Päästeankruks veosekindlustus

Laeval tuleroaks langenud kauba eest saab maksimaalselt hüvitist siis, kui sellele on sõlmitud veosekindlustus.

Saksamaalt Kielist Leedu Klaipeda sadamasse teel olnud Lisco Gloria läks põlema ülemöödunud laupäeva öösel. Teatavasti sai seal hukka ka mitu Eestisse teel olnud kaubaveokit, mille kahju võib ulatuda mitmetesse miljonitesse.

RSA veosekindlustuse riskijuht Ilmar Vissaku sõnul on  kõnealune kahju on väga ilmekas näide sellest, kui vajalik võib veosekindlustus olla. „Pahatihti jätavad kaubaomanikud veose kindlustamata, arvates, et vedajal on vastav kindlustus olemas,“ sõnas Vissak. Ta selgitas, et vedajal tõenäoliselt ongi olemas vedaja vastutuskindlustus, aga see hakkab tööle alles siis, kui vedaja on vastutav kahju tekkimises, ent kaubaomanikku kaitseb ikkagi veosekindlustus, kus on kindlustatud kaup selle väärtuse ulatuses, samuti ei kohaldu veosekindlustuse piirmäärad, mis kehtivad vedajatele.

Autovedaja vastutus on aga piiratud 8,33 SDRiga brutokilo kohta, st et isegi kui vedaja on kahju tekkimises vastutav, piirneb tema vastutus igal juhul ca 150 krooniga ühe kilogrammi kohta. Laevavedaja vastutus on veelgi väiksem, sõnas Vissak.

KindlustusEst Kindlustusmaakler äriklientuuri juht Toomas Leinsaar teadis rääkida, et antud juhtumi puhul ei ole endiselt avaldatud täpselt sündmuse toimumise põhjust.

Vastutuse otsimine lähtub sellest, kust asi alguse sai. „Oli tegemist mõne laevaseadme rikkega - vastutab laevaomanik, oli tegu mõne laeval olnud sõiduki või veovahendi rikkega - vastutab sõiduki omanik, oli tegu veovahendis olnud koormast lähtunud õnnetusega - vastutab kauba saatja või saaja,“ kirjeldas Leinsaar. Tema sõnul on siiski tõepoolest kindel reegel see, et igasugusel kauba veol peaks kauba omanik esmajärjekorras püüdma oma kauba teeloleku riskid maandada.

„Üks tuntumaid Eesti kõnekäände ütleb, et "uppuja päästmine on uppuja enense asi", mis antud kontekstis võib-olla on ka veidi karm, kuid sisuliselt igasugune vara omanik, olgu see vedaja või kauba saatja, peaks alati veidi täpsemalt läbi mõtlema, millist teed pidi ja milliseid transpordivahendeid kasutatakse tema vara edasitoimetamiseks,“ lausus Leinsaar.

Antud juhul, kui kahju sündmus ei saanud alguse veovahendist, ei ole vedaja vastutuskindlustega siin midagi teha, tõdes ta.  Eraldi teema on laevaomaniku vastutus selle sündmuse kontekstis.  „Merel sõltud laevast, aga merevedaja pääseb tihtilugu hüvitamisest ja kui ei pääse, siis vastutab ju kõigest 2 SDRiga, mis on ca 35 krooni kilogrammi kohta," möönis kindlustusekspert Vadim Paltmann.

Ta selgitas, et ehkki protsessis on igal osapoolel oma kindlustus, ei asenda need üksteist. „Veose omanik valib, kas kulutab raha veosekindlustusele. Autovedaja otsustab, kas teeb CMR-kindlustuse, ja ka suuremate laevade vastutus on tavaliselt kaetud vastastikuse P&I klubi poolt,“ rääkis Paltmann.

Kõik kindlustusspetsialistid aga olid ühel nõul, et säärasest õnnetusest väljuvad kõik võitjatena, kui transportijal on vedukile kaskokindlustus ning olenevalt siis tarneklauslist kaubaomanikul veosekindlustus.

 

Osale arutelus

  • Jaana Pikalev

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,60 -0.1376635
Brasiilia reaal BRL 4,27 0.0117038
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0153413
Filipiinide peeso PHP 59,17 0.140478
Hiina jüaan CNY 7,62 0.0433304
Hongkongi dollar HKD 8,90 0.0427259
Horvaatia kuna HRK 7,41 0.0891037
Iisraeli seekel ILS 4,10 0.0195112
India ruupia INR 80,71 0.0868045
Indoneesia ruupia IDR 15940,37 0.0441213
Islandi kroon ISK 135,52 0.0147601
Jaapani jeen JPY 125,52 0.0398502
Kanada dollar CAD 1,50 0.0266756
LAV rand ZAR 15,88 -0.0472001
Lõuna-Korea vonn KRW 1275,75 0.1020048
Malaysia ringgit MYR 4,62 0.0692686
Mehhiko peeso MXN 21,86 0.0054904
Norra kroon NOK 9,78 0.0317187
Poola slott PLN 4,33 0.0092313
Rootsi kroon SEK 10,62 -0.0706048
Rumeenia leu RON 4,76 0.0462418
Singapuri dollar SGD 1,54 0.0717126
Suurbritannia nael GBP 0,87 0.138217
Šveitsi frank CHF 1,13 0.035264
Taani kroon DKK 7,46 0.0147459
Tai baht THB 35,39 0.0760701
Tšehhi kroon CZK 25,63 -0.0195046
Türgi liir TRY 6,04 0.1642554
Ukraina grivna UAH 30,65 0.0440661
Ungari forint HUF 317,38 -0.0063012
USA dollar USD 1,13 0.0441151
Uus-Meremaa dollar NZD 1,66 -0.0840336
Valgevene rubla BYN 2,43 0.0618557
Vene rubla RUB 74,43 0.1211986

Valdkonna töökuulutused

STOCKMANN otsib TARNEAHELA JUHTI

Stockmann AS

03. märts 2019