Autor: Jaana Pikalev • 27. mai 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Tuha katsetamine tee-ehituses maksab 2,7 miljonit eurot

Eesti Energia, ,aanteeamet ja ehitusettevõte Nordecon AS alustavad projektiga OSAMAT, mille raames hakatakse katsetama põlevkivituha lisamist betoonisegudesse, mida kasutatakse seejärel maanteede rajamisel pinnaste mass-stabiliseerimiseks. Katseprojekti läbiviimise maksumus on 2,7 miljonit eurot.

“2010. aasta septembris Euroopa Liidu programmi LIFE+ raames käivitunud OSAMATi projekti eesmärk on võtta Eestis senisest oluliselt enam kasutusele põlevkivituhka ning säilitada seeläbi meie teisi loodusvarasid,” ütles Eesti Energia Narva Elektrijaamade tuhamüügi teenistuse juhataja Aleksander Pototski. „Elektrienergia tootmisel tekkiva põlevkivituha taaskasutamine tsemendi ja betooni koostisosana võimaldab eelkõige säästa killustiku-, liiva- ja savivarusid, samuti vähendada kasvuhoonegaasi teket, kuna 1 tonni tsemendi valmistamisel paiskub õhku ligi 700-800 tonni. Leides põlevkivituhale kasuliku otsatarbe, vähendame tulevikus selle ladestamist tuhaväljadele ning säästame nii meie keskkonda.“

"Maanteeamet osaleb koostööprojektis, et aidata lahendada energiamajanduses tekkivaid keskkonnaprobleeme ja pakkuda keskkonnasäästlikke lahendusi teedeehituses,” kinnitas Maanteeameti uuringute talituse juhataja Taavi Tõnts. “Loodame, et projekti tulemusel saame ühiselt hea kogemuse, kuidas tekkivat põlevkivituhka efektiivselt maanteede ehitustel ja remontidel ka tulevikus kasutada. Samuti soovime eksportida oma kogemust ka teistesse Euroopa Liidu riikidesse.”

Nordecon ASi teedeehituse direktor Jaanus Taro märkis, et OSAMATi projekt parandab tuntaval määral Eesti elukeskkonda ning aitab kaasa taaskasutatavate materjalide julgemale kasutuselevõtule. “Nordeconil on pikaajalised kogemused killustikaluste stabiliseerimise valdkonnas ning ühtlasi on meil soov omandada täiendavaid kogemusi mass-stabiliseerimise osas,” lisas Jaanus Taro. “Tulevikumajanduse võti on keskkonnasäästlik areng ning OSAMAT on üks täiendav samm selle suunas. Pilootprojekti OSAMAT realiseerimine lubab tulevikus teealustes muldkehades laialdasemalt kasutada põlevkivituhka soiste- ja savipinnaste mass-stabiliseerimiseks.”

Koostöös maanteeametiga rajab Nordecon katselõigud olemasolevatele nõrkade aluspinnastega (turvas, savi jne) kõrvalteedele Lääne- ja Ida-Viru maakonnas. Katselõikudel kasutatakse kolme erinevat tehnoloogiat: killustiku- või kruusakihi stabiliseerimist, aluse ehitamist aherainekillustiku ja põlevkivituha segust ning nõrkade pinnaste süvastabiliseerimise/mass-stabiliseerimise tehnoloogiat, mis vähendab tulevikus suurte mäemassiivide vedu karjäärist muldesse. Näiteks turbapinnaste esinemise korral teealuses muldes.

Erinevate tehnoloogiate puhul katsetatakse erinevaid sideaine doseerimise koguseid. Eesti Energia Narva Elektrijaamad valmistab selle tarbeks ette erinevad tuhasegud, mille omadusi ning sobivust vastava tehnoloogia või piirkonna jaoks uuritakse Rambolli laborites. Pärast uuringuid ning sobivate tuhasegude valikut ehitab Nordecon katselõigud, millele järgneb kaks aastat kestev katselõikude monitooring. Kui tehnoloogia osutub sobivaks, töötatavad osapooled koostöös välja juhend- ja normdokumentatsiooni tehnoloogia kasutamiseks Eesti teedeehituses. Konsultatsiooniettevõte Ramboll teostab antud projektis laboratoorsed uuringud ja katsetused, projekteerimise ning keskkonnamõjude analüüse.

Jaga lugu
Logistikauudised.ee toetajad:
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077