Isejuhtivad autod Eesti liikluses on ulme

Isejuhtiva auto katsetused.  Foto: EPA

„Kui järsust mäest üles sõites saab auto aru, et tema ees on sein ning mäe otsa jõudes taevalaotust nähes satub täielikku segadusse, siis mina küll sellise auto tagaistmel ei julgeks lehte lugedes Tallinnast Tartusse sõita,“ ütles Autolehe toimetaja Elmar Ots Äripäeva raadio saates Ärikliendid roolis.

Eufooria täielikult isejuhtivate autode peatse saabumise osas Eesti teedele ja tänavatele tundub Elmar Otsa hinnangul pehmelt öeldes lapsik, sest neid autosid juhtivad süsteemid tunduvad olevat veel vägagi lapsekingades. Ta ei näe hetkel mingit reaalset võimalust, kuidas võiksid autod meie teedel täielikult iseseisvalt sõitma hakata.

„Pimedus, udu, lumi, hanged teel, soolalöga, mina siiamaani ei saa aru, mismoodi isejuhtiv auto suudaks sellistes oludes orienteeruda. Ükski positsioneerimissüsteem ei suuda seda autot paigutada sentimeetri, ega isegi kümne sentimeetri täpsusega teele ja kui jooni pole näha ja kõik on üks valge lumevaip, siis ilmselgelt see auto ei saa hakkama. Ja ma ei saa ka aru, kuidas ta võiks hakata hakkama saama,“ tõdes Ots, kelle sõnul nõuaks see tõenäoliselt meie kliimas sellist taristut, kus nii teed, tänavad kui kõik sõidukid oleks varustatud vastavate anduritega, mis omavahel suhtlevad. „Aga mis taristust me saame rääkida, kui reaalsuses ei suudeta meie tänavatel isegi kõikjal valgeid jooni maha märkida.“

Otsa sõnul katsetatakse isejuhtivaid autosid Ameerikas lausmaal, kus on laiad teed ja selge taevas. "Sellistes tingimustes nad tõesti ehk töötavad, kuid ma ei saa aru, mis on selliste katsetuste mõte, kui lahendada oleks vaja hoopis probleem, kuidas isejuhtivad autod saaksid hakkama keerulisemates olukordades." 

Eufooriat isejuhtivate autode tavaliiklusesse jõudmise osas soovitab maha tõmmata ka Tehnikamaailma peatoimetaja Tõnu Ojala, kelle sõnul on erinevad isejuhtivate süsteemide elemendid olemas juba aastaid, kuid küsimus on selles, kuidas see lego kokku panna nii, et kogu liiklus omavahel ohutult toimima hakkaks.

„Samas on isejuhtivate sõidukite kasutamine kinnistel territooriumitel täiesti reaalne ilmselt juba lähitulevikus,“ tõdes Ojala, tuues näiteks karjäärikallurid, mis tuimalt hommikust õhtuni edasi-tagasi sõidavad. „Nürimat tööd autojuhile annab välja mõelda ja sellistes kohtades oleks isejuhtivad süsteemid täiesti rakendatavad.“

Eesti juhtivad autoajakirjanikud arutlesid saates otse ja ausalt veel tulevikuautode jõuallikatest ja alternatiivkütustest, miks ei kipu meie veofirmad ostma gaasiveokeid ning mida arvata Poola päritolu Euroopa Komisjoni voliniku Elzbieta Bienkowska avaldusest, et diiselautod kaovad juba mõne aasta pärast meie teedelt.

Saatejuht on samuti 18 aastat autoajakirjanikuna töötanud Äripäeva ajakirjanik Tõnu Tramm.

Saadet saab järele kuulata siit:

Jaga lugu:
LOGISTIKA UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad logistikauudised igal nädalal enda postkasti.

Logistikauudised.ee toetajad:

Tõnu Tramm
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Hedi Meigas
Hedi MeigasSündmusedTel: 5384 5159
Ana Madismäe
Ana MadismäeReklaamimüügi projektijuhtTel: 545 60 150