• 07.03.19, 15:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

ERAA ja õliühing soovivad diislikütuse aktsiisi langetamist

Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsioon ja Eesti Õliühing kutsusid täna kokku pressikonverentsi, kus muuhulgas esitati pöördumine tulevastele riigivalitsejatele, soovides eeskätt diislikütuse aktsiisi langetamist Läti tasemele.
Tankur
  • Tankur
  • Foto: Postimees/Scanpix
Pöördumises märgitakse, et kõrge diislikütuse aktsiisimäär on toonud kaasa olukorra, kus Eesti majandusel on keeruline kütuse maailmaturuhindade tõustes edasi kasvada. Selleks, et vähendada inflatsiooni, suurendada Eesti ettevõtete konkurentsivõimet ja kasvatada eratarbimist, soovitakse alandada Eesti diislikütuse aktsiisimäära Läti tasemele.
Logistikauudised.ee avaldab pöördumise täies mahus:
Hea rahvaesindaja!

Artikkel jätkub pärast reklaami

Esiteks soovime Teid tänada viisaka ja mõistva dialoogi eest, mida on viimasel aastal peetud diislikütuse aktsiisi võimaliku alandamise osas. Anname endale aru, et ebaproportsionaalselt kõrgustesse kerkinud aktsiiside langetamine oli 2018. aastal keeruline ülesanne. Seepärast väärib tunnustust ainuüksi tõik, et kõik olulisemad Eesti poliitilised jõud on probleemi teravust ja ulatust tunnistanud ning olnud avatud lahenduste leidmisele. Põhjuseid selleks on, sest liiga suur osa Eesti maksumaksja teenistusest makstakse hetkel teise riigi eelarvesse.
Hinnanguliselt 15% Eesti vedelkütuste tarbimisest on liikunud kõrgemate aktsiisimaksude tõttu naaberriikidesse. Tekkinud on olukord, kus mootorikütus ostetakse välisriigist, kuid seda tarbitakse Eestis.
Eesti Õliühing ja Rahvusvaheline Autovedajate Assotsiatsioon (ERAA) pöörduvad käesolevaga Teie poole ettepanekuga kasutada valijatelt saadud mandaati ja alandada diislikütuse aktsiisi minimaalselt Lätis kehtestatud tasemele. Selline poliitiline otsus aitaks tugevdada Eesti majanduse konkurentsivõimet ja tagaks meie ettevõtjatele ausama keskkonna konkureerimaks naaberturgudel tegutsevate ettevõtjatega. Eesti transpordiettevõtetest saaks taas Eesti kütusefirmade kliendid, mida nad on praegugi, kuid selle mööndusega, et maksud hakkaksid laekuma Eesti riigieelarvesse.
Kahtlemata jätaks aktsiisi langetamine inimestele kätte rohkem vahendeid, mis vastavalt iga perekonna enda otsusele kas säästetakse või tarbitakse. Head valikud on mõlemad.
Erakondade programmid ja valimiseelne periood kinnitasid, et mitmed teist on valmis tegema sisulisi otsuseid, et probleemi lahendada. Piirikaubanduse anomaaliast väljatulekut on meie hinnangul mõistlik alustada diislikütuse aktsiisi langetamisega tasemele, kus Eesti inimeste, nii ettevõtjate kui ka tavakodanike jaoks muutub Eesti lõunapiirile sõitmine ebaratsionaalseks. Erinevalt paljudest muudest toote artiklitest sisaldub diisliaktsiis iga Eestis müüdava toote ja teenuse lõpphinnas, puudutades seega kõiki Eesti perekondi ja ettevõtteid.
Lisaks Valitsuse otsustele mõjutavad kütusehindasid ka teised tegurid. Kütuste maailmaturuhinnad on alates 2016. aasta madalseisust kasvanud enam kui kaks korda. Koos diislikütuse aktsiisitõusuga on hinnakasv olnud üle 40 sendi liitri kohta, sest 2016. aasta alguses maksis diislikütuse liiter isegi alla 90 eurosendi. Veel on oluline arvestada juba aprillist ning täiendavalt järgmise aasta algusest rakenduva täiendava biokütusekohustuse mõjuga, mis summaarselt tõstavad bensiini ja diislikütuse hindu tänasega võrreldes vastavalt 4 ja 3 sendi võrra liitri kohta. Arvestades, et Läti osas on biokütusekohustuse täitmine seadusandlikult tõsiselt küsitav, muutub Eesti diislikütuse hind Lätiga võrreldes veelgi kallimaks ning vähendab veelgi siinsete ettevõtete konkurentsivõimet.
Kokkuvõtvalt leiame, et kõrge diislikütuse aktsiisimäär on toonud kaasa olukorra, kus Eesti majandusel on keeruline kütuse maailmaturuhindade tõustes edasi kasvada.
Selleks, et vähendada inflatsiooni, suurendada Eesti ettevõtete konkurentsivõimet ja kasvatada eratarbimist, soovitame alandada Eesti diislikütuse aktsiisimäära Läti tasemele.
Kuna erakondadel seisab ees väga tõsine ja ajamahukas läbirääkimine Valitsuse kokkupanekuks, tegime teadlikult lühikese pöördumise. Kõik analüüsid ja põhjendused on varasematel kohtumistel edastatud. Oleme heal meelel nõus pakkuma meie eksperthinnanguid, juhul kui läbirääkimistel peaks nende järele vajadus tekkima.
  • Foto: Tõnu Tramm

