Hoiduge kahjuhüvitist välistavatest seltsidest

Vedaja vastutuse kindlustamisel peab võrdlema seltside tüüptingimustes välistusi ja keeldumiste aluseid, hoiatas vandeadvokaat Olavi-Jüri Luik.

Keeldumisalused annavad kindlustusandjale võimaluse hüvitise vähendamiseks või hüvitisest keeldumiseks. Välistuse korral ei kuulu juhtum mingil juhul hüvitamisele. Keeldumisaluste puhul on ka oluline, et rikkumine oleks tagajärjega põhjuslikkuses seoses. Luige sõnul peab teadma, et kindlustusseltsidel keeldumiste ja välistuste tingimused ei kattu. Ta toob näite, et Eestis on kindlustusseltse, kes automaatselt välistavad hüvitamise, kui tegemist on kindlustusvõtja (sh tema agentide ja isikute, kelle eest ta vastutab) raske hooletusega, lubatust kõrgema või raskema koormaga sõitmisel, laadimis-, hoiu- ja veonõuete või vastavate erinõuete olulise rikkumisega jne. Mõnel kindlustusseltsil võivad need olla aga vaid hüvitise vähendamise/keeldumise alused.

Luik selgitab seda Riigikohtu lahendi põhjal, kus leiti, et kui veoautojuht sõidab libedal ajal 80 km/h kiiruse alas 85 km/h, ehk ületab kiirust ca 6,25%, on tegemist raske hooletusega. „Kui nüüd teisendada see juhtum kindlustusandja tüüptingimuste konteksti, kellel on raske hooletus välistus, on kindlustusvõtja jaoks tulemuseks vaieldamatult 0 eurot hüvitist,“ selgitas Luik. Kuid ta lisas, et kindlustusandja, kellel on raske hooletus hüvitise vähendamise/keeldumise aluseks, vaatab, millisel määral raske hooletus aitas toimunud õnnetusele kaasa. Ttulemuseks oleks 6,25% hüvitise vähendamine, ehk kindlustusvõtja saab 93,75% kindlustushüvitisest. „Seega on kindlustusvõtja huvides vaadata kindlustuslepingut sõlmides, et kindlustusandja välistuste peatükk oleks võimalikult lühike,“ rõhutas Luik.

Luige ütlusel peab kindlasti kriitiliselt suhtuma kindlustusandjasse, kelle tüüptingimustega välistatakse raske hooletuse korral automaatselt kindlustusandja vastutus. „Kindlustusleping sõlmitaksegi eksimuse jaoks - vahel on aga lihtsa hooletuse ja raske hooletuse vahel joon õhkõrn ja väga subjektiivne,“ nentis Luik.

Luik lisas, et vedaja vastutuskindlustust puudutavates vaidlustes on suurim murekoht tõendamise küsimus.“ Teisisõnu peavad vedajad olema tähelepanelikud mistahes formaalsuste täitmisel, seda nii kauba vastuvõtmisel kui transpordil. Hilisemalt võib tõendite tagantjärgi ülesleidmine osutuda väga keeruliseks,“ hoiatas Luik.

Olavi-Jüri Luik analüüsib vedajavastutuskindlustuse kohtuvaidlusi ning võrdleb erinevusi kindlustusseltside toodetes 31. mail toimuval seminaril „Kes vastutab kauba kahjude eest transpordil?“. Seminari kohta leiab lähemat infot SIIT.

Osale arutelus

  • Tanel Raig

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 0
Brasiilia reaal BRL 4,18 0
Bulgaaria leev BGN 1,95 0
Filipiinide peeso PHP 59,06 0
Hiina jüaan CNY 7,64 0
Hongkongi dollar HKD 8,86 0
Horvaatia kuna HRK 7,41 0
Iisraeli seekel ILS 4,09 0
India ruupia INR 80,54 0
Indoneesia ruupia IDR 15968,30 0
Islandi kroon ISK 133,99 0
Jaapani jeen JPY 124,77 0
Kanada dollar CAD 1,50 0
LAV rand ZAR 15,89 0
Lõuna-Korea vonn KRW 1271,59 0
Malaysia ringgit MYR 4,61 0
Mehhiko peeso MXN 21,72 0
Norra kroon NOK 9,75 0
Poola slott PLN 4,33 0
Rootsi kroon SEK 10,47 0
Rumeenia leu RON 4,74 0
Singapuri dollar SGD 1,53 0
Suurbritannia nael GBP 0,88 0
Šveitsi frank CHF 1,13 0
Taani kroon DKK 7,46 0
Tai baht THB 35,30 0
Tšehhi kroon CZK 25,65 0
Türgi liir TRY 5,95 0
Ukraina grivna UAH 30,72 0
Ungari forint HUF 317,83 0
USA dollar USD 1,13 0
Uus-Meremaa dollar NZD 1,64 0
Valgevene rubla BYN 2,44 0
Vene rubla RUB 74,82 0

Valdkonna töökuulutused