Harro Puusild • 22 jaanuar 2020

Zobbe: tarneahelajuhid peaksid lõpetama mõtlemise, et neil on kõik vastused

"Tarneahelajuhid peaksid lõpetama mõtlemise, et neil on kõik vastused olemas. Neil pole neid!" ütleb Pärnu Tarneahelakonverentsil esinev Carlsberg Grupi tarneaheladirektor Anders Zornig Zobbe.

Anders Zornig Zobbe esineb 2.-3. aprillil toimuval Pärnu Tarneahelakonverentsil "Risk(id) kõikjal".   Foto: Erakogu

"Globaalse ebastabiilsusega toimetulekuks hakkab tarneahel olema üha rohkem kliendi vajadustele kohandatud ja praegune võidustandardiseerimine muutub kliendi vajadustele kohanemiseks," ütleb Carlsberg Grupi tarneaheladirektor Anders Zornig Zobbe intervjuus.

Veel ütleb Zobbe, et kunagi ei tasu alahinnata muutuste juhtimise tähtsust ja tarneahelajuhina tuleb alati meeles pidada, et olete organisatsioonis kõige ebaolulisem inimene. "Teie ülesanne on võimaldada töötajatel areneda nii, et nad saavutaksid seatud eesmärgid ja saaksid täna töötada paremini kui eile," sõnas ta.

Kui aga küsida Zobbelt, mida tarneahelajuhid peaksid oma töös vältida, siis vastus on lihtne. "Tarneahelajuhid peaksid lõpetama mõtlemise, et neil on kõik vastused olemas. Neil pole neid!" märgib Zobbe, kes esineb ka tänavusel Pärnu Tarneahelakonverentsil.

Järgneb intervjuu Anders Zornig Zobbega.

Kui ma paluksin teil oma Pärnu Tarneahelakonverentsi esitlust pisut avada, siis millist riski või trendi peate logistika- ja tarneahelate puhul õige ohtlikumaks? Mis riskil hoiate alati silma peal?

On kaks asja, millele ma põhiliselt keskendun. Esiteks, üldsuse survest tulenev keskkonnaaspekt, ja teiseks, maailmakaubanduse (eba)stabiilsus. Usun, et mõlemad teemad mõjutavad oluliselt globaalse tarneahela juhtimist.

Pane tähele!

Anders Zornig Zobbe esineb 2.-3. aprillil toimuval Pärnu Tarneahelakonverentsil ettekandega "Globaalne vaade: Riskid logistikaahelates ja kuidas suurendada vastupidavust".

Tutvu konverentsi programmiga ja pane end kirja SIIN.

Soodushind 31. jaanurini!

Kirjas on juba üle 150 osaleja! Vaata siit, kes kohal on.

Usun, et üha olulisemaks muutub kohapealne tootmine ja et tootmist hakatakse varsti Aasiast lääneturgudele tagasi tooma. Üheks selle põhjuseks on üldsuse kasvand keskkonnateadlikkus. Kuna kõige rohkem saastav tegur on transport, siis hakkab see mõjutama tootmise kaugust müügiturgudest. Tootmine arenenud turgudel, kes investeerivad rohkem keskkonnasäästlikku tootmisse, on oluliselt väiksema süsinikujalajäljega.

Traditsiooniline tarneahel on tänapäeva maailmas erinevate kaubandus- ja tavasõdade tõttu muutunud ebastabiilseks, mis on suur ohumärk. Tarneahelad peavad end ümber positsioneerima, leidma võimaluse toota odavamalt ja efektiivsemalt kõrgema kulubaasiga turgudel ja vähendada oma haavatavust kaubandus- ja muudest sõdadest. Globaalse ebastabiilsusega toimetulekuks hakkab tarneahel olema üha rohkem kliendi vajadustele kohandatud ja praegune võidustandardiseerimine muutub kliendi vajadustele kohanemiseks.

See kõik muudab väga oluliseks aspektiks selle, kui kiiresti jõuab toode tarbijani. Tarbija on üha vähem valmis ootama toote järele, osalt seetõttu, et meie tähelepanu muutub üha kiiremini ja, pisut liialdades võib öelda, et edukaks müügiks on vaja, et toode oleks jõudnud kliendini juba eile.

