Ebaefektiivsus on kõige ohtlikum asi, mis ei lase tarneahela juhtidel olla edukas, hoiatab Pärnu Tarneahelakonverentsi peaesineja ja tarneahela ekspert Sigi Osagie.
- Pärnu Tarneahelakonverentsi 2020 peaesineja on tippjuhi kogemusega tarneahela ekspert Sigi Osagie Foto: Erakogu
Ebaefektiivsus on midagi, mida tarneahela juhid peaksid vältima, sest see on kõige ohtlikum asi, mis ei lase meil olla edukas, hoiatab Sigi Osagie.
"Selle asemel, et keskenduda tõeliselt olulistele asjadele, mis viivad meid oma eesmärkidele lähemale, kulutavad paljud meist aega ja energiat asjadele, mis on kas kiireloomulised, lõbusad, huvitavad või populaarsed," lisab Osagie.
Järgneb intervjuu Sigi Osagiega.
Kui rääkida teie Pärnu Tarneahelakonverentsi ettekandest, siis millised on teie jaoks tarneahela riskid meie pidevalt muutuvas maailmas?
Vastates üldiselt, mitte seoses minu ettekandega, ütleksin, et tarneahela riskid on vältimatud ja nende tekkepõhjusteks võivad olla tarneahela taristu mis tahes osad – töötajad, tarnijad, tehnoloogia, geopoliitilised tegurid jne.
Lennuki reaktiivmootor, veeb ja üha odavamad sidekulud on ühendanud maailma ühe globaalseks külaks. Samas on globaliseerumine ja allhankimine teinud ka tarneahelad pikemaks. Ja mida rohkem on ahelas lülisid, seda rohkem on võimalusi, et tekivad probleemid. Ja neid tarneahelate puhul jätkub.
Lisaks sellistele konventsionaalsetele riskidele nagu intellektuaalomand, kvaliteet, varude olemasolu ja tarnete katkematus, on ettevõtete ees ka sellised üha olulisemad küsimused nagu ettevõtte sotsiaalne vastutus, sealhulgas eetiline käitumine ja keskkonnasõbralikus. Need on riskid, mis võivad tekitada ettevõttele olulist maina- ja rahalist kahju.
Enamik ettevõtteid peab tarneahelatega seotud riske tunduvalt paremini haldama, et ettevõte oleks edukas ka keerulistel aegadel.
Hea teada
Sigi Osagie on tippjuht, tarneahela ekspert, kõneleja, mentor ja kirjanik. Ta on raamatute Procurement Mojo ja Career Dreams to Career Success autor.
Sigi Osagie esineb 2.-3. aprillil Pärnu Tarneahelakonverentsil, kus kõneleb teemal "Tarneahela riskide vältimatu miiniväli".
Tutvu täispika programmiga
SIIN.
Teie CV on äärmiselt muljetavaldav. Te olite Bombardier Transportationi klientide tarneahelate direktor, GEC-Marconi globaalne logistikadirektor, BAA lennujaamade ostu- ja tarneaheladirektor jne. Mida need väärtuslikud kogemused on teile kõige rohkem õpetanud?
Esiteks tänan komplimendi eest. Teiseks on üsna raske öelda, mis on olnud kõige kasulikum õppetund, sest palju sõltub olukorrast ja fookusest. Rääkides üldiselt oma tööelust, siis olen õppinud seda, et kõige olulisem on ennast ise hästi juhtida.
Lõppude lõpuks, kui te ei suuda ennast tõhusalt juhtida, kuidas siis saaksite edukalt juhtida igat uut algatust, projekti või meeskonda? Tundke hästi oma väärtusi ning seda, miks te mõtlete ja tegutsete just nii, nagu te seda teete.
Aga õppisin ka seda, et eduka juhi teised väga olulised komponendid on personaalne efektiivsus, eneseusk, selgus oma karjäärieesmärkides ja selle saavutamise tegevusplaanis, vastastikku arendavad koostöösuhted ja enesetäiendamine. Kujundage ise oma saatust, mitte ärge laske seda teha teie ülemusel või tööandjal.
Juhtimise kontekstis on ilmselt üks põhilisi asju, mida ma õppisin, see, et kala mädaneb peast - organisatsiooni või üksuse juhina olete teie oma meeskonna edukuse tugitala. Seega tähendab seda, et juhina peate olema ise väga efektiivne.
