19. oktoober 2006
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Hundimägi: raudteest saab Savisaare laborihiir

Enamus eestlastest arvab, et Eesti Raudtee erastamine oli viga ja tunneb kadedust, et Jüri Käol ja Guido Sammelseljal õnnestus ettevõte enam kui miljard krooni kallimalt riigile tagasi müüa, kirjutab Äripäeva arvamustoimetuse juht Aivar Hundimägi.

Olen teist meelt. Erastamine ei olnud viga ja vale on võrrelda viie aasta tagust müügihinda tänase tagasiostu hinnaga. See oleks sama, kui oleksime viis aastat tagasi müünud vana maja, ostja oleks selle kokku lükanud ja uue ehitanud. Aga meie nutaksime täna, et tegime ikka suure vea, sest nüüd saab uus omanik maja müües palju parema hinna.

Tänane Eesti Raudtee ei ole see ettevõte, mis ta oli enne erastamist. Seetõttu on demagoogiline väita, et riik on saanud erastamisest kahju. Olles täielikult riigi omanduses teenis Eesti Raudtee erastamisele eelneva nelja aasta jooksul (1997-2000) kasumit kokku 194,2 miljonit krooni. Eraomaniku juhtimisel teeniti esimesel neljal aastal kasumit 567,8 miljonit krooni.

Perioodil kui riigile on kuulunud ettevõttest ainult kolmandik, on riik teeninud dividende rohkem, kui olles 100 protsenti Eesti Raudtee omanik. Ettevõtte aastaaruande kohaselt suudeti erastamise eel teha raudteel kapitaalremonti 36 kilomeetril aastas. Pärast erastamist tõusis kilomeetrite arv kolm korda.

Raudtee erastamisel tehti mitmeid vigu, aga numbrid näitavad, et erastamine polnud riigile sugugi kahjulik.Eesti Raudtee tagasiostuga saab majandusminister Edgar Savisaar tugeva ratsu, millega kevadistele valimistele vastu sõita. Massidele meeldib teadmine, et Eesti Raudtee kuulub täielikult riigile. Samas võib see tehing tähendada bumerangi viskamist nende poolt, kes on veendunud, et ainult riik suudab olla infrastruktuuriettevõtetele hea peremees. Nelja-viie aasta pärast saame Eesti Raudtee näitel teada, kumb on ikkagi parem peremees. Seetõttu mulle Savisaare tagasiostu idee meeldibki. Kahju ainult, et erastamise vastaste ümberveenmiseks on vaja laborihiirena ohverdada üks edukalt töötav suurfirma.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077