Elektriautode tootmine mõjutab metallitööstust

Elektriauto Nissan Leaf  Foto: Raul Mee

Veidi enam kui kahe kümnendi pärast saab teedel olema üle 100 miljoni elektriauto, teatas Rahvusvaheline Energiaagentuur (IEA). See omakorda tõstab aga nõudlust erinevate metallide järele.

Tööstusuudised.ee eelmise nädala börsiülevaates analüüsiti muuhulgas Rahvusvahelise Energiaagentuuri (IEA) elektriautode prognoose, sest need mõjutavad mitmete metallide nõudlust.

Elektriautode arv kasvab 

IEA prognoosib, et 2020. aastaks suureneb elektriautode kasutajate arv kolm korda, 13 miljonini. Praegu on maailma teedel 3,1 miljonit elektriautot. Eelmisel aastal kasvas elektriautode arv 57 protsenti ja Hiina moodustas sellest kasvust 40 protsenti.

Elektriautode omanike arv kasvab agentuuri prognoosi kohaselt 2030. aastaks 125 miljoni inimeseni. Sellele aitavad kaasa poliitika, mis soodustab elektriautode kasutuselevõttu.

IEA 22 aasta pikkune tulevikuväljavaade jätab siiski küllaltki palju ruumi ka sisepõlemismootoriga autodele. 2035-2040 aastate vahel peaks autode koguarv ulatuma planeedil 2 miljardini.

Samas võib elektriautode arv kasvada 2030. aastaks ka 220 miljonini – seda juhul, kui maailm võtab ette agressiivsemaid samme selleks, et kliimamuutustega võidelda ning emissioone vähendada.

 

Pidu metallitootjate jaoks

Elektriautode kiire kasv on väga positiivne liitiumi-, koobalti- ja vasetootjate jaoks. Just need metallid on elektriautode akude tootmisel võtmetähtsusega.

Nõudlus nende metallide järele võib kasvada lausa kümnekordseks, ütlevad IEA ja mitmed teised eksperdid. Praegu on maailma suurim koobaltitootja Kongo Demokraatlik Vabariik ning eksperdid ütlevad, et enne nõudluse probleemi lahendamist tuleb riigis lahendada korruptsiooni- ja töötingimuste probleem.

Vaske ei kasutata niivõrd palju akudes, vaid hoopis laadimisjaamades. Rahvusvahelise Vase Assotsiatsiooni (ICA) andmetel vajab maailm järgmise kümnendi jooksul 40 miljonit uut laadimisjaama, mis suurendab aastast vasetarbimist 2027. aastaks 100 000 tonni võrra.

Elektriautode tööstuse nõudlus hakkab vaseturgu hiljem mõjutama. Kui sisepõlemismootoriga autos on vaja kokku 20 kilogrammi vaske (peamiselt juhtmete jaoks), siis hübriid vajab 40 kg ja täiselektriauto 80 kg vaske.

See tähendab, et järgmise kümnendi jooksul suureneb globaalne vasenõudlus 3-5 miljoni tonni võrra, prognoosivad eksperdid.

Isegi nende tehnoloogiateta peaks vasenõudlus pakkumist oodatust varem ületama. Esimesed selged märgid sellest peaks ilmuma järgmise aasta alguses. 2021. aastaks võib defitsiit ulatuda juba 900 000 tonnini, teatas BMO Capital Markets, sest kaevandused on kurnatud ning uusi investeeringuid tehakse vähe.

Nafta ja kütuse hinnalangus jätkus

Toornafta hinnalangus jätkub, sest Saudi Araabia ja Venemaa kaaluvad tootmiskärbete leevendamist. Eelmise nädala lõpul kohtusid Saudi Araabia naftaminister Khalid Al-Falih ning Venemaa energeetikaminister Aleksander Novak. Kui reedel vihjas Saudi Araabia minister, et OPEC võiks tootmispiiranguid kärpida, siis laupäeval vihjas sarnast ka Novak.

„Kui me pikendasime tootmispiirangute lepingut 2018. aasta lõpuni, siis me tõesti rääkisime sellisest võimalusest (et minna piirangutega tagasi 2016. aasta oktoobri tasemele),“ vahendab Reuters Novaki sõnu. „Kuid otsus tehakse juunis,“ lisas Novak, viidates OPEC-i ja mitte-OPECi riikide kohtumisele Viinis 22. ja 23. juunil.

Brenti toornafta hind tõusis nädalaga küll 0,8 protsenti, aga WTI kukkus 3,2 protsenti. Bensiini maailmaturu hind langes samal ajal 2,9 protsenti, 748 dollarini tonnist.

Loe pikemalt Tööstusuudised.ee

Jaga lugu:
LOGISTIKA UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad logistikauudised igal nädalal enda postkasti.

Logistikauudised.ee toetajad:

Tõnu Tramm
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Hedi Meigas
Hedi MeigasSündmusedTel: 5384 5159
Ana Madismäe
Ana MadismäeReklaamimüügi projektijuhtTel: 545 60 150