Olete väga muljetavaldava ja rahvusvahelise taustaga professionaalne tarneahelajuht. Mis reegleid või tööriistu te kasutate, et tagada tõhus ja toimiv tarneahel?

Ärge kunagi alahinnake muutuste juhtimise tähtsust ja tarneahelajuhina pidage alati meeles, et olete organisatsioonis kõige ebaolulisem inimene - teie ülesanne on võimaldada oma töötajatel areneda nii, et nad saavutaksid seatud eesmärgid ja saaksid täna töötada paremini kui eile.

Ma tooks siin sellise võrdluse. Minu ülesanne tarneahelajuhina on olla nagu jääkeeglis hari ja minu töötajad on nagu jääl olevad keeglid. Minu ülesanne on puhastada jääd täpselt nii, et nad jõuaksid kaugemal ringis oleva eesmärgini.

Mida soovitate tarneahelajuhtidele riskide juhtimise osas? Mida nad peaksid oma töös vältima?

Olen suur igapäevase, -nädalase ja –kuise tulemuslikkuse mõõtmise süsteemi (Performance Management System, PMS) infotahvli fänn. PMS infotahvli puhul on oluline tagada aktiivne osalus, kus õiged inimesed selgitavad eilset, tänast ja homset tegevust ja plaane ning aitavad pöörata suuremat tähelepanu riskidele. Soovitan pidada ka probleemide tahvlit ja alati tuleks ära näidata, kes vastutab ja mis on lahenduse tähtaeg.

Olen veendunud, et kõiki probleeme tuleb selgelt sõnastada, analüüsida ja lahendada avatult ja seeläbi tagada riskide haldamine laiemalt, kuna see aitab tarneahelajuhtidel planeerida ette, leevendada riske ning nendest õppida.

Riskidest rääkimisel on juhil väga oluline kuulata aktiivselt - enamasti on töötajad riskidest väga teadlikud ja kui juhid kuulavad, esitavad õigeid küsimusi ja on tagasisidele avatud, siis tagab ka riskivalmiduse.

Kui küsite, et mida vältida, siis tarneahelajuhid peaksid lõpetama mõtlemise, et neil on kõik vastused olemas. Neil pole neid!

Mainisite ka, et teid hiljuti Carlsbergi kontsernis edutati. Kas saaksite sellest pisut rohkem rääkida?

Alates 1. jaanuarist 2020 katan tarneahelajuhina piirkonda, kuhu kuulub Kreeka, Itaalia, Serbia, Bosnia, Horvaatia, Ungari, Bulgaaria, Eesti, Läti ja Leedu. See tähendab, et minule alluvad kohalikud tarneahelajuhid. Vastutan nende turgude eest ja selle eest, et seatud eesmärgid, KPId ja teenindustasemed oleksid täidetud ning jälgin igakuiselt nende dünaamikat. Keskenduge uutele arengutele ja inimeste arengule. See hõlmab ka uue äritegevuse ja töötajate arendamist.

Mis on Anders Zornig Zobbe jaoks kõige olulisemad KPId?

Absence Rate ehk töölt puudumise määr (haigused/puhkus) ja millest see sõltub

• LTAR (Lost Time Accident Rate) - tööõnnetuste tõttu kaotatud tööaeg ja kuidas tagada, et kõik töötajaid jõuavad tervena igal õhtul oma koju

Cost/unit (kulu ühiku kohta) – mis on kulu müüdud ühiku kohta ja kuidas see ajas muutub

• OTIF (On Time In Full) - kas meie poolt tarnitu vastab kliendi tellimusele/ootustele ja kas me tarnisime selle tarnetähtajaks.

• DOS (Days on Sale) - kui palju valmistoodangut asub laos ja kas see on õige kaup (kui kiiresti see liigub)

• COGS (Cost of Goods Sold) – toote tootmiskulu

•OEE (Overall Equipment Effectiveness) – seadmete kasutuse üldine efektiivsus: kui hea on m eie tehaste juhtimine, hoolduse planeerimine, käibe planeerimine, jne

Jaga lugu:
LOGISTIKA UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad logistikauudised igal nädalal enda postkasti.

Logistikauudised.ee toetajad:

Tõnu Tramm
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Ana Tilkson
Ana TilksonReklaamimüügi projektijuhtTel: 545 60 150