• 14.07.17, 14:19
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Isejuhtivad bussid jõudsid Tallinna

Tallinnasse saabusid isejuhtivad bussid, mis hakkavad sõitma Viru väljaku ja Eesti Euroopa Liidu Nõukogu eesistumise sõlmpunktiks oleva Kultuurikatla vahel. Sõidud isejuhtivate bussidega on kõikidele huvilistele tasuta.
Isejuhtivad bussid jõudsid Tallinna
  • Foto: Arno Mikkor
Easymile’i isejuhtivaid väikebusse saab Tallinna tänavatel sõitmas näha juba paari nädala pärast. Veel enne kui bussid saavad hakata peale võtma sõita soovijaid, tuleb sõiduvahenditel läbida Maanteeameti kontrollid, mis on eelduseks busside liiklusesse lubamisel. Isejuhtiva väikebussiga saavad Tallinna südalinnas Viru ringist Kultuurikatlani sõita kõik huvilised, bussi mahub korraga kuni kaheksa reisijat. Kõikide tehnoloogiahuviliste jaoks on bussis olemas ka esitleja, kes tutvustab uudset tehnoloogialahendust.
Eesti EL nõukogu eesistumise digilahenduste nõuniku Valdek Lauri sõnul areneb isejuhtivate sõidukite valdkond maailmas praegu väga kiiresti. “Eesistumine annab võimaluse tutvustada uusi tehnoloogiaid ning innustada arenduskeskusi, ettevõtjaid ja ametiasutusi koostööle. Projekti laiem idee on läbi käia isejuhtivate sõidukite linna toomisega kaasnev protsess alustades lubadest ja tootjate nõudmistest ning lõpetades inimeste vastuvõtu ja uue tehnoloogia tutvustamisega laiemale avalikkusele,” sõnas Laur.
Isejuhtimistehnoloogia kasutuselevõtt saab isejuhtivate sõidukite ekspertrühma juhi Pirko Konsa sõnul olema järk-järguline ja praegu teeb Eesti alles esimesi samme. “Isejuhtimistehnoloogia potentsiaal on väga suur. Isejuhtivaid väikebusse saaks näiteks edukalt kasutada hajaasustusega piirkondades, et aidata liikumisvaegusega inimesi,” selgitas ta. Tehnoloogia eelistest rääkides tõi Konsa välja selle ohutuse: “90% liiklusõnnetustest põhjustab inimlik eksimus. Isejuhtimistehnoloogia on kindlasti üheks võtmetähtsusega lahenduseks liiklusohutuse tõstmisel.”

Artikkel jätkub pärast reklaami

Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi transpordi arengu ja investeeringute osakonna ekspert Johann Peetre rõhutas, et Eesti püüab kaasa aidata transpordi digitaliseerimisele ja uute, nutikamate transpordilahenduste kasutuselevõtule. “Eestis teame, et tehnoloogia tulevikusuundade ennustamiseks tuleb seda ise luua. Easymile isejuhtiv buss on esimene nähtav samm tulevikulahenduste suunas ning loodetavasti lisanduvad sellele ka teised isejuhtivad sõidukid nii teiste busside, isiklike sõiduautode ja taksodena nii linnas kui ka maal. Tahame, et Eesti oleks isejuhtivate sõidukite tehnoloogia varane omaksvõtja,” sõnas Peetre.
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium soovib lähiaastatel kasvatada nii Eesti riigi, ülikoolide kui ka ettevõtete kompetentsi isejuhtiva tehnoloogia valdkonnas, et olla valmis tehnoloogia laiemaks kasutuselevõtuks. Selleks soovitakse testida erinevate isejuhtivate sõidukite tootjate tehnoloogiat ja saada selgeks nende võimalused ja piirangud.
Isejuhtivad bussid tõi Prantsusmaalt kohale transpordiettevõte DSV ning busse hakkab opereerima mehitamata roomiksõidukite arendaja Milrem, kes koolitab busside esitlejaid ja tagab sõidukite tehnilise korrashoiu. Küberturvet tagab tarkvaraettevõte Guardtime. „Meie huvi oli, et ka Eestil oleks võimalik katsetada uusi ja põnevaid tehnoloogiad. Maailmas oleme juba blockchaini tehnoloogia kasutuselevõtuga esirinnas ja on hea meel seda ka Eestis tutvustada,“ sõnas Martin Ruubel Guardtime’ist, firmast, mis aitab Eesti riigil tagada andmete õigsust.
Projekti partnerite hulka kuulub ka Tallink, kes pakub linnarahvale võimalust sõita isejuhtiva Tallink Shuttlega ning projekti rahastamisele aitab kaasa Microsoft Eesti. Trassi ettevalmistuse eest vastutab Tallinna transpordiamet. „Tallinkile annab projekt võimaluse osa saada innovatsioonist transpordi valdkonnas. Nii nagu Megastar on juba muutnud arusaama laevaühendusest ja astunud uude põlvkonda, teevad seda linnatranspordis peagi ka iseliikuvad bussid. Tegemist on globaalse ja pöördumatu arengusuunaga,” märkis Tallink Grupp müügi- ja turundusdirektor Margus Hunt.
Alates selle aasta märtsist on Eesti teedel lubatud isejuhtivate autode testimine. Seda tingimusel, et autole on määratud isik, kes saab vajadusel kontrolli sõiduki üle endale võtta. Testimisõigus avalikel Eesti teedel kehtib isejuhtivatele sõidukitele, mida Rahvusvahelise Autoinseneride Ühingu klassifikatsiooni järgi liigitatakse tasemele SAE 2 või SAE 3.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 18.06.25, 08:58
Nutikas ja maksuvaba valik kauba vedamiseks
2025. aastal jõustuv mootorsõidukimaks sunnib paljusid ettevõtteid oma autoparki ümber hindama ning otsima uusi, kuluefektiivsemaid lahendusi. Üheks praktiliseks alternatiiviks on Eesti haagisetootja Brentex OÜ haagised, mis on täiustunud platvormhaagiste seeriaga. Uus platvormhaagiste seeria ühendab endas tugeva konstruktsiooni, nutika disaini ja põhjamaade tingimustele vastava vastupidavuse.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele