Autor: Jaana Pikalev • 29. märts 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Tartu gaasibussid saavad tulevikus energiat uuest kompressorjaamast

Mainor Gruppi kuuluv Doranova Baltic OÜ rajab Tartu Aardlapalu prügila sulgemise raames gaasikogumissüsteemi ning kompressorjaama, mille tulemusel saadav biogaas on potentsiaalseks energiaallikaks Tartu linna uuenevale bussipargile.

Doranova eestvedamisel läbiviidud uuring tuvastas prügilast pea kuus korda rohkem gaasivarusid, kui algselt arvati. Kui esialgu ei olnud plaani gaasi energia saamiseks kasutusele võtta, siis ootamatult suured gaasimahud võimaldavad läbi mõelda selle kasutuspotentsiaali ka linnatranspordi arendusplaani osana.

Tartu Linnavalitsus kavandab 5 biogaasil sõitva liinibussi kasutuselevõtmist 2011. aasta esimesel poolel. “Tartu linn on juba mõnda aega tegelenud biogaasi kui keskkonnasõbraliku alternatiivi tasuvuse uurimisega ja veendunud selle elujõulisuses,” lausus Tartu abilinnapea Margus Hanson. “Linnavalitsus on aktiivselt osalenud Aardlapalu prügila kui kohaliku energiaallika potentsiaali väljaselgitamises ning jätkame koostöös Doranovaga uuringuid, et analüüsida selle gaasi kasutusvõimalusi ka mootorikütusena,” lisas Hanson.

Doranova tellitud uuring selgitas välja, et Aardlapalu prügilast oleks võimalik toota ligikaudu 533 m3 biogaasi tunnis. Need ressursid oleksid piisavad, et varustada enam kui 20 bussi aastas biogaasiga. “Tänaseks oleme lõpuni viimas ka Pärnu Rääma prügila elektri ja soojuse koostootmisjaama rajamist. Tartu näide kinnitab, et meie tehnoloogiline lähenemine ning uuringute läbiviimine võimaldab pakkuda väga tõhusaid lahendusi prügilagaasi kogumiseks ning taaskasutuseks,” ütles Doranova Baltic OÜ juhatuse liige Margus Nõlvak.

Aardlapalu gaasikogumissüsteemi rajamine on üks osa prügila suuremahulistest sulgemistöödest, mida teostab peatöövõtja AS-ide Merko Ehitus ja Merko Infra. Põhilisteks hanke tegevusteks on uuringud ja projekteerimistööd, prügila sulgemistööd, reoveepuhasti ja piirdeaia ehitus ning hooldustoimingute tegemine garantiiperioodil. Prügila sulgemistööde hulka kuuluvad ka ümbruse korrastamine, prügilakeha kujundamine ja prügila katmine, gaasikogumis- ja utiliseerimissüsteemi paigaldamine, niisutussüsteemi ja uute valgveekraavide rajamine, kaetud prügila haljastamine ja juurdepääsuteede ehitus. Projekti kogumaksumuseks ca 6,5 miljonit eurot.

 Ettevalmistavad ehitustööd Aardlapalu prügilas algavad juba käesoleva aasta aprillis. Alates maikuust alustab Doranova gaasi kogumiseks vajaliku torustiku ehitust. Tööd kestavad terve suve.

Biogaas tekib prügilasse ladestatud jäätmetest bioloogilise reaktsiooni tagajärjel. Puhastamata kujul põhjustab see mitmeid probleeme: ebameeldivad lõhnad, kasvuhoonegaasid, mürkainete levik taimestikule ja prügila põlengud. EL prügiladirektiivid kohustavad likvideerima prügilatest tuleneva keskkonnakahju. Doranova poolt rakendatav tehnoloogia võimaldab muuta ohtlikud prügilagaasid alternatiivenergiaks.

Doranova Baltic on loodud Soome firma Doranova OY ning Mainor ASi tütarettevõttena. Mainori osalus Doranova Baltic OÜ-s on 40%. Doranova Baltic tegeleb keskkonnakaitsealaste projektidega Eestis.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077