide vahel kokku lepitud tihe suhtlus.

Valitsustevahelise komisjoni teine istung toimus tänavu veebruaris Astanas. Suuremates valdkondades - transpordi ja transiidi, energeetika ning infotehnoloogia alal - on koostöö arendamiseks loodud eraldi töögrupid. Eesti osaleb Kasahstani korraldataval Ärifoorumil Pekingis. See annab meile võimaluse pikendada kaubaliiklust raudteel Eestist kuni Hiinani.

Autor: Andres Valgerist

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077