Autor: Tanel Raig • 7. august 2012
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Tallinn-Riia rongiliin tunnistati mittetasuvaks

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi tellitud analüüsi järgi ei ole Tallinn-Tartu-Riia rongiühendus bussiliiklusega võrreldes konkurentsivõimeline ja teeniks 15 aastaga 21,4 miljonit eurot kahjumit.

Analüüsi järgi teeniks kolm korda päevas väljuv Tallinn-Tartu-Riia rongiliin aastatel 2015-2030 kokku kahjumit 21,4 miljonit eurot. Prognoositav reisijate arv aastas oleks praeguse keskmise bussipiletihinna juures 295 000. Liini sõiduaeg oleks ca 4,5 tundi, mis on võrreldav busside tänase sõiduajaga. Taoline sõiduaeg eeldab siiski, et rong peatub vaid Tapal ja Tartus ning Läti rekonstrueerib raudtee Riia ja Valga vahel, et piirkiiruseks oleks valdavalt 120 km/h.

Ka Tapal peatumine on analüüsi hinnangul vajalik vaid juhul, kui soovitakse korraldada ümberistumist Tallinn-Riia ja Tallinn-Peterburi liinide vahel, mis mingil määral tõstaks mõlema liini kasutatavust (võimaldaks ühendust Peterburiga nii Tartu kui Riia jaoks).

Analüüs järeldab, et Tallinn-Riia rongiliini avamine ei ole finantsiliselt põhjendatud. Peamised põhjused on:

• Tallinn-Riia rongiliini pikkus, mis läbi Tartu on ligi 50% suurem kui läbi Pärnu sõitvatel Tallinn-Riia bussidel. See mõjutab nii tulusid kui kulusid – kuna ajavõit võrreldes busside ja sõiduautodega puudub, siis on ka rongiliini reisijate arv ja potentsiaalne piletitulu väiksem. Teisest küljest on busside kulubaas madalam, kuna läbitav teekond on lühem, ja see lubab reisijalt küsida piletihinda, millega kaasa minnes rongioperaator end ära ei majanda.• infrastruktuuri kasutustasu suurus Läti raudteedel, mis oluliselt tõstab rongi kulubaasi.

Analüüsis soovitatakse enne Riia suunalise rongiliikluse käivitamist kindlasti ära oodata Läti poole reaalsed investeeringud Riia-Valga raudteelõigu parandamisse, et tagada konkurentsivõimeline sõiduaeg.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077