• 13.03.19, 11:15
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Eestlased tutvustavad maailmale uudset lennujuhtimise lahendust

Lennuliiklusteeninduse AS (EANS) koostöös Cybernetica AS-iga osaleb esmakordselt maailma suurimal lennuliikluse korraldamise messil World ATM Congress 2019, et tutvustada Eestis väljatöötatud irdtorni lahendust, millega saab distantsilt juhtida lende mitmel lennuväljal korraga.
EANS ja Cybernetica esindus World ATM messil.
  • EANS ja Cybernetica esindus World ATM messil.
  • Foto: Erakogu
„Irdtorn ehk kaugtorn (remote tower) on lähilennujuhtimise lahendus, mis võimaldab lendude juhtimiseks vajamineva visuaalse informatsiooni kuvada lennujuhile videosüsteemide vahendusel ehk lennujuhi töökoht ei pea asuma teenust vajava lennujaama vahetus läheduses. Lennujuhtimiseks vajalik visuaalne pilt võetakse vastu lennuväljal asuvate kaamerate kaudu ning edastatakse lennujuhtide panoraamekraanile,“ selgitas Lennuliiklusteeninduse AS (EANS) juhatuse liige Üllar Salumäe. Tema sõnul loob selline lähenemine võimaluse samaaegselt juhtida lende mitmel lennuväljal ja pakkuda kuluefektiivsemalt kõrge kvaliteediga ohutut teenust.
„Kuna World ATM Congress’il osalevad maailma juhtivad lennundusvaldkonna tootearendajad, eksperdid, sidusrühmad ja aeronavigatsiooniteenuste pakkujad, siis on antud mess ideaalne koht, kus lähemalt tutvustada meie irdtorni lahendusi ning selle võimalusi lennunduskogukonnale,“ selgitas Salumäe messil osalemise põhjust.
Eesmärgiks üks juhtiv irdtornikeskus

Artikkel jätkub pärast reklaami

Irdtorni arendamist alustati 2016. aasta septembris eesmärgiga töötada välja Eesti turu vajadustest lähtuv lennujuhtimise lahendus. „Kuna Eestis on ainult üks suurem lennujaam ning neli regionaalset lennujaama, siis ei ole otstarbekas kasutada lendude juhtimiseks erinevaid süsteeme, vaid viia regionaallennuväljad üle ühtsele lennujuhtimissüsteemile, mille eelduseks on irdtorni lahenduse olemasolu,“ selgitas Salumäe. Kuigi maailmas on olemas ka teisi irdtorni lahendust pakkuvaid ettevõtted, oli majanduslikult soodsam luua vajaminev süsteem ise.
Cybernetica side- ja seiresüsteemide müügijuhi Martin Linki sõnul on kahe ettevõtte koostöös loodud irdtorni suurimaks eeliseks avatud arhitektuur (open architecture), mis tagab võimaluse kohandada irdtorni lahendust vastavalt konkreetse ettevõtte ja riigi vajadustele. „Lisaks on võimalik süsteemi integreerida erinevate teiste tarkvarasüsteemidega või kasutada lahendust oma spetsiifilise süsteemi väljatöötamise aluseks,“ sõnas Link.
Süsteemi arendustegevusse on kaasatud oma ala eksperdid nii lennunduse kui IT valdkonnast, et tagada süsteemi maksimaalne ohutus. „Arendamise käigus oleme katsetatud erinevaid kõrgtehnoloogilisi lahendusi ning nende sobivust igapäevastesse reaalsetesse lennujuhtimise olukordadesse, tagamaks seeläbi kõrgeima kvaliteedi ja lennuohutuse,“ lausu Link, kelle sõnul on hetkel käimas prototüübi arendus tooteks ning süsteemi sertifitseerimine.
Irdtornist multitorniks
EANSi ja Cybernetica eesmärgiks on arendada irdtorn välja multitorni lahenduseks, mis võimaldab juhtida mitme lennuvälja lennuliiklust ühest asukohast. „Riik on seadnud eesmärgiks viia lennuliiklusteenuste osutamine kõigil Eesti lennuväljadel EANS-i haldusalasse, mis tähendab seda, et peame suutma tagada lennuohutuse nii Tallinnas, Pärnus, Tartus, Kuressaares kui Kärdlas. Selle efektiivseks teostamiseks on ird- ja multitorni lahendus hädavajalik,“ selgitas Salumäe, nentides, et Euroopas on juhtivad irdtornide kasutajad Norra ja Rootsi, irdtornide kaudu kontrollitakse liiklust just väiksematel lennujaamadel. Lisaks aitaks uudne lennujuhtimise süsteem muuta regionaalsetel lennuväljadel tööjõu kasutamise (kulu)efektiivsemaks.
World ATM Congress on maailma suurim rahvusvaheline lennujuhtimise mess, mis toimub 12.-14. märtsil Hispaanias. Messist võtavad osa 136 riigi lennundusettevõtted ja -eksperdid.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 02.10.25, 13:57
Raben Eesti logistikateenused vastavad kohalikele vajadustele, aga Euroopa mõõtkavas
Kui Raben Eesti alustas 2004. aastal tegevust kaheliikmelise meeskonnaga, ei osanud keegi arvata, et ettevõttest kasvab kiiresti üks tugevamaid tegijaid kohalikul transpordi- ja logistikaturul. Tänaseks on meeskond oluliselt kasvanud ning lisandunud on mitmekülgne teenusteportfell, mis võimaldab pakkuda lepingulist logistikat, siseriiklikku ja rahvusvahelist transporti, jahutatud toidukaupade logistikat, mere- ja õhutransporti ning intermodaalset transporti läbi ettevõtte filiaalide erinevates riikides.

Enimloetud

1
Uudised
  • 10.10.25, 14:21
ELEA korraldab pikemate autorongide demopäeva
2
TOP
  • 25.09.25, 09:25
Autotranspordi TOPi esikohaomanik: turul käib pidev võitlus
3
Uudised
  • 13.10.25, 11:51
Galerii: “Kriisilogistika päev 2025
Olulisim küsimus: miks pole logistikaettevõtted ETO nimekirjas?
4
Uudised
  • 09.10.25, 12:13
Järjekordne BLSi juhatuse liige lahkus ametist
BLS on kümme aastat järjest kahjumit saanud
5
Uudised
  • 13.10.25, 13:27
Hiina vastas USAle: mitmed laevad pöördusid nädalavahetusel tagasi
Sadamatasud kasvavad ka USA börsil noteeritud mitteameerika päritolu laevandusfirmadele
6
Uudised
  • 10.10.25, 12:55
Juba 24. korda: “Aasta logistikategu 2025” ootab kandidaate!
Kandideeri ise või anna teada ägedast logistikateost: kandidaate saab esitada oktoobri lõpuni!

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele