„Üks asi, mis seoses USA presidendivalimistega kaasnevas uues poliitilises keskkonnas on kindel, on ebakindlus,“ tunnistas logistikauudistele tänavuse Logistika Aastakonverentsi peaesineja, Rahvusvahelise Ekspedeerijate Assotsiatsioonide Föderatsiooni FIATA õigusteenuste direktor Andrea Tang. Tema sõnul toovad ettearvamatud poliitikad paratamatult kaasa ka häireid logistikaoperatsioonides.
- Rahvusvahelise Ekspedeerijate Assotsiatsioonide Föderatsiooni FIATA õigusteenuste direktor Andrea Tang. Foto: FIATA
Donald Trumpi tagasivalimine USA presidendi kohale võib FIATA õigusteenuste direktor Andrea Tangi hinnangul tuua globaalses kaubavahetuses kaasa erinevad tariifid, mis omakorda võivad esile kutsuda vastumeetmed teistelt riikidelt. „See suurendab kulusid ja mõjutab tarneahelaid, põhjustades paratamatult erinevaid ümberkorraldusi,“ nentis Tang logistikauudistele antud intervjuus.
Sellised trendid nagu sõbralike riikide eeliskoostöö („friendshoring“) ja tootmise ümberpaigutamine on tema sõnul juba alanud, sest ettevõtted püüavad vähendada sõltuvust teatud regioonidest. Lühiajalises perspektiivis võivad uute tariifide väljavaated panna USA importijad kiirendama tellimusi Hiinast.
„Üks asi, mis seoses USA presidendivalimistega kaasnevas uues poliitilises keskkonnas on kindel, on ebakindlus. Ettearvamatud poliitikad võivad kaasa tuua ebastabiilsust globaalses majanduses ning uued kaubanduspoliitikad võivad häirida logistikaoperatsioone. Selle tulemusena peavad ettevõtted jääma paindlikuks ja kohanemisvõimeliseks, et tulla muutuva kaubanduskeskkonnaga toime,“ ütles Tang.
„Transpordi arhitektidel“ aina enam uusi väljakutseid
Küsimusele, milliseid peamisi väljakutseid näeb FIATA globaalse logistika jaoks aastal 2025, vastas Tang, et viimastel aastatel tekkinud erinevad häired tarneahelates ei kao kusagile ka 2025. aastal.
„Tarneahelad seisavad jätkuvalt silmitsi ebakindla ülemaailmse kaubanduskeskkonnaga, mida mõjutavad nii geopoliitilised pinged, klimaatilised häired, kui uued regulatiivsed nõuded. See nõuab transpordikorraldajatelt paindlikkust ja kohanemisvõimet – omadusi, mis on logistikute kui „transpordi arhitektide“ jaoks hädavajalikud, et vastata muutuvale kliendinõudlusele ja korraldada transport erinevate transpordiliikide vahel tõhusalt ja efektiivselt,“ lausus Tang.
TASUB TEADA!
Andrea Tang räägib logistikasektori suurimatest väljakutsetest ja vastab saalis olijate küsimustele
5. detsembril toimuval
Logistika Aastakonverentsil alapealkirjaga „Helesinine HUB või elu logistilises tupikus?“
Globaalse logistika väljakutsed asetab Eesti konteksti majandusekspert Heido Vitsur ning Eesti väliskaubanduse väljavaadetest annab ülevaate Eesti Kaubandus-Tööstuskoja poliitikakujundamise ja õigusosakonna juhataja Marko Udras.
Millised on aastas ligi 67 miljoni euro eest eksportiva ja äsja Narvas laotõstukite tootmisega alustanud Hanza Mechanicsi ootused oma logistikapartneritele, räägib Balti klastri tarneahelajuht Timo Pärl.
Lisaks kuulame ära Aasta logistikateo kolm finalisti ning kuulutame välja tänavuse Aasta Logistikateo, kuuleme erinevate transpordisektori äriplaane aastaks 2025 ning arutleme teemal, kuidas väljuda logistilisest tupikust, kuhu me suure idanaabri tegevuse tõttu oleme paratamatult sattunud.
Lisaks eelnimetatutele on laval:
Janek Saareoks, DB Schenker Põhja- ja Ida-Euroopa piirkonna ärijuht
Heigo Saare, Rail Baltic Estonia raudtee opereerimise ja ohutuse tagamise üksuse juht
Riina Palu, Eesti Merendusklastri juhatuse esimees
Joel Timm, ELEA esindaja IATA juures, MyDello asutajaliige
Andres Uusoja, HHLA TK Estonia juhatuse liige, müügijuht
Andrus Laul, AloneWolf juhatuse liige / Autoettevõtete Liidu juhatuse liige
Ain Tatter, Kliimaministeeriumi teede- ja raudteeosakonna juhataja
Alvar Tõruke, DSV Estonia tegevjuht
Konverentsi modereerib Urmas Vaino
Tutvu programmiga ning pane end kirja
SIIN!