Seotud lood

Uudised
  • 10.10.25, 12:55
Juba 24. korda: “Aasta logistikategu 2025” ootab kandidaate!
Kandideeri ise või anna teada ägedast logistikateost: kandidaate saab esitada oktoobri lõpuni!
Igasügisest traditsiooni järgides valib Äripäeva Logistikauudised juba 24. korda välja aasta parima logistikasaavutuse: esita kandidaat konkursile Aasta Logistikategu 2025!

Hetkel kuum

Gunvor Groupi terminal Rotterdamis, millele pakub logistikateenuseid Eestis tegutsev ning siinses veondus- ja laondussektori parimat palka maksev AS Gunvor Services.
TOP
  • 14.10.25, 15:57
Palga TOP: veondus- ja laondussektori esikolmikus palk üle 6000 euro
BLS avas oma logistikakeskuse laienduse Harjumaal 2022. aastal ja investeeris sellesse 6,5 miljonit eurot.
Uudised
  • 09.10.25, 12:13
Järjekordne BLSi juhatuse liige lahkus ametist
BLS on kümme aastat järjest kahjumit saanud
Girteka transpordibaas Sadys Poznańi lähedal on üks ettevõtte suurimaid ja kaasaegsemaid rajatisi, mida plaanitakse jõuliselt veelgi arendada.
Uudised
  • 08.10.25, 17:09
Girteka vallutab Poolat: eesmärk viiekordistada ekspedeerimisäri ning soetada kuni 8000 sõidukit
Elektriveokite kasutuselevõtt peab toimuma tavapärastes konkurentsitingimustes, mitte kohustuste ja trahvide saatel, leiavad organisatsioonid oma ühisavalduses.
Uudised
  • 14.10.25, 13:32
Logistikasektor protestib nullheitega veokite ostukohustuse vastu: keegi ei osta veokit, mis viib pankrotti:
Shanghai sadam.
Uudised
  • 13.10.25, 13:27
Hiina vastas USAle: mitmed laevad pöördusid nädalavahetusel tagasi
Sadamatasud kasvavad ka USA börsil noteeritud mitteameerika päritolu laevandusfirmadele
Laev antakse uuele omanikule üle oktoobris.
Uudised
  • 14.10.25, 11:30
Tallink müüs kaubalaeva Sailor oma konkurendile
Kriisilogistika päeval juttu juhtinud Autoettevõtete Liidu tegevjuhi Kersten Kattai sõnul sai ta küll paljudele küsimustele vastused, kuid mitte päris kõikidele. Mis tähendab, et samalaadne üritus tuleks muuta traditsiooniks.
Uudised
  • 13.10.25, 11:51
Galerii: “Kriisilogistika päev 2025
Olulisim küsimus: miks pole logistikaettevõtted ETO nimekirjas?
Aasta logistikateo finalistid eelmisel logistika aastakonverentsi. Toona tuli võitjaks Eesti Post om Kaunase logistikakeskusega.
Uudised
  • 10.10.25, 12:55
Juba 24. korda: “Aasta logistikategu 2025” ootab kandidaate!
Kandideeri ise või anna teada ägedast logistikateost: kandidaate saab esitada oktoobri lõpuni!

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele