Nädala välisnägu: Porsche järeltulija ehitab oma impeeriumi

Euroopa üks jõukamaid autotööstureid
Ferdinand Piech ei tee saladust, et tahab ajalugu teha nagu vanaisa Ferdinand
Porsche või Volkswageni tehast juhtinud isa Anton Piech.

Plaan on ühendada oma perekonna liikmete poolt asutatud sõiduautode tootjad üheks impeeriumiks. Kokku tuleks Euroopa suurim sõidu- ja veoautode tootja, sest Porschega liidetav Volkswagen on ühtlasi suurosanik Saksa veokitootjas MAN ja Rootsi Scanias.

Plaani esimene etapp, mis käivitus 2005. a septembris Volkswagenis osaluse ostmisega, nihkus läinud nädalal eesmärgile lähemale. Esmalt teatas Porsche, et on suurendanud osaluse Volkswagenis 31 protsendile, mis Saksa seaduste järgi sunnib pakkumist tegema kogu firmale. Nii tegigi Porsche nädala algul oma pakkumise, kuid nii väikse kui võimalik, mis aktsionäre müüma ei ärgita. Et aga seadus uut pakkumist ei nõua, saab Porsche jätkata Volkswageni aktsiate ostmist endale sobival ajal kui kära on vaibunud ja aktsia hind odavamaks läinud.

Piechi käiku on analüütikud nimetanud lausa geniaalseks manöövriks. Kõigest 5 miljardi euroga on Euroopa väikseim noteeritud autotootja Porsche saanud kontrolli alla Euroopa suurima autotootja, mille börsiväärtus on Porsche omast kolm korda kõrgem. Volkswagen müüb 60 korda rohkem autosid kui Porsche ning selle käive on sportautode tootja 6 miljardi euroga võrreldes 100 miljardit eurot. Kui juurde arvata ka veoautod, on viie miljardiga kindlustatud kontroll autotootmise üle, mille käive ületab 150 miljardit eurot.

Piechi esmane huvi on kindlustada perekonna pärand. Ent samuti Porsche tehnilist koostööd Volkswageniga, mis on järjest tihedam. Ligi 30% Porsche sportautodest valmivad Volkswageni tehastes, kasutatakse ühiseid platvorme ning ühiselt tehakse palju teadus- ja arendustööd näiteks vähem saastavate mootorite väljatöötamisel. See on eriti oluline nüüd kus EL on nõudmisi autotööstusele karmistamas. Just Porsche juhid olid kõige ägedamad Brüsseli heitmenormide vastased, kuna Porsche sõidukite mootorid ületavad piirmäära kohati enam kui kahekordselt. Lisaks tahab Piech Volkswagenit kaitsta riskikapitalistide eest, kes võiksid soovida firma tükeldada.

Porsche taga on Piechi ja Porsche perekonnad, kellele kuuluvad pooleks kõik firma hääleõiguslikud aktsiad. Piechi vanaisa Ferdinand Porsche asutas sportautode tootja 1931. aastal ning oli ühtlasi Hitleri nõudmisel loodud Volkswageni Põrnika mudeli autor.

Piechi plaani teine etapp ehk veokitootjate ühendamine peaks käivituma kevadel, avades ühtlasi "teise vaatuse" Rootsi Scania ümber läinud sügisel puhkenud ülevõtudraamas. Mullu septembris tegi Saksa MAN Scaniale vaenuliku ülevõtupakkumise, lootes, et tal on ka Scania suurosaniku Volkswageni toetus. Kui aga Piech Volkswageni juhi välja vahetas jäi MAN üksi ja pakkumine nurjus. Piech lubab nüüd sõbralikku liitu, kuid osava strateegina on asunud juba rooli enda kätte kindlustama. Maikuus Scania aastakoosolekul peaks Volkswageni juhist Martin Winterkornist saama Scania nõukogu esimees. Nõukogus võtavad platsi veel kaks VW esindajat. Samal kuul peaks Piech ise saama MANi nõukogu esimeheks ning Audi juht ja VW veoautode divisjoni juht kohad nõukogus. Lisaks on Piech VW nõukogu esimees. Järgnevad liitumiskõnelused laabuvad ilmselt juba ladusamalt.

Porschet ja Volkswagenit ühendada püüdes tüürib Piech risti vastupidises suunas praegu Saksa autotööstuses valitsevatele trendidele, kus suurus ei ole enam tingimata voorus. DaimlerChrysler näiteks otsib võimalusi Chryslerist vabanemiseks. Piech ei lähtu aga antud asjas tingimata äriloogikast, tähtsam on dünastia ning soov end ajalukku jäädvustada. Kui impeerium tõesti sünnib, liidab see kokku Volkswageni, Scania ja MANi veoautode tootmise ning sõiduautode margid Ðkodast Porsche, Audi, Bentley ja Lamborghinini.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,60 -0.0813466
Brasiilia reaal BRL 4,27 0.0655415
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0153413
Filipiinide peeso PHP 59,07 -0.0186176
Hiina jüaan CNY 7,62 0.0800956
Hongkongi dollar HKD 8,90 0.1113122
Horvaatia kuna HRK 7,41 0.0931539
Iisraeli seekel ILS 4,10 0.0585337
India ruupia INR 80,76 0.1488077
Indoneesia ruupia IDR 15939,73 0.0401046
Islandi kroon ISK 135,55 0.0369004
Jaapani jeen JPY 125,65 0.1434606
Kanada dollar CAD 1,50 0.1133711
LAV rand ZAR 15,84 -0.3134086
Lõuna-Korea vonn KRW 1275,58 0.0886657
Malaysia ringgit MYR 4,63 0.1233846
Mehhiko peeso MXN 21,85 -0.0237915
Norra kroon NOK 9,78 0.0624143
Poola slott PLN 4,33 0.0346172
Rootsi kroon SEK 10,62 -0.0160038
Rumeenia leu RON 4,76 -0.0357323
Singapuri dollar SGD 1,54 0.0912706
Suurbritannia nael GBP 0,87 0.1727713
Šveitsi frank CHF 1,14 0.0705281
Taani kroon DKK 7,46 0.0348539
Tai baht THB 35,46 0.2895756
Tšehhi kroon CZK 25,62 -0.0429101
Türgi liir TRY 6,03 0.1277542
Ukraina grivna UAH 30,67 0.0969454
Ungari forint HUF 317,30 -0.031506
USA dollar USD 1,13 0.0705841
Uus-Meremaa dollar NZD 1,67 0.4081633
Valgevene rubla BYN 2,43 0.0164948
Vene rubla RUB 74,34 -0.0005381

Valdkonna töökuulutused

STOCKMANN otsib TARNEAHELA JUHTI

Stockmann AS

03. märts 2019