17 oktoober 2014
Jaga lugu:

CM: Ametikoolitus – kas tüütu formaalsus või kasulik investeering?

OÜ Ametikoolitus tegevjuht Lenno Põder räägib, miks on autojuhtide ametikoolitusel kehv maine.

Selliseid nördinud arvamusi ja väiteid autojuhi ametikoolituse kohta olen viimasel ajal kuulnud tihti -  autojuhtide ning transpordifirmade töötajate käest. Pean tunnistama, et isegi valusalt tihti, sest oleme oma ettevõttega Ametikoolitus OÜ alustamas sel sügisel oma esimest autojuhtide täiendkoolitust. Tundub, et midagi on ikka korralikult paigast ära. Ja siseneda koolitusturule, kus sellise koolituse maine on klientide seas täielikult null? Tõenäoliselt on see väga põnev väljakutse!

Saan aru koolitajatest – iga koolitaja teeb nii, kuidas oskab, suudab ja tahab. Respekt neile, kes asja hingega teevad. Kuid ometigi – autojuhtidele nii vajalikust koolitusest on saanud puhas formaalsus, mida tuleb iga viie aasta järel korrata. Ja kui taaskord tuleb kätte aeg, kui kutsetunnistus hakkab lõppema, tekib autojuhtidel soov sellest kas kõrvale hiilida või siis ebameeldiv protsess võimalikult odavalt ja lihtsalt läbida.

Kas ametikoolitust üldse on vaja?

Kui seda küsida autojuhi käest, siis vastus on enesekindel ja kiire „EI“. Kui küsida transpordifirma juhi käest, siis vastus on üldjuhul, et praegusel kujul pole seda vaja, kuid kui sealt midagi asjalikku saab, siis miks mitte. Riik ütleb, et seda on kindlasti vaja. Politsei ütleb: kindlasti on vaja, puudujääke autojuhtide teadmistes on palju.

Koolitajana ütleksin samuti, et ametikoolitust on hädasti vaja. Mitte seepärast, et kasseerida koolitustasu, vaid seetõttu, et olen oma senistel koolitustel näinud, et töö- ja puhkeaja reeglitest arusaamine ning sõidumeeriku kasutamine on paljudele juhtidele täiesti tume maa. Samuti on transpordiettevõtetes töö- ja puhkeaja kohta analüüsi teostades näha, et rikkumisi on väga palju ning enamus neist on sellised, mida saab koolitusel selgeks õppida ja hiljem vältida.

Autojuhid vajavad koolitustIse nad seda tavaliselt ei tunnista. Ja vabatahtlikult ka ametikoolitusele ei läheks. Kuna aga ametikoolitus tuleb täiendkoolitusena läbida kohustuslikus korras iga viie aasta järel, siis siin on tema jaoks võimalus – õppida, kasutada ära võimalikult kasulikult need neli päeva ja lahkuda targema autojuhina. Üks meie digitaalse sõidumeeriku koolitusel osalenud juht ütles hiljem teda kohates, et enam ta magnetit ei kasuta, sest koolitusel tuli välja, et ta ei oleks pidanud seda kunagi tegemagi. Ta lihtsalt hakkas paremini mõistma töö- ja puhkeaja reegleid ning õppis paremini oma päeva planeerima. Ta sai mitu asja korraga – lõpetas seaduserikkumise ning hakkas efektiivselt toimetama. 

Autojuhid hindavad pädevaid lektoreid ning tegevusterohket ja praktilist koolitust. Ametikoolitus ei ole kindlasti ainult teooria, vaid seda saab muuta vägagi praktiliseks. Näiteks digitaalse sõidumeeriku simulaatorite kasutamine koolituse ajal annab julgust ja enesekindlust juurde sõidumeeriku kasutamisel igapäevaelus just vanemale generatsioonile autojuhtidest.

Veidi transpordiettevõtte igapäevaellu süübides selgub, et arenemist oleks hädasti vaja ka teistes olulistes valdkondades nagu koormate kinnitamine ja paigutamine, veosedokumentatsiooni täitmine, teekonnaplaneerimine, liiklusohutus ja suhtlemine transpordisektori osapooltega. Seda kõike võiks ja peaks pakkuma ametikoolitus. Koolitus, mis valmistab juhte ette nende igapäevatööks.

