• ST
  • 16.10.25, 12:00

Vali õiged rehvid: mida tähendavad C1, C2 ja C3 märgistus rehvil?

Kui oled kunagi rehvi küljele vaadanud ja märganud seal tähiseid nagu C1, C2 või C3, oled võib-olla mõelnud, mida need täpselt tähendavad. Need väikesed tähed määravad ära, millisele sõidukitüübile ja kasutusotstarbele konkreetne rehv sobib. Õige klassi valimine ei mõjuta üksnes sõidumugavust, vaid ka turvalisust, kütusekulu, rehvi tööiga ning isegi keskkonnamõju.
Vali õiged rehvid: mida tähendavad C1, C2 ja C3 märgistus rehvil?
  • Foto: Unsplash
Rehvide klassifitseerimine on osa Euroopa Liidu ühtsest rehvide märgistussüsteemist, mille eesmärk on muuta tarbijale nähtavaks olulised omadused, nagu märghaarduvus, veeretakistus ja müratase. Selle kaudu saab iga autojuht teha teadlikuma otsuse, valides rehvid, mis sobivad nii tema sõidustiili kui ka sõiduki tehniliste omadustega.

Mida tähendavad C1, C2 ja C3 märgistus?

Rehvide tähised C1, C2 ja C3 viitavad konkreetsele sõidukiklassile, mille jaoks rehv on ette nähtud. Tegemist ei ole kvaliteedihinnanguga, vaid tehnilise klassifikatsiooniga, mis aitab määrata, millisele sõidukitüübile konkreetne rehv sobib.
C1 tähistab sõiduautode rehve ehk niinimetatud passenger car tyres. Need on mõeldud tavalistele isiklikele sõidukitele, mille puhul on oluline tasakaal mugavuse, haarduvuse ja kütusesäästlikkuse vahel.

Artikkel jätkub pärast reklaami

C2 klassi alla kuuluvad kergete kaubikute ja väiksemate veokite rehvid. Need rehvid on tugevdatud konstruktsiooniga, et taluda suuremat koormust ja sagedasemat kasutust, olles siiski piisavalt paindlikud linna- ja maanteesõitudeks.
C3 tähistus on mõeldud raskete sõidukite, nagu busside ja suurte veokite rehvide jaoks. Need rehvid on loodud taluma suuri koormusi, kõrget rõhku ja pikka tööiga, pakkudes stabiilsust ka ekstreemsetes töötingimustes.
See klassifikatsioon põhineb Euroopa Liidu määrustel, täpsemalt määrusel (EL) 2020/740 ning varasemal määrusel (EÜ) nr 661/2009, mis sätestavad rehvide sildistamise ja nõuded vastavalt artiklile 8. Seega aitab C1, C2 ja C3 märgistus tagada, et iga sõiduk kasutab konkreetsele sõidukile mõeldud rehve ning mis vastaksid ka nii turvalisuse kui ka keskkonnastandardite nõuetele.

Miks see märgistus on oluline?

Vale tüüpi rehvi kasutamine võib suurendada pidurdusteekonda, tõsta kütusekulu, tekitada rohkem müra ning isegi suurendada heitmete hulka. Seetõttu on ülioluline valida rehvid, mis vastavad sõiduki tüübile ja kasutusotstarbele.
Euroopa Liidu regulatsioon näeb ette, et kõik C1, C2 ja C3 rehvid peavad olema selgelt sildistatud, et tarbija saaks võrrelda nende omadusi. Sildilt leiab teavet näiteks rehvi kütusesäästlikkuse, märjal teel pidurdamise võime ja mürataseme kohta. See läbipaistev süsteem aitab juhtidel teha teadlikumaid otsuseid ja valida rehve, mis sobivad nende sõidustiili ja keskkonnahoiu eesmärkidega.
Lisaks mängib suurt rolli veeretakistus, mis mõjutab otseselt kütusekulu ja süsihappegaasi heiteid. Mida väiksem on rehvi veeretakistus, seda vähem energiat kulub sõiduki liikumiseks, mis tähendab väiksemat kütusekulu ja väiksemat keskkonnamõju.

Kuidas märgitakse C1, C2 ja C3 rehvidel?

