Autor: Helen Helm • 27. jaanuar 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Õhku tõstetakse ligi 100meetriseid lennukeid

Maailma suurim kaubalennuk AN-225.
Foto: Tootja
Maailma suurima tegutseva transpordilennuki pikkus on 84 meetrit, suurim reisilennuk on 72,73 meetrit pikk.

Maailma suurim lennuk on transpordilennuk AN-225. Lennuk disainiti ja kujundati aastatel 1984-1988 Ukrainas. Tegemist on edasiarendusega eelmisele suurimale transpordilennukile AN124. Nõukogude Liidu kosmoseprogrammi arendamisega tekkis vajadus mahukamate toodete vedamiseks. Näiteks toodeti kosmosesüstiku osasid erinevates kohtades üle Nõukogude Liidu ning kokkupanek toimus Baikonouris. AN-225 esialgne ülesanne oli transportida oma turjal kosmosesüstikut Buran. Olenevalt missiooni eesmärgist ja orbiidist sai süstik maanduda erinevatel lennuväljadel kuid seejärel pidi ta tagasi vedama Baikonouri.

Maailma suurima kaubalennuki AN-225 kõrval näivad teised lennukid kääbustena.
Foto: Tootja

Suurimad lennukid

Transpordilennuk AN-225

Tiivaulatus: 88,4 m

Kogupikkus: 84 m

Stardikaal: 650 tonni

Tippkiirus: 850 km/h

Lennukõrgus: 12 000 m

Lennukaugus: 14 000 km

 

Reisilennuk Airbus A380

Tiivaulatus: 79,75 m

Pikkus: 72,73 m

Reisijate arv: 525

Nime all Mrija, mis tähendab „unistus“, toimus esimene AN-225 lend 21. detsembril 1988. aastal. Samal ajal alustati ka teise sarnase lennuki ehitamist. Nõukogude Liidu lagunemisega jäi aga projekt pooleli ning ka AN-225 lõpetas lendamise.

1990ndate aastate lõpus tekkis uuesti vajadus ülisuurte kaupade vedamiseks ning seni kasutuses olnud AN-124 lennukid jäid väikeseks. 23. mail 2001. aastal sai renoveeritud AN-225 omale sertifikaadi ning alustas taas lendamist. Tänapäeval veab lennuk tavaliselt ülisuuri, raskeid või ebatavaliste mõõtudega kaupasid kaaluga kuni 250 tonni ning teostab mandritevahelisi vahemaandumiseta kaubavedusid kaaluga 180-200 tonni. Ka teist pooleliolevat lennukit on tahetud käiku lasta, kuid erinevate finantsprobleemide tõttu lükkub see pidevalt edasi.

AN-225 osaleb ka päästeoperatsioonidel, kus on kiiresti vaja transportida suuremõõdulisi esemeid või korraga palju kaupa. Näiteks 2010. aasta veebruaris transporditi maavärina üleelanud Haitile katastroofi järgseteks töödeks buldoosereid, veokeid, traktoreid jm. 

Lennuki kere ninaosa avaneb tervenisti ülespoole, avades rambiga varustatud lastiruumi täies laiuses. Kauba paigutamiseks on  43,32 m pikkune, 64 m laiune ja 4,4 m kõrgune ruum.

Maailma suurim reisilennuk Airbus A380
Foto: Airbus

AN-225 nimel on 240 maailmarekordit, millest 106 püstitati ühel lennul.

Rekordite hulgas on raskeima kauba ehk 253 tonni vedamine ning raskeima ühe ühiku ehk 186,7 tonni vedamine.

Boeing kaotas suurima reisilennuki tiitli

35 aastat hoidis suurima lennuki tiitlit Boeing 747. Kuid 2005. aasta jaanuaris tutvustati esmakordselt reisijate mahutavuse poolest suurimat reisilennukit Airbus A380. Uue hiiglase kommertslennud algasid 2007. aasta oktoobris Singapore Airlines’i opereerimisel.

A380 standardväljaandes on 525 reisijakohta. Samas on Airbus edukalt läbi teinud ka 853 turistiklassi reisija evakueerimise katse. 2013.aasta lõpu seisuga on olemas 304 kinnitatud tellimust A380 lennukitele, millest 122 on täidetud.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077