Kokkulepitult arvutas Eesti Transpordi- ja
Teetöötajate Ametiühing (ETTA) I poolaasta statistika põhjal transpordisektori
miinimumpalgad 2009. aastaks.
Tööandjatega oli möödunud sügise tulistel läbirääkimistel paika pandud valem ja andmestik, mida kasutatakse uute miinimumpalkade arvutamiseks. Valemist välja tulnud palgad ei mahu aga nüüd enam tööandjate plaanidesse. Taas on ametiühinguga tüli tõusmas ja viimane on kohe lahkelt lubamas streigi- või kohtutee ettevõtmist. Ametiühingul tasub streigiähvardusega seekord siiski ettevaatlikum olla.
Ametiühingul on faktiliselt õigus nõuda. Uued miinimumpalgad on saadud valemi järgi, mis aasta tagasi kokku lepiti. Õiguslikult ei oleks vaielda nagu midagi. Seetõttu ongi ETTA-l kohtusse minek üsna kindla peale minek.
Aastaga on muutunud majanduskeskkond peaaegu vastupidiseks. Toona ei suutnud neid arenguid keegi prognoosida. Aasta tagasi lähtuti pigem põhimõttest, et palgad tõusevad pidurdamatu kiirusega ja transpordisektori madalamapalgalistele tuleb garanteerida mingisugunegi tõus. Nüüd on Eestis palgatõusul pidurid peal ja keegi ei taha kuuldagi, et jahtunud turul peab järgmisel aastal veel palku tõstma.
Pean tõenäolisemaks, et ametiühing võtab jalge alla pigem kohtutee, kui et asub streigiks ridu koondama. Õiguslik alus on eelmise aasta streigiähvardusega välja võideldud. Ka pole praegu nii lihtne loota üldsuse toetust streigile, mis nõuab palgatõusu olukorras, kus enamikule inimestest on palgatõus kauge unistus ja pigem on mure, kas pääsetakse koondamisest.
Seotud lood
Euroopa transpordisektor seisab silmitsi suurte väljakutsetega, mis on seotud rangemate regulatsioonide ja kasvava vajadusega keskkonnasõbralikkuse järele. UTA Edenred pakub lahendusi, mis aitavad autoparkidel paremini toime tulla nii digitaalse halduse kui ka kütusekulu optimeerimisega.