Autor: Logistikauudised.ee • 28. juuni 2019

Eestlased hakkavad tavaautosid hübriidiks muutma

Eesti ettevõte Beyond OÜ on välja töötamas süsteemi, mis suudab vanemad Euro IV mootoritega raskeveokid muuta sama kütusesäästlikuks kui Euro VI mootoritega veokid. Kusjuures, seda kõike ilma pidevat lisakulu nõudva “AdBlue kombinaadita”.

Süsteemi nimi on EasyHybrid ja selle idee on muuta suhteliselt lihtsalt ja soodsalt tavaline sisepõlemismootoriga auto elektrihübriidiks. Beyond OÜ juhatuse liikme Jarmo Mätnikovi sõnul võrreldakse seda süsteemi kõige sagedamini gaasiseadme paigaldamisega, kuid see võrdlus pole kuigi pädev. “Asi on tegelikkuses veel lihtsam, sest erinevalt gaasiseadmest ei sekku see süsteem sisepõlemismootori töösse.”

Paigaldatav kõikidele sõidukitele

Mätnikovi sõnul seisneb süsteem sõiduki mittevedava silla ratastesse paigaldatavates elektrilistes rummumootorites ehk siis kummagi ratta sees hakkab olema mootor, mis on ühendatud akupakiga ning mis aitab kaasa kiirendamisel.

“Pigem võib seda võrrelda elektriliste jalgratastega, mille rummumootorid aitavad raskematest tõusudest kergema vaevaga üles sõita. Ehk kiirendamisel, mil kütusetarve on autol tavaliselt kõige suurem ning mil õhku paiskub kõige rohkem heitgaase, tulevad ratastesse paigutatud elektrimootorid appi. Kindlasti näeme tulevikus ka kineetilise energia salvestamist, samuti diiselmootori heitgaasidel töötava generaatori arendamist.” Mätnikovi sõnul on pikemas perspektiivis võimalik seda süsteemi paigaldada kõikidele sõidukitele, kuid alustatakse vanematest raskeveokitest.

“Me lähtume kahest peamisest eesmärgist: hoida kokku fossiilset kütust, mida meil juurde enam ei teki ja keskkonda, et õhk oleks puhtam. Esialgu keskendume eeskätt vanematele, üle viie aasta vanustele veoautodele ja bussidele. Et neid ei peaks tingimata pressi alla saatma ja hakkama uusi ostma, vaid me pikendame nende eluiga.”

Praegu on süsteem veel arendamisel, esimene prototüüp peaks valmima selle aasta jooksul. “See tuleb suure tõenäosusega kaubiku baasil ehk me alustamegi transpordi- ja logistikasektorist. Alustasime katsetusi analoogse lahendusega nagu on Toyota Priusel, kus abistav elektrimootor on lisatud käigukasti juurde. Aga kuna meie eesmärgiks on, et süsteem peab olema järelpaigaldatav ning esialgne variant eeldaks veosõlmede ümbertegemist, siis loobusime sellest lahendusest. Ehk siis me otsime, nagu nimigi ütleb, võimalikult lihtsat ja kergesti paigaldatavat lahendust, millega saaks hakkama iga koolituse läbinud töökoda.”

Kokku eeldavad süsteemi loojad, et elektrimootorite kaasabil peaks vähenema sõiduki kütusekulu ca 30% ja süsteemi maksumus ei tohiks olla oluliselt kallim gaasiseadme maksumusest. Akupakkide kõrge hind teeb selle väljakutse küll üsna ambitsioonikaks, kuid üheks võimalikuks lahenduseks oleks akude rentimine. Akusid ja elektrimootoreid hakkab ettevõte tarbima allhankijatelt. “Loomulikult on ka meie eesmärgiks minna välisturgudele, sest selliste lahenduste järgi on tekkimas suur nõudlus. Täielikult elektriautodele ei lähe maailma üle veel nii pea.”

Konkurents on täiesti olemas

Süsteemi komponendid saavad seega olema sisseostetud teistelt tootjatelt, idee ja tarkvaraline lahendus on aga puhtalt made in Estonia. “Anname endale aru, et me pole ainsad maailmas, kes sellise idee peale on tulnud. Aktiivselt turul maailmas veel ühtegi sellist ei ole, küll aga arenduses. Näiteks USAs kaks ettevõtet tegelevad samalaadse süsteemi väljatöötamisega. Eks me peame lihtsalt tegema oma toote võimalikult hea, mõistliku aja ja omahinnaga valmis, eks sealt see konkurentsieelis tuleb. Alati saab teha paremini. Nii nagu Eestist on välja kasvanud Taxify ehk siis Bolt, mis on ju samamoodi lendu läinud nii, et Uber oli juba ees. Alguses oli kahtlejaid palju, aga täna vist ei kahtle enam keegi, et nad suudavad sama asja teha palju paremini. Kui eelmainitud USA ettevõtted on keskendunud ainult Fordi F-seeria hübriidseks muutumisele, siis meie mõtleme oluliselt laiemalt.”

Hetkel arendatakse süsteemi n-ö oma rahakoti arvelt ning investorite otsimiseni pole veel jõutud. “Enne kui minna raha küsima, peab meil olema midagi väga konkreetset ette näidata. Loodetavasti juba selle aasta jooksul jõuame sellesse arenguetappi.”

Kuula ka samateemalist raadiosaadet SIIT.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077