Rehvide märgistus annab tarbijale selge ja lihtsasti mõistetava ülevaate rehvi peamistest omadustest. Kõigi C1-, C2- ja C3-rehvide puhul näitab silt kolme põhikriteeriumi: kütusekulu ehk veeretakistust, märjal teel pidurdamise võimet ning välismüra taset. Need näitajad aitavad autojuhil hinnata, kui ökonoomne, ohutu ja vaikne on konkreetne rehv.
C1- ja C2-klasside rehvidel on see teave tavaliselt nähtaval kujul, kas kleebisena otse rehvil või müüja juuresolevas tooteinfos. C3-klassi ehk raskete sõidukite rehvide puhul on märgistuse esitamine aga veidi teistsugune: sageli paikneb vajalik teave ainult tootja tehnilises dokumentatsioonis või andmebaasis, mitte füüsiliselt rehvil endal. See tuleneb rehvide suuremast mõõdust ja nende kasutusalast veokite ning busside puhul.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Alates 1. maist 2021 on jõustunud uus Euroopa Liidu määrus (EL) 2020/740, mis kehtestab kõigile turule lastud rehvidele uuendatud ja standardiseeritud märgistus. Selle eesmärk on parandada rehvide võrreldavust, aidata tarbijal teha teadlikumaid valikuid ning toetada keskkonnasäästlikku liikuvust.
Sildil kasutatavad klassid on jaotatud tähtedega, mis väljendavad rehvi sooritustaset: kütusesäästlikkus ja märghaarduvus hinnatakse skaalal A–E, kus A on parim tulemus, ning välismüra klassid ulatuvad A-st kuni C-ni. Kuigi põhimõtted on kõigi klasside puhul samad, võivad C3-rehvid olla tehniliselt keerukamad ja hinnatud veidi teistsuguste standardite järgi, arvestades nende kasutamist raskete sõidukite puhul.

Kus neid rehve kasutatakse?

Rehviklasside C1, C2 ja C3 erinevused tulevad kõige selgemini välja nende praktilises kasutuses. C1-rehvid on mõeldud tavalistele sõiduautodele, mis liiguvad igapäevastes oludes, olgu see linnasõit, maanteereis või perekondlik nädalavahetuse väljasõit. Need rehvid pakuvad head tasakaalu mugavuse, kütusesäästu ja ohutuse vahel. Kui soovid tagada oma sõidukile parima haarduvuse ja turvalisuse, tasub rehvivahetus varakult ära planeerida — olgu see siis rehvivahetus Tallinnas või mõnes muus sulle sobivas töökodas.
C2-klasside rehvid sobivad kergetele kaubikutele ja väiksematele transpordisõidukitele, mis kannavad suuremat koormat kui tavaline sõiduauto. Selliste rehvide tugevdatud konstruktsioon tagab vastupidavuse ja stabiilsuse, mis on vajalik näiteks kullerautodele, tööbussidele või väikekaubikutele.
C3-klass on suunatud rasketele sõidukitele, nagu suured veokid, täismõõdus kaubikud ja bussid. Neid kasutatakse sageli pidevas töörežiimis, suurte koormuste ja pikamaasõitude korral. C3-rehvid on ehitatud taluma kõrgeid koormusi, tagades samas vastupidavuse ja turvalisuse ka rasketes teeoludes.
Oluline on mõista, et vale rehviklassi kasutamine võib olla ohtlik ja ebaefektiivne. Näiteks C3-tüüpi rehvide paigaldamine sõiduautole ei ole sobiv, sest need on liiga jäigad ja rasked, mis võib halvendada juhitavust ning suurendada kütusekulu. Samuti ei sobi C1-rehvid rasketele sõidukitele, kuna need ei talu vajalikke koormusi ja võivad põhjustada kiiremat kulumist või isegi rehvi riket.
Amrehv.ee soovitab valida rehvid vastavalt sõiduki tootja soovitustele ja kasutusotstarbele, sest õigesti valitud rehvid tagavad nii ohutuse kui ka ökonoomsuse.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 28.10.25, 10:43
Nixor loob terviku, Datalogic tagab töökindluse – ladu, mis liigub tõrgeteta
Kiirus, täpsus ja töökindlus – need kolm märksõna määravad tänapäeva laotöö kvaliteedi. Kui süsteem peab töötama ööpäevaringselt, ei piisa ainult heast tarkvarast, vaid vaja on ka vastupidavat ja nutikat riistvara, mis peab vastu kõige nõudlikumas keskkonnas. Nixor aitab ettevõtetel juurutada ja hooldada Datalogicu seadmeid nii, et kogu logistikaahel, alates kauba vastuvõtust kuni väljastuseni, toimib katkestusteta ja läbipaistvalt.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele