Autor: Mariliis Pinn • 10. veebruar 2009

Rootsis kasvatatakse veelgi pikemaid autoronge

Ajal, mil Eesti maanteeamet ei suuda või ei taha mõista, et nii metsa- kui mahuveokite lubatud gabariite ning täismassipiiranguid on efektiivsuse tõusu ja keskkonna säästmise huvides oluline kasvatada, ollakse Rootsis siirdumas senisest veelgi suuremate autorongide ajastusse.

Teadupärast on Rootsis sarnaselt Soomega kehtivaks lubatud autorongi pikkuseks kuni 25,25m ja täismassipiirang 60t, selgitas Transestonia juhataja Illimar Paul.

Samad normatiivid kehtestas hiljuti oma olulisimatel maanteedel ka Taani, mis võimaldab alates Saksa-Taani piirist kuni Soome-Vene piirini sõita 25,25m moodulitega kõikidel EFTA riikides registreeritud vedajail (kaasa arvatud eestlastel) ilma erilube omamata.

Rootslastele on aga sellestki väheks jäänud ning karmistuvates majandustingimustes on asutud välja töötama lahendust, kuidas vedada kolme 60t täismassiga auto koorem ära vaid kahe veokiga. Selleks on Rootsi maanteeamet koostöös Stora Enso, Rootsi metsanduse uurimisinstituudiga Skogforsk  ja Volvoga asunud Põhja-Rootsis sooritama proovivedusid 30m pikkuste ja 90t täismassiga maanteerongidega.

Tehniliseks lahenduseks on veoauto ning sellele moodulkombinatsioonis dolly (eeliku) abil taha haagitud lühike eriprojekti alusel valmistatud poolhaagis, mille kolmeteljelisel tagaosal paikneb samuti sadul täispika poolhaagise vedamiseks.

Rootsi maanteeameti peadirektori Ingemar Skogö selgituste kohaselt võimaldab selline kahe liigendiga 30 meetrine lahendus kasvatada moodulveoki koormat 50% võrra. Veokite kasutusefektiivsus kasvab ning keskkonnareostus alaneb 20-25% võrra.

Täismass kasvab 60-lt tonnilt 90-le, ent koormus teedele ei suurene, kuna autorongi mass jaotub võrdselt 11 telje vahel. Keskmiseks teljekoormuseks kujuneb seega vaid kaheksa tonni.

Autorongide täismassi kasvatamiseks sobivad perfektselt Volvo uued raskeveokid FH16, mille 700hj lipulaev hoiab hetkel võimsaima seeriatootmises oleva veoki maailmarekordit. Lisaks rootslastele jälgivad katsetuste kulgu pingsalt ka soomlased, et edukate tulemuste korral asuda 20% võrra pikemate moodulite teedele toomiseks oma seadusandlusesse vajalikke muudatusi sisse viima.

Hämmastav on Põhjamaade maanteeametite pragmaatilisus riigi majanduse vajadustele vastavate lahenduste väljatöötamisel. Ehk jõuavad koos maanteeameti uue juhiga meiegi teedele majanduse turgutamiseks hädavajalikud innovatsioonituuled, loodab Paul.

Jaga lugu
Logistikauudised.ee toetajad:
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077