22. juuni 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kus mu kaup on?

Kas pole tuttav nõudliku kliendi küsimus? Kui kaupu on sadu - osa sõidus, osa veel peale korjamata, osa kohale viidud -, tahaks vastata: "Tõesti ei tea, aga ma võin kohe välja uurida."Lihtne infosüsteem, mida hoiavad korras juhid otse veokist ja mis võimaldab hallata sadu konteinereid.

Järgneb tuhnimine tellimuste, sõidulehtede ja kohaleviimise kinnituste seas ning pärast kahe kolleegi kõnetamist ja kolmele juhile helistamist saabki kliendile tagasi helistada, et oodatud vastus anda. Tülikas, aeganõudev ja lisakulusid tekitav, kas pole?

Just selline oli konteinervedusid pakkuva OÜ Miil mure veel mõni kuu tagasi. Ettevõtte paarikümne veoki abil vahetab ühe kuu jooksul asukohta veidi alla tuhande merekonteineri. Arvestades, et ühe konteineriga on seotud vähemalt kaks vedu - toomine ja viimine -, siis tähendab see 1600 vedu kuus. Jagatuna päevade arvuga kuus - 53,3 vedu päevas - , jagatuna tundide ja minutitega - keskmiselt vähem kui kümne minuti tagant muudab mõne kliendi kaup oma staatust ja asukohta.

Miili autod on juba aastaid olnud varustatud GPS-jälgimisseadmetega. Seetõttu on alati teada, kus autod asuvad. Arvestades, et merekonteiner ilma Miili autota kunagi ei liigu, saavad konteinerid olla vaid seal, kus auto parajasti on (autole laaditud) või kus auto kunagi oli (maha pandud). Puudu oli vaid üks - kuidas teada, millal mingisuguse konteineriga mingi tegevus tehti?

Telemaatikavaldkonnas langeb selline probleem asset tracking'u kategooriasse, kus tavaliselt on lahenduseks eraldi jälgitavate seadmete või kiipide (RFID) paigaldamine konteineritesse. See on võrdlemisi kallis ning nõuab terve spetsiifilise taristu väljaarendamist. Lisaks on kallis nii juurutamine kui ka hooldus.

Miilis polnud seesugune lahendus otstarbekas juba seepärast, et transporditavad merekonteinerid pole Miili omad. See tähendanuks pidevat sagimist seadmete ja tehnoloogiaga ning töökindlusprotsent oleks olnud üpris väike ja kogu süsteem seetõttu ebaefektiivne.

Kõik see on võimalik, lisades GPS-jälgimisseadmele Garmini standardse navigatsiooniseadme. Selle abil teatavad juhid SeeMe teenuskeskkonda konteineri numbri ja tegevuse (pealevõtt või mahapanek).

Tulemuseks on lihtne infosüsteem, mida hoiavad korras juhid otse veokist ja mis võimaldab juhtida ja hallata sadu konteinereid korraga. Peale reaalajas pildi on võimalik süveneda juba tehtud tegevustesse ning näha, kes ja millal mõne konteineriga mingi tegevuse tegi. Ära jäävad ka kulutused spetsiifilisele tehnoloogiale.

Igapäevatöö efektiivsuse paranemise kõrval Miilis annab lahenduse operatiivsus lisaväärtust Miili klientidele, kes saavad veebilehel oma kauba liikumist reaalajas jälgida.

SeeMe arendusmeeskond pakkus Miilile välja järgmiste omadustega lahenduse:

   - hõlbustab logistikute majapidamistööd,   - jätab ära tarbetud kõned juhtidele,   - jätab ära klientide kõned logistikutele,   - aitab autojuhte nende töös,   - kliendi jaoks on teenus läbipaistev, ta näeb auto asukohta, juhi telefoninumbrit ja saab temaga otse suhelda.

KOMMENTAAR: Kauba tegelik asukoht on alati teada

Heiki Hütt, OÜ Miil juhataja

Viie aasta jooksul on sellist teenust meile pakkunud kolm firmat - kõik nad tulid pakkumist tegema, valmis ei saanud ning tagasi ei tulnud.

Teenus suurendab kindlasti meie usaldusväärsust ja rahustab tellijat, kaubasaajat-saatjat. On juhtunud, et otsitakse konteinerit, mis on juba maha laaditud ja tagasiteel. Ka näeme neid konteinereid, mis maha pandud, ega saa neid "unustada" mõne kliendi hoovile.

Oleme ka ise vahel transporti tellinud, vastuseks oleme saanud, et auto tuleb tunni pärast. Kui tunni pärast autot pole, helistame. Väidetavasti läks rehv katki. Nelja tunni pärast saame auto, kuid juht ei tea rehvist midagi. Selliseid hädavalesid pole meie kasutanud. Kui rehv lähebki katki, siis klient näeb, kus tema kaup seisab.

Autor: Jüri Tarkpea

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077