Autor: Logistikauudised.ee • 25. august 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

RB vastased kaebasid MKMi kohtusse - täiendatud MKMi kommentaariga

Foto: MTÜ Avalikult Rail Balticust
MTÜ Avalikult Rail Balticust teatel on Rail Balticu abikõlblikkus kahtluse all ning majandus- ja kommunikatsiooniministeerium keeldub fakte kommenteerimast ning dokumente avaldamast, mistõttu on MTÜ pöördunud Tallinna halduskohtusse.

Loe ka INEA, RB Raili ja MKMi vastuskirju MTÜ ARBle (vt allpool lisatud faile)!

Juuni alguses avalikustas MTÜ Avalikult Rail Balticust (ARB) teate, milles väidetakse, et EY tasuvusanalüüs sisaldab 4,1 miljardi euro suuruseid vigu, mis seab RB projekti abikõlblikkuse kahtluse alla ja tekitab riski, et EL-i toetused raudtee rajamiseks tuleb Eesti maksumaksjatel tagasi maksta. Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium (MKM) keeldub MTÜ sõnul sellel teemal avalikkusele selgitusi jagamast ning dokumente avalikustamast. MTÜ ARB on sellise ebaseadusliku tegevuse vaidlustanud Tallinna Halduskohtus, kes on teinud MKM-le ettepaneku sõlmida ARB-ga hiljemalt 25. septembriks 2017 kokkulepe.

„EL-i rahaeraldused projektidele ei ole kingitus, vaid kohustus rahasaajale lubatud tööd nõuete kohaselt ja tähtaegselt teha. Vigaselt, tähtaegselt tegemata töö või veel hullem – tahtlik pettus – toob kaasa eraldatud raha tagasinõude,“ rõhutab Avalikult Rail Balticust juhatuse liige Priit Humal pressiteates.

Näiteks maakonnaplaneeringutele raha taotlemisel usaldati ametnikke, kes lubasid planeeringud valmis saada hiljemalt 2015. aasta lõpuks. Tähtaegselt valmimata töö tekitas Eesti maksumaksjale 1,5 miljonit eurot lisakulu, sest nüüd tuleb EL-st saadud raha eestlastel tagasi maksta.

„Praegu meie poolt küsitud salastatud dokumendid võivad näidata Rail Balticule sada korda suuremaid riske kui seni EL poolt tagasinõutud summad,“ ütleb Priit Humal pressiteates. „RB Rail AS kui Lätis registreeritud äriühing on efektiivne viis dokumentide varjamiseks. Kahjuks puudub ettevõttel avalik dokumendiregister ning seaduslik kohustus kirjadele vastata.“

„Tasuvusanalüüside vigadel on kaks poolt. Esiteks nad muudavad projekti EL-i jaoks abikõlbmatuks ja tekitavad riski, et üle ühe miljardi suurused EL toetused tuleb Eesti Vabariigil tagasi maksta. Kuid veelgi olulisem, siinsed maksumaksjad ei saa seda, mida on lubatud. Liiga kalli projekti jooksvad kulud kujunevad aastate jooksul mitu korda suuremaks kui loodetav EL „kingitus“, ütleb üks 4,1-miljardilisele veale tähelepanu juhtinud vahatahtlik ekspert Karli Lambot.

ARB on saatnud küsimused RB tasuvusanalüüsi vigade kohta ka Euroopa Komisjoni, kes oma vastuses ootab, et RB Rail AS tõstatatud küsimusi selgitaks. Seni RB Rail AS tasuvusanalüüsi vigasid sisuliselt kommenteerinud ei olevat.  

Kommenteerib Rail Baltica projekti koordinaator MKMs Kristjan Kaunissaare:

„MTÜ Avalikult Rail Balticust (MTÜ ARB) on pöördunud Tallinna Halduskohtusse sooviga saada MKM-ilt teavet RB Rail AS-i tellitud ja EY poolt koostatud tasuvusanalüüsi kohta. Tegemist on tehnilist laadi küsimustega seoses tasuvusanalüüsi metoodikas kasutatud andmetega.

MKM on varasemalt selgitanud, et küsitud info valdajaks on uuringu tellija RB Rail AS, kes on koos EY ekspertidega valmis küsitud infot koos täiendavate selgitustega andma. MTÜ ARB ei ole seda võimalust kasutanud. MTÜ ARB on pöördunud samasisulise infosooviga ka mitmete institutsioonide poole ning saanud meie teada ka vastused nii INEA-lt kui Euroopa Komisjonilt.

