Maanteetranspordi maksustamise reeglite muutmine ("Eurovignette") lubab tulevikus lisada veoautode õhu- ja mürasaaste reaalkulud raskeveokitelt kiirteede kasutamise eest kogutavatele maksudele ja tasudele.
Tänra Euroopa Parlamendis vastu võetud tekst tagab, et selliselt kogutud vahendeid kasutatakse tõhusamate ning keskkonnasõbralikemate transpordisüsteemide rahastamiseks.
Arutelu käigus rõhutas raportöör Said El Khadraoui (S&D, Belgia), et saavutatud kompromiss on oluline samm transpordipoliitika jaoks ning "annab liikmesriikidele esmakordselt võimaluse arvestada maksude sisse väliskulud /.../ ja paremini kasutada erinevaid teemakse mobiilsuse parandamiseks."
Kiirteedel saab veoautode puhul hakata rakendama "saastaja maksab" põhimõtet. Õhu- ja mürasaaste kulud võib tulevikus lisada veoautodelt kiirteede kasutamise eest kogutavatele tasudele, kusjuures keskmine lisakulu ei tohiks ületada 3-4 eurosenti sõiduki ja kilomeetri kohta. Direktiiv hõlmab üle-euroopalisi võrgustikke ja kiirteid ning seda rakendatakse üle 3,5-tonniste veokite puhul. Kui liikmesriik soovib teha erandi alla 12-tonnistele veokitele, tuleb Euroopa Komisjoni sellest teavitada ning sellist otsust tuleb põhjendada.
Liikmesriigid on kohustatud investeerima 15% selliselt kogutud tuludest üle-euroopalistesse transpordivõrkudesse (TEN-T), sealhulgas raudtee- ja laevaliiklusesse. Ülejäänud osa peavad liikmesriigid esmajärjekorras kasutama transpordivahendite ja -infrastruktuuri jaoks ning nad peavad nende vahendite kasutamisest andma komisjonile ülevaate.
Sõidukipargi uuendamine
Keskkonnasõbralike mootoritega veoautod oleks maksust ajutiselt vabastatud - EURO V heitgaasiklassi kuuluvad veokid kuni 1. jaanuarini 2014 ja EURO VI heitgaasiklassi kuuluvad veokid kuni 1. jaanuarini 2018. Teatud piirkondades (nt mägised piirkonnad) võib kõige reostavamate veoautode puhul (EURO 0 - II) väliskulude lisatasu suurendada kuni 25%. Alates 1. jaanuarist 2015 laieneb see võimalus EURO III klassi kuuluvatele veokitele.
Ummikute vältimine
Sujuva liikluse tagamiseks võib lisatasude suurust varieerida - tiheda liiklusega piirkondades võib tipptundidel (kuni 5 tundi päevas) küsida suuremaid tasusid (kuni 175% maksumäärast) ja tippkoorumisevälisel ajal madalamaid makse. Et veoettevõtetel oleks võimalik oma tegevust ja kulusid planeerida, koostab komisjon liikmesriikides kasutatavate maksumäärade nimekirja.
Eurovigneti osas jõuti nõukoguga kompromissile teise lugemise raames ning nüüd peavad liikmesriigid selle kokkuleppe ametlikult vastu võtma. Uusi reegleid saab hakata rakendama 3 nädalat pärast direktiivi avaldamist Euroopa Liidu Teatajas.
Ettepaneku poolt hääletas 505, vastu 141 ja erapooletuks jäi 17 saadikut.
Seotud lood
Euroopa transpordisektor seisab silmitsi suurte väljakutsetega, mis on seotud rangemate regulatsioonide ja kasvava vajadusega keskkonnasõbralikkuse järele. UTA Edenred pakub lahendusi, mis aitavad autoparkidel paremini toime tulla nii digitaalse halduse kui ka kütusekulu optimeerimisega.