Teder: sõidupiiranguga rikkus riik põhiseadust

Õiguskantsler Indrek Tederi hinnangul
rikkus maanteeamet mullu detsembris Tallinna-Tartu maanteel reedeti üle
12meetristele sõidukitele ja autorongidele kellaajalist sõidupiirangut
kehtestades põhiseadust.

"Praegu puudub põhiseaduse nõuetele vastav volitusnorm, mis lubaks maanteeametil keelata üle 12 meetri pikkuste sõidukite liiklust riigimaantee kindlatel kilomeetritel teatud osal ööpäevast," selgitas Teder Äripäevale.

Kui õiguslikult korrektne volitusnorm eksisteeriks, võiks maanteeamet volituse piire ja haldusmenetluse põhimõtteid arvestades Tederi hinnangul sõidupiiranguid kehtestada.

Kui maanteeamet kehtestaks Eesti ühel olulisemal magistraalil sügisest raskeveokitele taas sõidupiirangu, rikuks amet õiguskantsleri arvates põhiseadust.

"Kui selleks ei ole eelnevalt kehtestatud volitusnormi, on minu soovitus ettevõtjatele vaidlustada maanteeameti otsus halduskohtus," märkis Teder. Teisisõnu võivad sohvrid piirangut eirata. Kui politsei vedajat väidetava rikkumise eest karistab, võib trahvi saanu halduskohtusse pöörduda, kus firma suure tõenäosusega riigi seljatab ning karistusest pääseb, kuna põhiseadus on ülimuslik.

Teder palus majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Partsile saadetud märgukirjas vastata talle hiljemalt 15. septembriks, kas ja kuidas ministeerium piirangut seadustada plaanib.

"Sõidupiirangute kehtestamine võib olla liiklusohutuse seisukohast vajalik. Rõhutan, et igasugune isikute põhiseaduslike õiguste ja vabaduste piiramine, ka inimeste tervise ja turvalisuse huvides, saab toimuda ainult õiguslikult korrektsetel alustel," lisas Teder.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi teede- ja raudteeosakonna juhataja Ain Tatteri arvates ei rikkunud maanteeamet piirangut kehtestades põhiseadust.

"Maanteeametil olid teeseadusest ja liiklusseadusest tulenevad volitusnormid piisavad," usub Tatter.

Tatteri sõnul kaalub ministeerium selge ja täpse volitusnormi väljatöötamist. "Praegu on menetlemisel uue liiklusseaduse eelnõu, mis on läbinud ministeeriumite kooskõlastusringi. Justiitsministeeriumi märkuste läbivaatamise käigus on võimalik sama eelnõu koosseisus täpsustada ka maanteeameti volitusnormi," lootis Tatter.

Eesti ühe suurema veofirma DSV Transpordi juhataja Jaan Lepa sõnul on õiguskantsleri arvamus väga huvitav.

"Ise ei ole teemale selle nurga alt kunagi osanud vaadata. Endiselt arvame, et ametlikul tööajal on Eesti suurimale magistraalile piirangute seadmine arusaamatu. Suurte autode suunamine väiksematele teedele on veelgi ohtlikum," on Lepp veendunud.

Ta ei kavatse siiski midagi ette võtta, kui maanteeamet sõidupiirangu taas kehtestab. "Mingeid aktsioone küll ei plaani. Pigem oleme lihtsalt kurvad, et selget mõtlemist nii vähe on," ohkas Lepp.

Kui suure rahalise kahju kevadtalvine piirang tõi, pole DSV Transport Lepa sõnul välja arvutanud. "Pigem on kulud Eesti riigil selle piirangu haldamisel," kahtlustas Lepp.

Maanteamet ei ole veopiirangu kehtestamisega põhiseadust rikkunud, ütles maanteeameti peaspetsialist Tiina Reismann.

Reismanni sõnul austavad nad nii õiguskantsleri kui ka Tallinna-Tartu maantee kasutajate hinnanguid.

Ameti koostatud analüüsi järgi muutis raskeveokitele kehtestatud piirang liiklust sujuvamaks ning kergitas keskmist sõidukiirust, halvendamata liiklusolukorda Tallinna-Tartu maanteel ja teistel teedel.

"Maanteeamet ei pea end põhiseaduse rikkujaks," lisas Reismann.

Peaspetsialisti sõnul peavad nad sõidupiirangut vajalikuks. "Ekspertide soovituste järgi lüheneks reedese piirangu kehtimise kellaaeg 15-20. Pikkade sõidukite liiklust Imavere-Põltsamaa teelõigul ei piirataks aga üldse," ütles ta.

Piirang jõustuks taas 1. oktoobril ja katkeks järgmise aasta 1. aprillil.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 -0.0063211
Brasiilia reaal BRL 4,22 0.068696
Bulgaaria leev BGN 1,96 0.0204583
Filipiinide peeso PHP 59,23 0.2657864
Hiina jüaan CNY 7,66 0.0352421
Hongkongi dollar HKD 8,90 0.0359538
Horvaatia kuna HRK 7,41 -0.0094458
Iisraeli seekel ILS 4,10 0.0634007
India ruupia INR 80,89 0.0630852
Indoneesia ruupia IDR 15991,64 0.0352809
Islandi kroon ISK 135,54 0.0369031
Jaapani jeen JPY 125,50 0.055808
Kanada dollar CAD 1,50 0.0267094
LAV rand ZAR 15,93 0.089858
Lõuna-Korea vonn KRW 1273,93 0.1312625
Malaysia ringgit MYR 4,62 -0.2334277
Mehhiko peeso MXN 21,72 0.0686522
Norra kroon NOK 9,72 0.073116
Poola slott PLN 4,33 0.0300279
Rootsi kroon SEK 10,56 0.0085256
Rumeenia leu RON 4,74 0.0021077
Singapuri dollar SGD 1,53 0.0195554
Suurbritannia nael GBP 0,87 0.0460883
Šveitsi frank CHF 1,14 0.0264294
Taani kroon DKK 7,46 -0.0174239
Tai baht THB 35,29 0.003117
Tšehhi kroon CZK 25,65 -0.0233836
Türgi liir TRY 5,99 0.0784916
Ukraina grivna UAH 30,74 0.0354693
Ungari forint HUF 317,14 -0.0504255
USA dollar USD 1,13 0.0352734
Uus-Meremaa dollar NZD 1,65 0.1214477
Valgevene rubla BYN 2,43 0.0740375
Vene rubla RUB 74,63 0.2019226

Valdkonna töökuulutused

STOCKMANN otsib TARNEAHELA JUHTI

Stockmann AS

03. märts 2019