Viimastel nädalatel diskuteeritakse palju teemal, kas Eestis peaks kehtestama automaksu. Mida arvavad ettevõtjad?
Mari Jüssi, Eesti Rohelise Liikumise säästva transpordi ekspert
Automaks, kui see kehtestada, peaks mõjutama eestimaalasi ostma rohkem kütust säästvaid ja vähem keskkonda saastavaid autosid. Praegu oleme me selles osas Euroopa keskmisest ikka päris kõvasti maas. Meie inimesele meeldivad millegipärast keskmisest võimsamad ja sedavõrra ka rohkem keskkkonda saastavad autod.
Arvan, et kõige mõistlikum ja tulemuslikum oleks see maks lisada uute autode hinnale vastavalt selle CO2 heitmete kogusele. Sest praegu tundub, et muud hoovad ei ahvatle inimesi säästlikumaid autosid ostma. Samuti pole mõtet maksustada näiteks vanu "mossesid", kehtestada mingeid lokaalseid aastamakse vmt.
Sellega ei taha ma öelda, et autod peaks ära keelama, vaid õhutada inimesi soetama senisest ökonoomsemaid ja vähem saastavaid masinaid.
Silva Tomingas, ASi TEA Kirjastus juhatuse esimees
Automaksu mingil kujul võiks kaaluda, ent selle tagajärjel ei tohi tekkida olukorda, et meil on vilets autopark nagu osades maades on juhtunud. Väikse mootoriga aeglased autod koos kiirete autodega tekitavad liikluses tänagi probleeme ja tahaks loota, et piirangutega me ei suurenda liiklusohtlikku olukorda. Selle asemel, et korrastada teid, tekitaksime uusi ohuallikaid.
Ma pole mootori pealt maksustamise poolt, see on ohtlik ja totter tänast tehnikat arvestades. Nii tekitame probleemi nagu see on Norras, kus kehtisid samuti teatud piirangud ja kus on aeglane autopark. Pigem võiks liikuda Saksamaa kogemuse suunas, kus on korralikud autod, kiirus ja teed.
Hele Hammer, ASi Telema juhatuse esimees
Kuna oleme põhimõtteliselt Eesti ühiskonnas kokku leppinud, et soovime riigi poolt teenuseid nagu kiirabi, infrastruktuurid, politsei ja koolid, on loogiline järeldus, et peaksime tahtma ja suutma ka makse maksta. Ideaalis, mida rohkem on võimalik tarbitavat teenust klapitada teenust tarbiva ühiskonna osaga, seda parem. Seega automaksul on täiesti oma roll — püüd maksustada neid, kes riigi poolt ehitatavaid teid kasutavad ja/või ühist keskkonda saastavad.
Ma ei ole ekspert ütlema, mis alustel täpselt seda rakendama peaks. Kuna automaksu rakendamise eesmärk on vähemalt kõlamajäänult saastamise vähendamine, siis pigem tuleks maksustada auto kasutamist kui omamist või registreerimist. Samuti võiks sel juhul sõltuda maksu suurus saaste ulatusest.
Seotud lood
Autode maksustamise teema hõõgub Eestis tuha all juba aastaid. Aeg-ajalt lahvatab leek üles, kuid alati leidub keegi, kes selle kustutusvahendit valimata koheselt lämmatab.
Ettevõtte äritegevuseks vajalikud sõidukid soetatakse enamasti liisinguga, mida finantseerib üldjuhul pank. Sellega kaasnevad sõidukite korralised hooldused, rehvivahetused ja kindlustusjuhtumite puhul ka hulganisti asjaajamist. Selline sõidukipargi haldamise viis on ettevõtte jaoks märkimisväärse ajakuluga, eriti kui sõidukeid on rohkem.
Hetkel kuum
Tagasi Logistikauudised esilehele