Eesti Maksumaksjate Liidu juhatuse esimehe
Lasse Lehis leiab, et rahandusministeerium loodab korraga saavutada saavutamatut
– teha maksu arvestus võimalikult keeruliseks ja saada selle tulemusena rohkem
raha.
"Omal ajal ühtlustati tulumaksu ja käibemaksu arvestus just eesmärgil muuta maksuarvestus maksumaksja jaoks lihtsamaks. Ei ole mingit mõtet ühe maksu puhul kirjutada seadusesse konkreetne summa (2000 krooni) ja teises seaduses näha ette, et iga tööandja peab hakkama kõiki autoga seotud kulusid täpselt arvutama. Sel juhul kaotab ka tulumaksuseaduse 2000 krooni säte oma sisu," kommenteeris Eesti Maksumaksjate Liidu juhatuse esimees Lasse Lehis ametiautode "unemaksu".
EML arvates peavad arvestuspõhimõtted olema mõlema maksu puhul ühesugused. "Praegu tundub, et ministeerium loodab korraga saavutada saavutamatut – teha maksu arvestus võimalikult keeruliseks ja saada selle tulemusena rohkem raha. Tuleb valida kas üks või teine," kommenteeris Lehis rahandusministeeriumis valmivat käibemaksuseaduse muudatust, mis suurendab kordades nende ettevõtete maksukulu, kes võimaldavad töötajatel kasutada firma autot isiklikuks tarbeks. "On selge, et 2000 krooni võib paljudel juhtudel olla liiga väike summa. Sel juhul võiks siduda erisoodustuse või omatarbe määr kas konkreetse auto ostuhinnaga või seda tüüpi autode tavapärase müügihinnaga."
EML arvates viitavad seletuskirjas toodud näited üsna ühemõtteliselt sellele, et hädavajalik on säilitada seaduses kindel summa, millelt omatarbega seotud maksu deklareerida. "Olgu see mingi protsent auto hinnast, aga kindlasti mingi selgelt arusaadav summa või valem. Vastasel juhul tekiks tõeline kaos. Kui maksuamet hakkab seletuskirja loogikat ka praktikas rakendama, siis on kohtuvaidlused garanteeritud," ütles Lehis.
Sõltumata sellest, millised on autoga seotud kulud, on praegu sõiduautode omatarbe maksustatav väärtus 1695 krooni, mis teeb igakuiseks käibemaksu summaks 305 krooni. Uue korra kohaselt maksustatakse aga kõik ametiauto kasutaja poolt enda tarbeks tehtud jooksvad kulud.
Advokaadibüroo Luiga Mody Hääl Borenius maksukonsultant Marko Saag selgitas, et kui töötajad kasutavad autot ettevõtlusega mitteseotud eesmärgil, tuleb iga kuu välja selgitada auto mitteettevõtluses kasutamise osa ning see maksustatakse.
Võrreldes praegusega suureneb käibemaksukulu kallimatel või rohkem kulusid tekitavatel sõiduautodel, mida töötajad kasutavad.
Seotud lood
Tänapäeva ärikeskkonnas, kus kiirus, täpsus ja paindlikkus määravad edu, on logistikast saanud ettevõtte konkurentsivõime tuum. Nutikas ladu pole enam pelgalt kuluefektiivne lahendus – see on strateegiline eelis, mis aitab ettevõttel eristuda, kasvada ja kiiremini reageerida turu muutustele.