Konteinerveoettevõtted seisavad alanud aastal silmitsi kasvavate tegevuskuludega, mistõttu on ahvatlus tõsta veotariife veelgi. Kuid uute laevadega lisanduvad veomahud ja tugev konkurents raskendavad lisakulude klientidele edasikandmist, märgivad analüütikud alanud aastat prognoosides.

- Uusi keskkonnasõbralikke laevu lisandub uuel aastal turule üksjagu, mis kergitab omakorda ka vedajate mahtusid. See on peamine lootus, mis võiks aidata üha kasvavate sadama- ja muude kuludega kaasnevat hinnatõusu kontrolli all hoida. Foto: Maersk
Kuigi prognoos on koostatud väga ebastabiilses ajastul, toovad eksperdid esile mitmeid valdkonda mõjutavaid püsisuundumusi ja kolm kõige tõenäolisemat arengustsenaariumit.
Kaubaveokulud kasvavad, mis on selle põhjused?
Merevedude analüütikud toovad aruandes välja mitmeid tegureid, mis suurendavad kaubaveo kulusid. Nende hinnangul suurimate rahvusvaheliste merevedajate positsioon tugevneb ja seda tänu turu veelgi suuremale kontsentreerumisele.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Maailma suurimaid merevedajaid, Šveitsi päritolu Mediterranean Shipping Co (MSC) ja Hamburger Hafen und Logistik Aktiengesellschaft (HHLA) teatasid, et ettevõtete ühinemine on jõudnud lõpule ning MSC omab nüüd HHLAs 49,9% osalust.
Šveitsi-Itaalia laevandusettevõte MSC teatas partnerlusest Aasia laevaomanike alliansiga, kuhu kuuluvad Jaapani ONE, Lõuna-Korea HMM ja Taiwani Yang Ming. Maerski ja Hapag Lloydi värske allianss Gemini sai aga samal ajal loa tegutseda USA turul.
Punase mere kriisi tõttu on laevandusfirmad sunnitud taas otsima Suessi kanalile alternatiivseid kaubateid, millest lühemaid ja atraktiivsemaid on kahtlemata Kirdeväil, ehk Põhja meretee. Ometi seda ei kasutata, pigem vastupidi: juuli lõpus teatas logistikahiid MSC, et loobub Arktika marsruudist kui võimalikust alternatiivist lõplikult ja kutsus ka teisi laevaomanikke sama tegema.
Punase mere kriis on kaasa toonud tootmise aeglustumise paljudes Euroopa tööstusettevõtetes, näiteks pidid suured autotootjad Volvo, Tesla ja Suzuki aasta alguses peatama komponentide nappuse tõttu osa tootmisest, nentis Suurbritannia ühe suurima logistikafirma Cleveland Group tegevjuht Andrew Thompson logistikauudistele.
Detsembris 2024 taasavati pidulikult Pariisi Notre-Dame’i katedraal, kuhu jõudis kingitusena ka Estonia klaver. Klaveri kinkisid katedraalile Eesti ettevõtjad ning õrna, ent samas üle poole tonni kaaluva pilli keeruka transpordi Prantsusmaale organiseeris heategevusena DSV Estonia.