Teie isiklik ja teie organisatsiooni edukus on aga lahutamatult seotud teie töötajate võimekuse ja andekusega. Ülioluline on tunda hästi oma töötajate võimekust. Tulemuslikkuse taga on inimesed, mitte arvutid, PowerPoint ega kaunis bränd.
Teie töötajate koondvõimekus ongi teie bilansi kõige väärtuslikum komponent – võib öelda, et see on teie organisatsiooni hing.
Mida ütleksite Eesti tarneahela- ja hankejuhtidele, kui teilt küsida, mis on kolm kõige olulisemat reeglit tõhusa ja toimiva tarneahela taga?
Taas on raske nimetada midagi, mis on kõige olulisem, sest olukord on alati erinev. Näiteks see, mis on oluline stabiilse ja küpses arengufaasis ettevõtte tarneahela jaoks, ei ole oluline seal, kus ettevõtet kujundatakse ümber või on tegemist kiiresti kasvava ettevõttega. Samuti ei ole tarneahela kriitilised tegurid alati toodete puhul samad, mis teenuse puhul.
Sellest hoolimata annaksin tarneahela- ja hankejuhtidele mõned soovitused oma raamatu Procurement Mojo põhjal.
Esiteks, ehitage üles tõhus organisatsioon ja hoidke seda sellisena. Teie organisatsioonilisel suutlikkusel on tohutu mõju sellele, kui pädev ja usaldusväärne on teie tarneahela juhtimine. Kõik algab efektiivsest eestvedamisest – ükskõik, kas olete hankejuht, tarneahelajuht või tootmisüksuse keskastmejuht, te peate oma töös olema sama efektiivne eestvedaja nagu teised juhid teie organisatsioonis.
Teiseks, veenduge, et teie tugisüsteemid – protsessid, tööriistad ja tehnoloogia –on teie eesmärkide saavutamiseks sobivad ja tulemuslikud. See on palju olulisem, kui ajada taga midagi, mis on “maailmatasemel” või “oma klassi parim”. Oma klassi parim ei pruugi alati olla parim teie hanke- ja tarneahela funktsiooni ning konkreetse olukorra jaoks.
Kolmandaks, hoidke oma tarnijasuhet tugevana. Tarnebaas on ettevõtte väärtusahela väliskomponent ja hoolimata sellest, kui tugev on organisatsioon sisemiselt, määrab just tarnijate suutlikkus ja jõudlus selle, kas organisatsioon saavutab oma eesmärgid või mitte. Väga oluline on tagada, et oma tarnijate suutlikkuse ja tarnijasuhte (SPRM) ning tarneriskide haldamisel te kasutaksite mõistlikke protsesse, et saavutada optimaalne väärtus (see ei ole sama, mis kõige odavam hind!) ohutult, eetiliselt ja tõhusalt.
Ja viimane küsimus: mida peaksid tarneahela juhid oma töös kindlasti vältima?
Ebaefektiivsust. See on kõige ohtlikum asi, mis ei lase meil olla edukas.
Selle asemel, et keskenduda tõeliselt olulistele asjadele, mis viivad meid oma eesmärkidele lähemale, kulutavad paljud meist aega ja energiat asjadele, mis on kas kiireloomulised, lõbusad, huvitavad või populaarsed.
Teine viga on lasta end kaasa tõmmata igapäevaelu kiire tempoga, sest me arvame ekslikult, et mida hõivatumad me oleme, seda tähtsamad või edukamad me oleme.
Tarneahela juhi fookus peab olema efektiivsusel ja selle hoidmisel, olgu siis konkreetse tööülesande täitmisel või osana tema tööstiilist. See on asi, mis mõjutab kõike muud. Nii et vältige iga hinna eest ebaefektiivsust.
Seotud lood
Ettevõtte äritegevuseks vajalikud sõidukid soetatakse enamasti liisinguga, mida finantseerib üldjuhul pank. Sellega kaasnevad sõidukite korralised hooldused, rehvivahetused ja kindlustusjuhtumite puhul ka hulganisti asjaajamist. Selline sõidukipargi haldamise viis on ettevõtte jaoks märkimisväärse ajakuluga, eriti kui sõidukeid on rohkem.
Hetkel kuum
Tagasi Logistikauudised esilehele