Kuna MTÜ ARB pöördumises on põhirõhk RB Rail AS tellitud ja EY koostatud tasuvusanalüüsi tehnilistes nüanssides, olemegi soovitanud küsida vastavat infot selle valdajalt ehk RB Rail AS-ilt. Oleme MTÜ-d ARB abistanud õige infoallika leidmisel ja vahendanud kontakte, et MTÜ-l ARB oleks võimalik küsitud infot reaalselt ja õigest kohast ka saada. RB Rail AS on pakkunud MTÜ-le ka võimalust kohtuda EY ekspertidega teema põhjalikumaks selgitamiseks ja aruteluks Riias, kuid MTÜ ARB on jätnud sellise võimaluse kasutamata.

Kuna MTÜ ARB on küll infot küsinud, kuid ei ole leidnud võimalust seda vastu võtta, ei saa nõustuda väitega, justkui hoitaks MKM-i või RB Rail AS-i poolt olulist informatsiooni kinni. Ühtlasi leiame, et tegemist on MTÜ ARB katsega külvata RB tasuvusanalüüsi suhtes põhjendamatuid kahtlusi ja kurnata MKM-i ning teiste asutuste ressursse ilma reaalse valmisolekuta enda poolt oluliseks nimetatud teemasid sisuliselt arutada. Seepärast on MTÜ ARB pöördumine kohtu poole meie hinnangul raskesti selgitatav.

RB Rail AS koos EY ekspertidega tutvustas tasuvusuuringut kevadel RB huvilistele ja MTÜ ARB liikmetele nii Tallinnas kui Tartus ning MKM on edastanud palve, et RB Rail oleks valmis sellist kohtumist Riias kordama, et kõigile huvi pakkuvatele küsimustele vastused anda.

Ühtlasi nõuab MTÜ ARB, et neile edastataks vastused küsimustele, mida esitas MKM Euroopa Komisjonile seoses RB projekti abikõlbulikkusega. Tegemist oli suulise küsimusega, mille vastuse sisuks oli, et EY tasuvusuuringus ja projekti abikõlbulikkuse osas Euroopa Komisjonil kahtlusi pole.

Lisaks on oma seisukoha MTÜ-le saatnud ka CEF toetuste nõuetekohasust hindav INEA, milles selgitatakse, et tasuvusuuring vastab rahastamislepingus sätestatule ning täpsemat teavet selles osas saab anda just nimelt RB Rail AS.

MKM-il ei ole põhjust kahelda EY kui finantsanalüüside valdkonnas ühe maailma pädevaima ettevõtte koostatud analüüsis, kui selliseid kahtlusi pole ka Euroopa Komisjonil ja CEF toetuste nõuetekohasust hindaval INEA-l.

Täiendavaks selgituseks: kolme riigi ühisettevõte RB Rail AS kasutas EY töö metoodika ning analüüsi tulemuste hindamisel ka konsultatsioonieksperte, keda Euroopa Komisjoni liikuvuse ja transpordi ning regionaal-ja linnapoliitika peadirektoraadid kasutavad suuremahuliste transporditaristu arendusprojektide rahastustaotluste hindamisel. Protsessi kaasatud ekspertide hinnangul vastab analüüs Euroopa Komisjoni kehtestatud kulude ja tulude analüüsi metoodikale. Uuringu tulemused on piisavad selleks, et tõendada projekti elujõulisust ning positiivseid mõjusid ühiskonnale kõigis kolmes Balti riigis ning laiemal tasandil. Sama seisab ka Priit Humalale saadetud vastuskirjas.

Ning veel täiendavalt - MTÜ väide 1,5 miljoni euro tagasimaksmise kohustuse kohta ei vasta tõele, sellist tagasinõude otsust tehtud ei ole. Juttu on RB planeeringute koostamise ning eelprojekteerimise tegevustele antud toetusest, mis ei jõudnud ettenähtud aja jooksul põhjalike avalike arutelude tõttu lõpule. INEA-ga on käimas diskussioon võimaliku tagasinõude osas, mille mahuks on täpselt 255 098 eurot ja 94 senti. Anname INEA-le omapoolsed selgitused ja oleme lootusrikkad, et tagasinõude otsust ei tule.“

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077