Autor: Anne Oja • 25. oktoober 2010

Muuga joodab Venezuela naftaga Valgevene tehaseid

Muuga sadamas asuv kunagine Eurodeki terminal on viimastel kuudel vastu võtnud ja rongidega Valgevenesse läkitanud veidi üle poole miljoni tonni Venezuela toornaftat.

Eesti kõrval konkureerivad Venezuela nafta transiidile Valgevenesse ka Läti, Leedu ja Ukraina. Seejuures on Muuga sadama kõrval umbes samas suurusjärgus Lõuna-Ameerika naftat, rohkem kui 700 000 tonni, vastu võtnud üksnes Odessa sadamad.

"Põhjus, miks Valgevene Muuga sadama oma naftatransiidi jaoks valis, oli Muuga sadama infrastruktuuri, terminali ja raudtee kohene valmidus sellist teenust pakkuda," ütles Tallinna Sadama juht Ain Kaljurand. "Kõik teised (Läänemere - toim) sadamad peavad selleks täiendavaid investeeringuid tegema hakkama."

Valgevene veel valib

Tallinna Sadama teada plaanib Valgevene tuleval aastal importida Venezuelast umbes 10 miljonit tonni toornaftat. "Milliseid sadamaid ta selleks kasutama hakkab, ei ole veel teada. Tõenäoliselt katsetab Valgevene praegu erinevaid variante ja ehk siis millalgi teeb ka oma otsuse, mis ei pruugi tähendada, et ta ainult ühe sadama valib," rääkis Kaljurand. "Eesti ja Tallinna Sadama jaoks on täiendavad kaubamahud loomulikult positiivne asi."

Kaljuranna sõnul suudab üks terminal täiendavate investeeringuteta ümber laadida ligikaudu 3 miljonit tonni aastas. "Pikaajaliste püsilepingute puhul oleks see number vähemalt topelt," lausus ta.

Riia sadam liiga madal

Ehkki lätlased ise on veendunud, et napsavad lõviosa Venezuela naftatransiidist endale ja selle saab just Riia sadam, peab see sadam eelnevalt tegema mitmeid töid, kaasa arvatud süvendama akvatooriumi.

Viimastel aastatel on Muuga sadama vedelkütuste transiit ulatunud 18-20 miljoni tonnini aastas. Muugal tegutsev Eurodek Synergy OÜ vahetas möödunud aasta detsembris omanikku ja kannab nüüd ühena viiest Mercuria Energy Asset Management B.V. terminalidest Vesta nime.

Kasum on kasvanud

Vesta Terminal Tallinn OÜ teenis 2009. aastal 284,4 miljoni kroonise käibe juures 105 miljonit krooni kasumit ja aasta enne seda 263,2 miljonilise käibe juures 52,2 miljonit krooni kasumit.

Vopak E.O.S. teatas, et nad ei saa kommenteerida Venezuela nafta transiit läbi Eesti, kuna ettevõte ise tooraineid ei vea, vaid teenindab kliente, kellele vastav kaup kuulub. "Me ei saa ka esile tuua oma mahtusid, kuna Vopak (Vopak E.O.S.i emaettevõte) on avalikult noteeritud ettevõte ning esitab infot vastavalt börsireeglitele," ütles Vopak E.O.S.i kommunikatsioonijuht Olga van Kampen.

Lõunanaabrid ärevil

Valgevene president Aleksandr Lukašenka teatas möödunud nädalal ootamatult, et Läti pakub Venezuela nafta transiidiks soodsamaid tingimusi kui Leedu.

Reedel kirjutas Bizness & Baltija, et oktoobri alguses leppis Valgevene Leeduga suuliselt kokku, et Klaipeda sadama kaudu veetakse igal aastal 2,5 miljonit tonni naftat. Leping plaaniti sõlmida oktoobri lõpus. Samas kritiseeris Lukašenka Leedu võime, süüdistades neid huvi puuduses ja jäikuses. Tema sõnul pakkusid ilma konkursita löögile pääsenud leedulased liiga kehvi tingimusi.

Lätis peavad naftatransiidi saamiseks paralleelselt läbirääkimisi Ventspilsi ja Riia sadam. Riia naftakõlbulikkus nõuab aga investeeringuid, mida sadama omanikud on valmis tegema üksnes siis, kui saavad Valgevenelt garantii. Oletatakse, et esialgu suudab Riia sadam vastu võtta 2 miljonit tonni naftat aastas, kuid tulevikus võib maht kasvatada 10 miljoni tonnini.

taust

Oktoobri keskel allkirjastasid Venezuela ja Valgevene lepingu 30 miljoni tonni nafta tarneks aastatel 2011-2013.Valgevene püüab Venezuelaga koostööd arendada sellest ajast, kui Venemaa eksporditava nafta tolle tõstis.Lisaks vähendas Venemaa naftakoguseid, mistõttu on Valgevene tehaste võimsusest kasutusel 25-50%.

Jaga lugu
Logistikauudised.ee toetajad:
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077