30. märts 2007

Nädala välisnägu: Porsche järeltulija ehitab oma impeeriumi

Euroopa üks jõukamaid autotööstureid Ferdinand Piech ei tee saladust, et tahab ajalugu teha nagu vanaisa Ferdinand Porsche või Volkswageni tehast juhtinud isa Anton Piech.

Plaan on ühendada oma perekonna liikmete poolt asutatud sõiduautode tootjad üheks impeeriumiks. Kokku tuleks Euroopa suurim sõidu- ja veoautode tootja, sest Porschega liidetav Volkswagen on ühtlasi suurosanik Saksa veokitootjas MAN ja Rootsi Scanias.

Plaani esimene etapp, mis käivitus 2005. a septembris Volkswagenis osaluse ostmisega, nihkus läinud nädalal eesmärgile lähemale. Esmalt teatas Porsche, et on suurendanud osaluse Volkswagenis 31 protsendile, mis Saksa seaduste järgi sunnib pakkumist tegema kogu firmale. Nii tegigi Porsche nädala algul oma pakkumise, kuid nii väikse kui võimalik, mis aktsionäre müüma ei ärgita. Et aga seadus uut pakkumist ei nõua, saab Porsche jätkata Volkswageni aktsiate ostmist endale sobival ajal kui kära on vaibunud ja aktsia hind odavamaks läinud.

Piechi käiku on analüütikud nimetanud lausa geniaalseks manöövriks. Kõigest 5 miljardi euroga on Euroopa väikseim noteeritud autotootja Porsche saanud kontrolli alla Euroopa suurima autotootja, mille börsiväärtus on Porsche omast kolm korda kõrgem. Volkswagen müüb 60 korda rohkem autosid kui Porsche ning selle käive on sportautode tootja 6 miljardi euroga võrreldes 100 miljardit eurot. Kui juurde arvata ka veoautod, on viie miljardiga kindlustatud kontroll autotootmise üle, mille käive ületab 150 miljardit eurot.

Piechi esmane huvi on kindlustada perekonna pärand. Ent samuti Porsche tehnilist koostööd Volkswageniga, mis on järjest tihedam. Ligi 30% Porsche sportautodest valmivad Volkswageni tehastes, kasutatakse ühiseid platvorme ning ühiselt tehakse palju teadus- ja arendustööd näiteks vähem saastavate mootorite väljatöötamisel. See on eriti oluline nüüd kus EL on nõudmisi autotööstusele karmistamas. Just Porsche juhid olid kõige ägedamad Brüsseli heitmenormide vastased, kuna Porsche sõidukite mootorid ületavad piirmäära kohati enam kui kahekordselt. Lisaks tahab Piech Volkswagenit kaitsta riskikapitalistide eest, kes võiksid soovida firma tükeldada.

Porsche taga on Piechi ja Porsche perekonnad, kellele kuuluvad pooleks kõik firma hääleõiguslikud aktsiad. Piechi vanaisa Ferdinand Porsche asutas sportautode tootja 1931. aastal ning oli ühtlasi Hitleri nõudmisel loodud Volkswageni Põrnika mudeli autor.

Piechi plaani teine etapp ehk veokitootjate ühendamine peaks käivituma kevadel, avades ühtlasi "teise vaatuse" Rootsi Scania ümber läinud sügisel puhkenud ülevõtudraamas. Mullu septembris tegi Saksa MAN Scaniale vaenuliku ülevõtupakkumise, lootes, et tal on ka Scania suurosaniku Volkswageni toetus. Kui aga Piech Volkswageni juhi välja vahetas jäi MAN üksi ja pakkumine nurjus. Piech lubab nüüd sõbralikku liitu, kuid osava strateegina on asunud juba rooli enda kätte kindlustama. Maikuus Scania aastakoosolekul peaks Volkswageni juhist Martin Winterkornist saama Scania nõukogu esimees. Nõukogus võtavad platsi veel kaks VW esindajat. Samal kuul peaks Piech ise saama MANi nõukogu esimeheks ning Audi juht ja VW veoautode divisjoni juht kohad nõukogus. Lisaks on Piech VW nõukogu esimees. Järgnevad liitumiskõnelused laabuvad ilmselt juba ladusamalt.

Porschet ja Volkswagenit ühendada püüdes tüürib Piech risti vastupidises suunas praegu Saksa autotööstuses valitsevatele trendidele, kus suurus ei ole enam tingimata voorus. DaimlerChrysler näiteks otsib võimalusi Chryslerist vabanemiseks. Piech ei lähtu aga antud asjas tingimata äriloogikast, tähtsam on dünastia ning soov end ajalukku jäädvustada. Kui impeerium tõesti sünnib, liidab see kokku Volkswageni, Scania ja MANi veoautode tootmise ning sõiduautode margid Škodast Porsche, Audi, Bentley ja Lamborghinini.

Jaga lugu
Logistikauudised.ee toetajad:
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077