Autor: Siim Sultson • 3. märts 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Jaotuslogistika turuliidrid pääsesid masuaastast kergelt

Jaotuslogistika turul mõjus langeva majandusega 2009. aasta raskemini väiksematele firmadele. Suuremad teenuse pakkujad kaotasid oma käibest vaid mõned protsendid võrreldes aasta varasemaga.

Turuliidrid Via 3L ja Smarten Logistics tundsid aasta lõpuks oma mahtudes vaid ligikaudu neljaprotsendilist langust (Via 3L käive 2008: 113 mln kr, 2009: 108 mln kr; Smartne Logistics käive 2008: 142,8 mln kr, 2009: 137,4 mln kr). Via 3Li juhataja Elmer Maasi kinnitusel ongi kaks oluliseimat tegijat Via 3L ja Smarten Logistics paremas seisus, kui ülejäänujud.

Ja kuigi ka 2010. aastal võivad mahud õige pisut eelmisele aastale alla jääda, on Maasi väitel tõenäoline, et just kahe suure portfellid saavad tänavu täiendust uute klientide näol. „Väiksemaid tegijaid ootab ees kas ülevõtmine mõne rahvusvahelise tegija poolt või hääbumine,“ ei anna ta suurt lootust, kuid lisab siiski, et kes suudab uue tõusulaine ära oodata, jääb ellu.

Turuliidritest ligikaudu viis korda väiksem Logistika Pluss pidigi eelmisel aastal kaotama enam kui viiendiku oma mahtudest (käive 2008: 36,1 mln kr, 2009: 28,4 mln kr). Firma juht Toomas Orutar firma kadumist aga kindlasti ei usu. Vastupidi. Logistika Pluss on pärast mitut aastat kestnud investeeringuid jõudnud kasumisse, vaatamata vähenenud käibele.

Langevalt turult on leitud ka uus võimalus äri kasvatamiseks. Eelmise aasta teisel poolel lõi Logistika Pluss tütarettevõtte OÜ LPD. LPD on olemuselt neutraalne distributsioonifirma, mille eesmärk on konsolideerida väiksemate sissetoojate ja ka tootjate distributsiooniteenust jaekettidele.

Erinevus tavapärasest hulgimüügiga tegelevast ettevõttest on, et LPD ei paku klientidele turundus ja aktiivse müügi teenust. Orutar kinnitab, et ootab kahe firma koostöö tulemusena 2010. aastal Logistika Plussile käibe ja kasumi kasvu. Praegu on esimeseks suuremaks kliendiks AS PepsiCo Eesti.

Logistika Plussist veelgi enam kaotas masuaastal DSV Transport. Enam kui kolmandikulise mahu kaotuse (käive 2008: 50,1 mln kr, 2009: 31,1 mln kr) taga on ankurkliendi Sandman Grupi täislogistikalepingu ümberkorraldamine, ehk mille tulemusena asus Sandman Grupp ise laooperaatori kohale.

Kaotusi kandsid möödunud aastal siiski ka suured tegijad. Kui Via 3Li Läti projektis käideldi esimesel tegutsemisaastal (2008) 360 mln krooni väärtuses kaupu, tööl oli 56 inimest ja regulaarselt kaeti üle 4000 tarnepunkti Lätis, siis eelmisel aastal tuli Via 3L Läti likvideerida. „Sisenesime Lätti samal ajal kui Selver ja ka tegevuse lõpetamine jäi samasse perioodi,“ viitab Maas Eesti ettevõtete saatusele Lätis. Kuid ta lubab, et Läti arengutel hoitakse silma peal ja kui nähakse, et sisenemiseks on sobiv aeg, ei välista ta, et seda tehakse uuesti.

Ülevaadet Eesti jaotuslogistikaturust loe Äripäeva veebruari infolhest Transport ja Logistika. http://www.aripaev.ee/mod/emb/infoleht.html?ID=725

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077