Rootsi mõjuvõimsa Wallenbergide äridünastia
valdusfirma Investor on viimasel ajal suurendanud osalust nii autofirmas Scania
kui SEB pangas, kuid nende tehingute tagamõtte kohta nad kaarte täielikult ei
ava.
Rootsi tööstuse ühe pärli Scania ümber käib tants juba pikemat aega, kirjutas Äripäev. Tegemist on nelikdraamaga, mille tegelased on Saksa autotootjad Volkswagen ja MAN ning Scania ja Investor. Volkswagen, mis mullu oktoobris kasvatas oma osalust MANis, on mõlema firma suurosanik. MAN tahtis siis Volkswagenile kuuluvat Scania aktsiapakki ära osta, kuid Volkswagen keeldus. Siis tegi MAN detsembris Scaniale vaenuliku, 10,3 miljardi eurose ostupakkumise, et luua Euroopa suuruselt kolmas veoautotootja.
Scania on kogu aeg olnud Wallenbergide huvisfääris. Nähes ette vaenulikku ülevõtmist, suurendas Investor osaluse Scanias kolmandikuni, mis võimaldas neil tehingu blokeerida. Kui MAN nägi, et pakkumine kahele põhipartnerile ei meeldi, otsustas ta selle eelmisel nädalal tagasi võtta. Kuid sellele vaatamata läbirääkimised jätkuvad.
Pall on Investori ja Volkswagen käes. Analüütikute sõnul võib tehingust asja saada, kui MAN teeks parema pakkumise, koostöös nähakse jumet.
Eelmisel nädalal tekkisid aga Rootsis ja Saksamaal uued huvitavad spekulatsioonid. Informeeritud allikate teatel tahavad Wallenbergid suurendada panust autotööstusse ning Scania Stockholmi börsilt välja osta. Koos Volkswageniga ostetakse ka MAN Frankfurdi börsilt ära ja liidetakse siis Scaniaga. Teised allikad jälle väidavad, et Volkswageni huviks ei ole MAN osta. Draama jätkub.
Rootsi SEB pank, mis mullu tähistas 150. aastapäeva, on Wallenbergide äriimpeeriumi nurgakivi. Selle asutas André Oskar Wallenberg 1856. aastal. 1916. aastal, kui Rootsi seadused keelasid pangal valdusfirmana tegutseda, lõid Wallenbergid Investori, mis nende sihtasutuste raha praegu kuuenda põlve Wallenbergide käes edukalt haldab ja investeerib.
Viimasel ajal on Investor tasahilju müünud SEB A-aktsiaid ja ostnud saadud raha eest C-aktsiaid. Tuleb välja, et pangal on 663 miljonit A-aktsiat ja ainult 24 miljonit C-aktsiat, kuid C-aktsiatel on suurem hääleõigus. Sellega on Investor kasvatanud oma osaluse taas kolmandikuni, mis võimaldab blokeerida SEB vaenuliku ülevõtmise. Rootsi seaduste kohaselt saaksid seda teha 66% aktsiate omanikud. Investori finantsdirektor Lars Wedenborn ongi kinnitanud, et tegemist on strateegilise ostuga, mis peab kaitsma SEBd sundühinemise eest.
Seotud lood
Eesti logistikasüsteem on tänu oma strateegilisele asukohale, arenenud taristule ja digilahendustele üks tõhusamaid Baltimaades. Riik ühendab Põhja- ja Ida-Euroopa turge, pakkudes hästi toimivat maantee-, raudtee-, mere- ja õhutranspordi võrgustikku.