Rootsis kasvatatakse veelgi pikemaid autoronge

Ajal, mil Eesti maanteeamet ei suuda või ei taha mõista, et nii metsa- kui mahuveokite lubatud gabariite ning täismassipiiranguid on efektiivsuse tõusu ja keskkonna säästmise huvides oluline kasvatada, ollakse Rootsis siirdumas senisest veelgi suuremate autorongide ajastusse.

Teadupärast on Rootsis sarnaselt Soomega kehtivaks lubatud autorongi pikkuseks kuni 25,25m ja täismassipiirang 60t, selgitas Transestonia juhataja Illimar Paul.

Samad normatiivid kehtestas hiljuti oma olulisimatel maanteedel ka Taani, mis võimaldab alates Saksa-Taani piirist kuni Soome-Vene piirini sõita 25,25m moodulitega kõikidel EFTA riikides registreeritud vedajail (kaasa arvatud eestlastel) ilma erilube omamata.

Rootslastele on aga sellestki väheks jäänud ning karmistuvates majandustingimustes on asutud välja töötama lahendust, kuidas vedada kolme 60t täismassiga auto koorem ära vaid kahe veokiga. Selleks on Rootsi maanteeamet koostöös Stora Enso, Rootsi metsanduse uurimisinstituudiga Skogforsk  ja Volvoga asunud Põhja-Rootsis sooritama proovivedusid 30m pikkuste ja 90t täismassiga maanteerongidega.

Tehniliseks lahenduseks on veoauto ning sellele moodulkombinatsioonis dolly (eeliku) abil taha haagitud lühike eriprojekti alusel valmistatud poolhaagis, mille kolmeteljelisel tagaosal paikneb samuti sadul täispika poolhaagise vedamiseks.

Rootsi maanteeameti peadirektori Ingemar Skogö selgituste kohaselt võimaldab selline kahe liigendiga 30 meetrine lahendus kasvatada moodulveoki koormat 50% võrra. Veokite kasutusefektiivsus kasvab ning keskkonnareostus alaneb 20-25% võrra.

Täismass kasvab 60-lt tonnilt 90-le, ent koormus teedele ei suurene, kuna autorongi mass jaotub võrdselt 11 telje vahel. Keskmiseks teljekoormuseks kujuneb seega vaid kaheksa tonni.

Autorongide täismassi kasvatamiseks sobivad perfektselt Volvo uued raskeveokid FH16, mille 700hj lipulaev hoiab hetkel võimsaima seeriatootmises oleva veoki maailmarekordit. Lisaks rootslastele jälgivad katsetuste kulgu pingsalt ka soomlased, et edukate tulemuste korral asuda 20% võrra pikemate moodulite teedele toomiseks oma seadusandlusesse vajalikke muudatusi sisse viima.

Hämmastav on Põhjamaade maanteeametite pragmaatilisus riigi majanduse vajadustele vastavate lahenduste väljatöötamisel. Ehk jõuavad koos maanteeameti uue juhiga meiegi teedele majanduse turgutamiseks hädavajalikud innovatsioonituuled, loodab Paul.

Osale arutelus

  • Mariliis Pinn

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 0
Brasiilia reaal BRL 4,18 0
Bulgaaria leev BGN 1,95 0
Filipiinide peeso PHP 59,06 0
Hiina jüaan CNY 7,64 0
Hongkongi dollar HKD 8,86 0
Horvaatia kuna HRK 7,41 0
Iisraeli seekel ILS 4,09 0
India ruupia INR 80,54 0
Indoneesia ruupia IDR 15968,30 0
Islandi kroon ISK 133,99 0
Jaapani jeen JPY 124,77 0
Kanada dollar CAD 1,50 0
LAV rand ZAR 15,89 0
Lõuna-Korea vonn KRW 1271,59 0
Malaysia ringgit MYR 4,61 0
Mehhiko peeso MXN 21,72 0
Norra kroon NOK 9,75 0
Poola slott PLN 4,33 0
Rootsi kroon SEK 10,47 0
Rumeenia leu RON 4,74 0
Singapuri dollar SGD 1,53 0
Suurbritannia nael GBP 0,88 0
Šveitsi frank CHF 1,13 0
Taani kroon DKK 7,46 0
Tai baht THB 35,30 0
Tšehhi kroon CZK 25,65 0
Türgi liir TRY 5,95 0
Ukraina grivna UAH 30,72 0
Ungari forint HUF 317,83 0
USA dollar USD 1,13 0
Uus-Meremaa dollar NZD 1,64 0
Valgevene rubla BYN 2,44 0
Vene rubla RUB 74,82 0

Valdkonna töökuulutused