Oluline roll on tema hinnangul ka tolli- ja piirimeetmetel, mis peavad tagama turvalise ja efektiivse kaubanduse tasakaalu. Samal ajal muutub võtmeküsimuseks taristu läbilaskevõimsuse juhtimine, mis vajab nii valitsuste kui ka sektori enda tuge.
„Uued nõuded ja trendid toovad ettevõtetele aina uusi väljakutseid, kuid võivad avada ka võimalusi lisaväärtuse loomiseks. Keskkonna- ja jätkusuutlikkuse nõuded mängivad järjest suuremat rolli ettevõtete strateegiates, et täita kasvuhoonegaaside vähendamise eesmärke. Tehnoloogia ja digitaliseerimine jäävad samuti võtmetrendideks, kuid nende edu sõltub suutlikkusest tagada harmoonia ja koostalitlusvõime, mitte killustatus,“ lausus Tang.
Sõda Ukrainas on olnud heaks õppetunniks
Globaalne geopoliitiline maastik, eeskätt Ukrainas toimuva sõja näitel, on toonud tema hinnangul esile selle kui oluline on logistikasektorile võimekus kiirelt oma tegevus ümber korraldada ja olla paindlik ootamatute tarneahelahäirete korral. „Alternatiivsete kaubakoridoride väljatöötamine logistiliste võimaluste laiendamiseks ning olemasolevate koridoride tugevdamine on vastupidavuse tagamiseks hädavajalik ,“ lausus Tang.
Ekspediitorite jaoks tähendab transpordimarsruutide kiire ümberkohandamine ka juurdepääsust tugevatele võrgustikele.
„FIATA on siin heaks näiteks, omades üle 40 000 liikme kogu maailmas, mis pakub usaldusväärset baasi uute marsruutide avastamiseks ja kollektiivse teadmistepagasi kasutamiseks. Meie liikmete laiahaardeline võrgustik võimaldab teistele liikmetele kiiresti reageerida muutuvatele tingimustele ja säilitada tarneahelate järjepidevuse ka kõige keerulisemates tingimustes,“ toonitas FIATA õigusteenuste direktor Andres Tang, kes räägib erinevatest logistilistest väljakutsetest juba lähemalt
5. detsembril toimuval logistika aastakonverentsil.Seotud lood
Logistikauudised võtab iga kuu esimesel kolmapäeval kokku lõppenud kuu olulisemad uudised logistikasektoris nii kohalikus, kui globaalses vaates. Millised olid oktoobri olulisemad uudised logistikamaailmas ja milliseid lugusid loeti meie teemaveebis kõige rohkem?
„Arvestades tõsiasja, et Ida-Lääne transiit on idanaabri tegevuse tõttu läbi ja ka Põhja-Lõuna transiiti enne Rail Baltica valmimist veel ei ole, siis tänase seisuga elame kõige negatiivsemas stsenaariumis neljast, mille 10 aastat tagasi koostasime, ehk logistilises tupikus,“ nentis DB Schenkeri Põhja- ja Ida-Euroopa ärijuht Janeks Saareoks.
Tänavune 5. detsembril toimuv Logistika Aastakonverents 2024 kaardistab Eesti logistikasektori hetkeseisu globaalses kontekstis ning otsib vastust küsimusele, kas logistilises tupikus elamine on paratamatus või on kusagil peidus see „miski“, mida me pole osanud veel enda kasuks pöörata?
Sel nädalal toimus Tallinnas Kultuurikatlas 25. Logistika Aastakonverents, kus majandusekspert Raivo Vare eestvedamisel arutati, milline on transpordi- ja logistikasektori lähitulevik ning millega ettevõtjad peaksid oma äriplaane tehes kindlasti arvestama, et säilitada oma konkurentsivõime.
Kõik ettevõtted, mis tegelevad kaupade ladustamise, transportimise või töötlemisega, teavad hästi, et tõstuki ostmine on üks väga oluline investeering. Õige tõstuki valimine võib aidata tõsta töö efektiivsust, parandada töövoogu ning suurendada tööohutust. Selles artiklis kaalume läbi, milliseid tegureid tuleks arvesse võtta, et teha teadlik otsus tõstuki soetamisel. Samuti vaatame, mida näitab trend ja mida võiks tuua tulevik.