Autor: Jaana Pikalev • 29. juuni 2012
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Autojuht: logistika lapsekingades

Kaubatarnete hilinemise põhjus on veokijuhi Priidik Vei sõnul asjaolu, et logistikud ei kogu ega jaga piisavalt informatsiooni. Nad ei tea autojuhi töö- ja puhkeaja nõuetest midagi ning survestavad reegleid rikkuma.

Küsimustele vastab OÜ Akala Grupp autojuht Priidik Vei.

Kuidas autojuhtidele palka makstakse ja mis on ühe hea autojuhi palk?

Makstakse põhipalka ja päevaraha. Ühtlasi olen kuulnud, et näiteks laadimiste või seisupäevade eest makstakse lisatasu. Palgad on kõigil erinevad. Ühe kaugsõidu autojuhi netopalk on suurusjärgus 1000–2000 eurot. Euroopa sisevedudel on palk suurem.

Kas autojuhi amet on lugupeetud amet?

Minu jaoks on see töö. Kui ma saaks sama raha kodus sõnniku viskamise eest, siis ma ei sõidaks. Suures maailmas teevad mainele kahju leedukad ja poolakad. Autojuhi ametinimetus on suuresti halb. Inimesed, kes sellest maailmast midagi ei tea, peavad autojuhte joodikuteks ja räpasteks. Teen seda tööd raha pärast, sest Eestis sellist tasu ei maksta. 

Miks on autojuhtidest puudus

 Vaata, mis lubade tegemine maksab. Sellises vanuses, kui noored võiks load teha, on lubade tegemise raha kokku ajada väga raske. Sellepärast noori juhte peale ei tulegi. Kui suudad load ära teha, siis tekib järgmine probleem – keegi ei taha algajat juhti, kuna teda tuleb välja koolitama hakata. Kolmas põhjus on, et kui mõni autojuht esimesel reisil ära käib, siis ei taha ta enam tagasi tulla. Miks? Autode varustus on kehv, navigatsiooni või seireseadmeid paljudel pole, jäädakse hätta. 

Kuidas töö- ja puhkeaja nõuete täitmisega on?

Erinevates riikides on erinevad nüansid. Poolas ei tohi sekunditki sõiduaega ületada. Kõik oleneb politseist. Tegelikult rikutakse neid nõudeid päris palju ja seda teevad just Poola ja Leedu autojuhid. Nii kaua, kuni sõidetakse magnetitega ja pikemalt, kui lubatud, ei muutu transpordi hind, palgapoliitika ega muu.

Need, kes tahavad ausalt tööd teha, ei saa aga töö eest rohkem raha küsida. Sellepärast ongi nii, et ei jõuta autodele korralikke rehve alla osta, sõidukit tehniliselt korda teha jne.

Aga miks ketas lõhki sõidetakse?

Suur surve tuleb logistikult, kes palub, et jõuaksid kuskile kiiremini, kui see võimalik on. Logistikutel on kogu aeg kiire, ehkki nad ise jagavad informatsiooni poolikult.

Teiseks ei tea logistikud sõidu- ja puhkeajast mitte midagi. Nad annavad klientidele katteta lubadusi. Sellepärast tarned hilinevad ja tekivad olukorrad, kus autojuht ei jõua õigeks ajaks laadima. Siis karjutakse ja sõimatakse.

Kuni nõuete täitmisega ei arvestata, ei hakka logistika kunagi toimima. Logistika on meil Eestis alles lapsekingades.

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077