Transpordifirma vajab kasulikku autojuhti

Koolituse vajadust peaks eelkõige tajuma transpordiettevõtte juhid, kes näevad-teavad oma ettevõtte ja juhtide nn probleeme ning kohti, mida on vaja arendada. Lõpuks ikkagi on haritud juhil palju suurem potentsiaal vähendada trahviohtu ning teha tööd teadlikult efektiivsemalt kui koolitamata juhil. Näiteks viisime ühe ettevõtte töötajatele läbi ühepäevase töö- ja puhkeaja koolituse, mille tulemusena vähenes rikkumiste arv ja trahvioht kolme kuuga neli korda. See on konkreetne kasu, mida koolitus võib anda ning seda saab ka mõõta.

Koolitaja valik ja tagasiside on määravAmetikoolituse pakkujaid on Eestis üle 40! Oht saada oma autojuhtidelt samasugust tagasisidet koolituse kohta nagu artikli alguses on üsna tõenäoline. Koolitaja valimine ning oma raha kulutamise kvaliteet on igaühe enda kätes. Kui soovid, et makstud raha ja töötaja aeg ei oleks mahavisatud, vaid muutuks investeeringuks, on siin mõned soovitused koolitaja valimiseks:

• Tee väike uuring ja selgita välja olulisemad koolitaja tugevused ehk teemad, milles ta on parim ja millest võiks ka Sinu ettevõttel reaalset kasu olla.• Hea on, kui koolitaja tunneb isiklikult ettevõtet, mille autojuhte ta koolitab – nii on koolituse fookus sihitud täpsemalt ja kasu suurem (näiteks sisekoolituse teostamine).• Uuri teistest firmadest, millist reaalset kasu nende autojuhid ja ettevõte on saanud koolituselt.• Helista koolitajale ja küsi otse, et millist kasu koolitaja osalejatele reaalselt pakub – see selgitab lihtsalt välja vaid formaalse koolituse pakkuja. Kui ta hakkab rääkima riikliku õppekavade teemadest, siis on selge, et tulemuseks on mahavisatud raha ja aeg.• Küsi koolitajalt mõne kliendi (ettevõtte) kontaktid, et saaksid tema koolituse kvaliteedi kohta täpsemat tagasisidet otse osalejatelt. 

Transpordiettevõttel on mõistlik teha koostööd koolitajaga, kelle koolituste kvaliteedis on ta kindel ning kes suudab pakkuda reaalset ja praktilist õpet. Nii suudetakse aegamisi kõik autojuhid viia samale tasemele.

Aeg on sealmaal, kus ettevõtted ja koolitustel osalejad peavad hakkama esitama koolitajatele suuremaid nõudmisi sisu osas. Kohustuslik koolitus tuleb enda jaoks tööle panna ning muuta investeeringuks, mitte järjekindlalt kulutada aega ja raha.

Kokkuvõtteks väga lihtne nõuanne: küsi oma autojuhtidelt tagasisidet äsja läbitud ametikoolituse sisu kohta (loe: kasu) ning kui sealt ei tule adekvaatset vastust selle kohta, kuidas koolitusel omandatud teadmised ja oskused võiksid firmale kasu tuua, siis on kindel, et on aeg koolitajat vahetada.

Ametikoolitus OÜ

www.ametikoolitus.ee

Content Marketing (CM) ehk sisuturundus on moodne trend kogu maailmas, mille läbi ettevõtted tutvustavad oma parimaid kogemusi, tooteid ja teenuseid. CM artikkel lähtub alati artikli eest tasunud kliendi huvidest ning seal sisalduva info tõesuse eest vastutab klient.

Autor: Lenno Põder

Jaga lugu:
LOGISTIKA UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad logistikauudised igal nädalal enda postkasti.

Logistikauudised.ee toetajad:

Tõnu Tramm
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80tonu@logistikauudised.ee
Hedi Meigas
Hedi MeigasSündmusedTel: 5384 5159hedi.meigas@aripaev.ee
Lilia Roos
Lilia RoosReklaami projektijuhtTel: 585 485 10lilia.roos@aripaev.ee