• 01.05.08, 17:58
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Asjatundjad: valmistu merele minekuks hoolikalt

Eesti purjetamisasjatundjad ütlesid, et kui Sitsiilia lähedal merehätta sattunud soomlased oleks lõbureisiks hoolikamalt valmistunud, poleks nad nii täbarasse olukorda sattunud.
Täna algab Tallinna lahel uus purjetamishooaeg. Soomlaste äparduste vältimiseks tasub mõistusega hinnata oma varasemaid purjetamiskogemusi, valitud marsruuti, aluse merekindlust ja kaasa pakitavaid sidevahendeid.
Viktor Siilats ütles, et soomlased oleksid võinud enda päästmiseks rohkem teha. "Esiteks ei olnud neil vist pikamaareisiks küllaldast ettevalmistust, sest ega ikka mobiiliga merel abi ei kutsuta! Selleks on VHF-raadio. Veel parem, kui neid on kaks ja kui on ka satelliittelefon,“ rääkis Siilats.
"Järgnevalt, kui paadil pole satelliitlokaatorit, siis võiks selline lokaator olla (purjetaja - toim) taskus. Kolmandaks on vähetõenäoline, et rebeneb puri ja mootor ütleb samuti üles. Ju ikka midagi jäi kusagil hooldamata," arutles Siilats."Ilm kiskus tormiks? Vahemerel ütleb ilmateade vähemalt kahe päeva täpsusega, millal ja kui tugevaks tuul tõuseb. Ilmateate jälgimiseks on vaja kas spetsiaalset seadet Navtexi, sülearvutit või nutimobiili. Ilmateadet saab ka raadiost kuulata."

Artikkel jätkub pärast reklaami

Soomlaste purje rebenemine viitas Siilatsi arvates nende vähestele oskustele, samuti tulnuksvõõrastesse vetesse seilates võtta kaasa lisapuri.
"Saksamaal Elbe jõel ujus köiepundar mulle vintidesse ja jäi kinni. Kui mu paat keset laevateed juhitavuse kaotas, tuli raadioga kutsutud abi viie minutiga, toimetas väga professionaalselt ega võtnud mingit tasu," meenutas Siilats üht juhtumit.
Kauaaegne jahikapten Alar Volmer ütles, et on merel olles kasutanud side pidamiseks kanalit VHF 16. "Tavaliselt nad lepivad mõne muu kanali kokku,“ rääkis Volmer sisenemisest Soome sadamatesse, „kui päris täpselt ei tea, kas kiilu alla vett jätkub ja kuhu poole hoida, kostab nende come right in väga kinnitavalt."
Purjetamisfanaatik Jaanus Tamme sõnul vahet ei ole, mis kanalit kasutada, peaasi, et teade kätte saadaks. "Põhiliselt kasutatakse hädaolukorrast teatamiseks VHF-raadiot, kuid ulgumerel olles ei pruugi signaal kaldani ulatuda ja suurtel laevadel 16. kanali jälgimise kohustust enam pole. Kuniks mobiilil levi, tasub helistada kasvõi Rooma," kommenteeris Tamme.
Üksinda 6,5meetrises purjekas tuhandeid miile seilanud Tamme sõnul tuleb avamerele sõites võtta kaasa avariikohta näitav satelliitlokaator ehk avariikohta näitav raadiomajakas (Emergency Position Indicating Radio Beacon ehk EPIRB – toim). Hädakutse järel saadetakse lähimast kaldajaamast kas õhu- või merepäästeüksus.
"EPIRBi tohiks kasutada alles siis, kui käes tõsine häda," selgitas Inglismaa ranniku lähedal kopteripäästet kogenud Tamme, "sellele reageeritakse ruttu ja professionaalselt."
Eesti vetes tuleb õnnetuse korral helistada üldisele hädaabinumbrile 112, kust kõne edasi suunatakse. "Meresõitjad võivad kasutada ka Piirivalve operatiivinformatsiooni- ja mereseirekeskuse otsenumbrit 619 1124 või VHF-kanalit 16," teavitas piirivalveseersant Märt Orro.
Piirivalvekeskus omab navigeerimisinfot ning saab päästetöödeks kasutada kopterit ja paate nii Eesti territoriaalmeres kui ka majandusvööndis.

Seotud lood

Uudised
  • 10.10.25, 12:55
Juba 24. korda: “Aasta logistikategu 2025” ootab kandidaate!
Kandideeri ise või anna teada ägedast logistikateost: kandidaate saab esitada oktoobri lõpuni!
Igasügisest traditsiooni järgides valib Äripäeva Logistikauudised juba 24. korda välja aasta parima logistikasaavutuse: esita kandidaat konkursile Aasta Logistikategu 2025!

Hetkel kuum

Gunvor Groupi terminal Rotterdamis, millele pakub logistikateenuseid Eestis tegutsev ning siinses veondus- ja laondussektori parimat palka maksev AS Gunvor Services.
TOP
  • 14.10.25, 15:57
Palga TOP: veondus- ja laondussektori esikolmikus palk üle 6000 euro
BLS avas oma logistikakeskuse laienduse Harjumaal 2022. aastal ja investeeris sellesse 6,5 miljonit eurot.
Uudised
  • 09.10.25, 12:13
Järjekordne BLSi juhatuse liige lahkus ametist
BLS on kümme aastat järjest kahjumit saanud
Girteka transpordibaas Sadys Poznańi lähedal on üks ettevõtte suurimaid ja kaasaegsemaid rajatisi, mida plaanitakse jõuliselt veelgi arendada.
Uudised
  • 08.10.25, 17:09
Girteka vallutab Poolat: eesmärk viiekordistada ekspedeerimisäri ning soetada kuni 8000 sõidukit
Elektriveokite kasutuselevõtt peab toimuma tavapärastes konkurentsitingimustes, mitte kohustuste ja trahvide saatel, leiavad organisatsioonid oma ühisavalduses.
Uudised
  • 14.10.25, 13:32
Logistikasektor protestib nullheitega veokite ostukohustuse vastu: keegi ei osta veokit, mis viib pankrotti:
Shanghai sadam.
Uudised
  • 13.10.25, 13:27
Hiina vastas USAle: mitmed laevad pöördusid nädalavahetusel tagasi
Sadamatasud kasvavad ka USA börsil noteeritud mitteameerika päritolu laevandusfirmadele
Laev antakse uuele omanikule üle oktoobris.
Uudised
  • 14.10.25, 11:30
Tallink müüs kaubalaeva Sailor oma konkurendile
Kriisilogistika päeval juttu juhtinud Autoettevõtete Liidu tegevjuhi Kersten Kattai sõnul sai ta küll paljudele küsimustele vastused, kuid mitte päris kõikidele. Mis tähendab, et samalaadne üritus tuleks muuta traditsiooniks.
Uudised
  • 13.10.25, 11:51
Galerii: “Kriisilogistika päev 2025
Olulisim küsimus: miks pole logistikaettevõtted ETO nimekirjas?
Aasta logistikateo finalistid eelmisel logistika aastakonverentsi. Toona tuli võitjaks Eesti Post om Kaunase logistikakeskusega.
Uudised
  • 10.10.25, 12:55
Juba 24. korda: “Aasta logistikategu 2025” ootab kandidaate!
Kandideeri ise või anna teada ägedast logistikateost: kandidaate saab esitada oktoobri lõpuni!

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Logistikauudised esilehele