Kiirusest võiks loobuda

Pärnu Tarneahelakonverents 2019 moderaator
Pärnu Tarneahelakonverents 2019 moderaator

Saamidel olla uskumus, et kui on väga kiire, tuleb pikali heita ja lamada nii kaua, kuni kiire möödas. Ühel mehel olnud kord nii kiire, et pidi kolm päeva lamama. Sääraseid lugusid ja vanasõnu võib leida paljudest teistest kultuuridestki.

Mingi tõde peab selles idees siis olema. Mis see võiks olla ja kas sellisest rahvatarkusest, mis sobib ehk agraarühiskonda, on kasu ka info- ja tehnoloogiaühiskonnas?

Ilmselt oleme kõik kogenud, kuidas kiirustades muutume ebatäpseks, kohmakaks ja saamatuks. Võib juhtuda, et kiirustades kulutame harjumuspärastele tegevustele rohkem aega kui rahulikult toimides. Võib olla on kiirus ja kiirustamine üldse eksitavad mõisted, sest lõppkokkuvõttes pole oluline kulutatud aja hulk, vaid tehtud asjade hulk ja kvaliteet.

Aja, nii nagu ka raha puhul on ilmselt mõistlik rääkida kuluefektiivsusest. Ajajuhtimise spetsialistid soovitavad seetõttu head kavandamist, et tegevused oleksid järjestatud vastavalt prioriteetidele, ning energiavaru arvestamist, et iga soorituse hetkel oleksime parimas vormis. S.Covey’l on lugu mehest, kes möödub inimesest, kes saeb käsitsi jämedat puud. Saagijal on särk higist märg ja liigutused töntsiks jäänud, aga saetud on alles üsna vähe. Mööduja küsib, kuidas läheb. Saagija: “Mitte eriti hästi, saag on nüri”. Mööduja pakub välja, et võiks siis ju saagi teritada. Saagija vaatab talle õnnetult otsa ja kurdab: “Ei ole aega, saagida on vaja.”

Asi on efektiivsuses

Olgu isiklikus elus või ettevõttes, küsimus pole mitte kiiruses, vaid efektiivsuses. Kas iga meie liigutus, iga ettevõtmine on tehtud maksimaalse energiaga, maksimaalse tõhususega? Kas iga meie kasutatav saag on piisavalt terav, et võimalikult vähese vaevaga vajalik puu ära saagida. Kui võtame eesmärgiks kiiruse, ei pruugi tulemus olla ajasäästlikum kui mitte kiirustades. Efektiivsust taga ajades on tulemus igal juhul parem.

Võiks arvata, et vahet ju pole, kuidas asju nimetame, peaasi, et aru saame ja tulemuseni jõuame. Tuleb välja, et võib olla lausa saatuslik vahe. Harrastuskeeleteadlane B.L.Whorf oli elukutselt tuleohutuse insener ning leidis enda töös, et paljud õnnetused sündisid just ebaõnnestunud sõnastustest, kas hoiatussiltidel, tuleohutusjuhenditel või suulistes korraldustes. Sõnastus määrab maailmataju, keel kujundab meelt. Seepärast võiks enam pöörata tähelepanu aja tõhusale kasutamisele ning loobuda kiirusest.

Osale arutelus

  • Jaanus Kangur, koolitaja

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 0
Brasiilia reaal BRL 4,18 0
Bulgaaria leev BGN 1,95 0
Filipiinide peeso PHP 59,06 0
Hiina jüaan CNY 7,64 0
Hongkongi dollar HKD 8,86 0
Horvaatia kuna HRK 7,41 0
Iisraeli seekel ILS 4,09 0
India ruupia INR 80,54 0
Indoneesia ruupia IDR 15968,30 0
Islandi kroon ISK 133,99 0
Jaapani jeen JPY 124,77 0
Kanada dollar CAD 1,50 0
LAV rand ZAR 15,89 0
Lõuna-Korea vonn KRW 1271,59 0
Malaysia ringgit MYR 4,61 0
Mehhiko peeso MXN 21,72 0
Norra kroon NOK 9,75 0
Poola slott PLN 4,33 0
Rootsi kroon SEK 10,47 0
Rumeenia leu RON 4,74 0
Singapuri dollar SGD 1,53 0
Suurbritannia nael GBP 0,88 0
Šveitsi frank CHF 1,13 0
Taani kroon DKK 7,46 0
Tai baht THB 35,30 0
Tšehhi kroon CZK 25,65 0
Türgi liir TRY 5,95 0
Ukraina grivna UAH 30,72 0
Ungari forint HUF 317,83 0
USA dollar USD 1,13 0
Uus-Meremaa dollar NZD 1,64 0
Valgevene rubla BYN 2,44 0
Vene rubla RUB 74,82 0

Valdkonna töökuulutused