• 31.03.10, 14:37
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Vedelgaasi terminal teeb idagaasi müügi ärevaks

Leedu peaminister käis Moskvas gaasitariife alla kauplemas. Moskva tahaks Balti riikidelt "paremat poliitikat", kuid kardab ka kaotada Balti turgu, teatab Neft Rossii.
Leedu peaminister Andrijus Kubilijus ja Venemaa peaminister Vladimir Putin arutasid kahe maa suhete kõrval ka
Venemaalt Leedusse eksporditava maagaasi tariife. Ekspertide hinnangul olla Venemaa valmis tariifide osas järeleandmisteks, kui vaid Baltikumis "parandataks venekeelse elanikkonna olukorda."

Artikkel jätkub pärast reklaami

 "Meie huvides on rääkida gaasi hangetest. Meil on plaanid veeldatud gaasi terminali ehitamiseks Leedusse või koos kõigi kolme Balti riigiga. Arvame, et Gazprom vaatab globaalsele arengule oma hinnapoliitika uuendamise seisukohast," selgitas Kubilijus.
 Samas on Ida päritolu gaasi hind siiski poliitiline. Läti Euroopauuringute instituudi direktor majandusteaduste doktor Aleksandr Gaponenko tõdes, et vastused leedulaste püstitatud gaasiteemadele saavad Idast olla vaid poliitilise iseloomuga. "Venekeelsete olukord Leedus on parem, kui teistes Balti riikides. Samas just Leedus pusivad nad haridusteemaliste probleemidega. Vene kultuuriväärtusi lülitatakse tasa. Näiteks Leedu võimud lõpetasid Vilniuse vene draamateatri rahastamise," lisas ta.
Gaponenko seletusel on Leedus veel teisigi kohaliku vene vähemusega seostuvaid probleeme.
Sarnast juttu ajas ka asutuse "Finam" analüütik Vladislav Kotšetkov. Tema sõnul seob Putin gaasihinna ilmselt vene keele staatusega. "Putin ilmselt hakkab nõudma vene keele staatuse tõstmist haridussüsteemis, asjaajamises. Venekeelsed peavad saama osaleda poliitilistes arengutes ja äris Leedu territooriumil," rääkis ta.
 Peale oma kaasmaalaste hakkab Venemaa Leedut pitsitama ka muude asjadega. Näiteks transiidiga. Venemaa sooviks on saada soodustusi ekspordialal, sadamate infrastruktuuride kasutamisel. "Nii Leeduga suhteid "sättides" Moskva "ostab" euroliidu lojaalsust," nentis ta.
Samas globaliseerumise ja sotsiaalsete liikumiste instituudi majandusuuringute keskuse juht Vassili Koltašov oli kindel, et Venemaa ei hakka gaasihinna teemal Leedule seadma poliitilisi tingimusi.

Artikkel jätkub pärast reklaami

"Moskva taotleb Leeduga majanduslikku integratsiooni. Tolliliidu loomise kontekstis on Venemaa majandusele oluline, et maad, mis orienteerusid Läände, "naaseksid" Itta. Eelkõige puudutab see Ukrainat ja Balti riike," selgitas ta.
 Peale selle on Gazpromile kriisitingimustes tähtis mitte kaotada turgu. "Meie gaasihinnad on kõrged. Balti riigid võiksid kütuse kõige täiega osta näiteks Norrast," sõnas Koltašov.
Venemaale on majanduslik lähenemine Leeduga kasulik.
"Nõukogude ajal loeti Balti riike töödistsipliini ja kvaliteetse töö unikaalseks tsooniks. Kuid euroliidule pole need ressursid vajalikud, meie aga võiksime neid tõhusalt kasutada," seletas analüütik.
Leedu valitsus on alustanud gaasisektori ümberkorraldustega.Seoses euroliidu nõuetega tuleb mingi maa siseturul monopoolset gaasimüüjat killustada.
Leedus on gaasisektoris monopoliks Leedu Gaas (Lietuvos dujos), kes terves riigis tegeleb gaasi ostmisega, veoga, müügiga ning valitseb gaasijuhtmeid kogupikkusega 1 600 kilomeetrit.
Seoses Euroopa Liidu siseturu teemalise direktiiviga ei või energeetikavallas olla monopole. Seega antud juhul käib jutt keelust, mis ei luba ühel ettevõttel tegeleda üheaegselt gaasi ja elektrienergia alal tootmise, levitamise ja klientide hankimisega.
 

Seotud lood

Uudised
  • 30.03.10, 13:29
Leedu tahab veeldatud maagaasi terminali endale
Leedulased on veendunud, et piirkondlik veeldatud maagaasi (LNG) terminali ainuõige koht on Leedus, Klaipedas, teatab Logistics Finland.
Uudised
  • 26.03.10, 11:20
Balti Gaas igatseb piirkonna veeldatud maagaasi terminali
Paldiski lähedale veeldatud maagaasi (LNG) terminali arendav OÜ Balti Gaas tahab, et lähiriikide veeldatud maagaasi terminal kerkis mitte mujale, kui ikka Eestisse, teatab ettevõte.
Uudised
  • 24.03.10, 14:50
Ukraina-Vene liit päästab Eesti majanduse ja riigi
Ukraina liit Venemaaga avab Eesti riigile ja majandusele uued võimalused: Venemaa kompab siin taas pinda, Nordstream ootab likvideerimist.
Uudised
  • 07.06.10, 18:15
Paldiski LNG-terminal sai keskkonna rohelise tule
Paldiski veeldatud maagaasi (LNG) terminali projekt sai Keskkonnaameti heakskiidu, teatab Balti Gaas.
Uudised
  • 10.10.25, 12:55
Juba 24. korda: “Aasta logistikategu 2025” ootab kandidaate!
Kandideeri ise või anna teada ägedast logistikateost: kandidaate saab esitada oktoobri lõpuni!
Igasügisest traditsiooni järgides valib Äripäeva Logistikauudised juba 24. korda välja aasta parima logistikasaavutuse: esita kandidaat konkursile Aasta Logistikategu 2025!

Hetkel kuum

BLS avas oma logistikakeskuse laienduse Harjumaal 2022. aastal ja investeeris sellesse 6,5 miljonit eurot.
Uudised
  • 09.10.25, 12:13
Järjekordne BLSi juhatuse liige lahkus ametist
BLS on kümme aastat järjest kahjumit saanud
Girteka transpordibaas Sadys Poznańi lähedal on üks ettevõtte suurimaid ja kaasaegsemaid rajatisi, mida plaanitakse jõuliselt veelgi arendada.
Uudised
  • 08.10.25, 17:09
Girteka vallutab Poolat: eesmärk viiekordistada ekspedeerimisäri ning soetada kuni 8000 sõidukit
Gunvor Groupi terminal Rotterdamis, millele pakub logistikateenuseid Eestis tegutsev ning siinses veondus- ja laondussektori parimat palka maksev AS Gunvor Services.
TOP
  • 14.10.25, 15:57
Palga TOP: veondus- ja laondussektori esikolmikus palk üle 6000 euro
Elektriveokite kasutuselevõtt peab toimuma tavapärastes konkurentsitingimustes, mitte kohustuste ja trahvide saatel, leiavad organisatsioonid oma ühisavalduses.
Uudised
  • 14.10.25, 13:32
Logistikasektor protestib nullheitega veokite ostukohustuse vastu: keegi ei osta veokit, mis viib pankrotti:
Shanghai sadam.
Uudised
  • 13.10.25, 13:27
Hiina vastas USAle: mitmed laevad pöördusid nädalavahetusel tagasi
Sadamatasud kasvavad ka USA börsil noteeritud mitteameerika päritolu laevandusfirmadele
Aasta logistikateo finalistid eelmisel logistika aastakonverentsi. Toona tuli võitjaks Eesti Post om Kaunase logistikakeskusega.
Uudised
  • 10.10.25, 12:55
Juba 24. korda: “Aasta logistikategu 2025” ootab kandidaate!
Kandideeri ise või anna teada ägedast logistikateost: kandidaate saab esitada oktoobri lõpuni!
Transpordiamet on 25,25 m autoronge põhjalikult testinud ja leidnud, et nende kasutamine Eesti teedel on teatud tingimustel igati õigustatud.
Uudised
  • 10.10.25, 14:21
ELEA korraldab pikemate autorongide demopäeva
Aasta logistikateo finalistid eelmisel logistika aastakonverentsi. Toona tuli võitjaks Eesti Post om Kaunase logistikakeskusega.
Uudised
  • 10.10.25, 12:55
Juba 24. korda: “Aasta logistikategu 2025” ootab kandidaate!
Kandideeri ise või anna teada ägedast logistikateost: kandidaate saab esitada oktoobri lõpuni!

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele