Laevajuhid: Meedias levivad meremeeste palganumbrid on ulmelised

Antiqua & Barbuda lipu all seilav konteinerlaev Langeness väljumas Muuga sadamast.
Antiqua & Barbuda lipu all seilav konteinerlaev Langeness väljumas Muuga...

Seoses Riigikogu majanduskomisjoni ettepanekuga kehtestada erimaksurežiimi alla kuuluvate meremeeste tulumaksuprotsendiks null, on meedias ringlema hakanud ka meremeeste palganumbrid, mis kohati on täiesti ulmelised.

Eesti Laevajuhtide Liidu hinnangul on ebaõiglane võtta meremeeste töötasudest rääkides aluseks mõne väga spetsiifilise ametikoha kõrge töötasu ning jätta sellest mulje kui meremeeste tavapärasest töötasust.

Viimastel päevadel on ilmunud mitmeid artikleid, milles on käsitletud muuhulgas ka meremeeste töötasusid. Eesti Laevajuhtide Liidu juhatuse esimehe Janno Laende sõnul kasutatakse meremeeste palkadest rääkides sageli üksikuid erandlikke näited, millest jääb mulje, et tegu on tavapäraste ja keskmiste palkadega.

„Keskmine kapten ei teeni ealeski 15 000 eurot kuus, isegi mitte üksnes merel töötatud kuu töötasu arvestades. Selline töötasu tuleb kõne alla näiteks väga spetsiifilises offshore-sektoris. Pigem jääb kapteni keskmine töötasu umbes 6000 euro juurde ja sedagi üksnes merel olles. Aasta keskmise kuutasu saamiseks tuleb see summa jagada kahega, kuna sageli kodusoldud aja eest palka ei maksta,“ lisas Laende.

Eesti Laevajuhtide Liidu arvates tuleb meremeeste töötasudest rääkides pöörata tähelepanu mitmele aspektile. Esiteks rahaühikule. Rahvusvaheliselt on meremeeste töötasud määratud sageli USA dollarites. Konverteerides summa tavainimesele paremini võrreldavatesse eurodesse, väheneb summa märgatavalt.

Teiseks neto- või brutopalk. Rahvusvaheliselt makstakse meremeestele sageli välja kogu palgafond, millelt tuleb olenevalt residentsusest ja muudest teguritest tasuda ka erinevaid makse. Kolmandaks tähtajalised lepingud. Merenduses kasutatakse laialt tähtajalisi töölepinguid ehk töötasu makstakse üksnes merel oldud aja eest. Levinud on 1:1 süsteem (näiteks 2 kuud merel ja 2 kuud kodus) ja 2:1 süsteem (näiteks 4 kuud merel ja 2 kuud kodus).

Tavapalkadega võrreldava kuu keskmise töötasu saamiseks tuleb esimesel juhul kuu töötasu kahega jagada, teisel juhul 1,5-ga. Vähemtähtis ei ole ka see, et kavandatav 0% tulumaks ei hakka kehtima kõikidele meremeestele. Seda saavad teatud tingimustel kasutada ainult Euroopa Majanduspiirkonna lippude all sõitvatel laevadel töötavad meremehed, välja jääb ka märkimisväärne hulk Euroopa reisilaevadel töötavaid meremehi.

„Enda ja oma kursusekaaslaste reaalsete kogemuste ja tööpakkumiste põhjal võin öelda, et kolmanda tüürimehe töötasu võib olla hetkel näiteks 3200-3500 dollarit üksnes merel oldud aja eest, see on umbes 3000 eurot. Jagades selle kahega, jääb järele 1500 eurot, millelt tuleb tasuda ka maksud. Arvestades meretöö raskust ja keerukust, ei saa seda kuidagi ülemäära suureks pidada,“ illustreerib olukorda laevajuhtide liidu juhatuse liige Tauri Roosipuu.

Eesti Laevajuhtide Liit juhib tähelepanu ka sellele, et meremeeste maksusoodustused on rahvusvaheline praktika. Kuna meritsi veetakse ligikaudu 90% maailma kaupadest, siis tänu meremeeste maksusoodustustele on ka merevedude hinnad ja üldine hinnatase selle võrra soodsamad – see puudutab kaudselt iga inimese rahakotti. Samuti on just merendus üks valdkondadest, kus on Euroopa Liidu seadusandluse järgi lubatud riigiabi andmine. Argument, et pärast meremeestele maksusoodustuste tegemist hakkavad seda ka teised sektorid nõudma, seetõttu ei päde.

Eesti Laevajuhtide Liit (ELJL) on kutseorganisatsioon, mis ühendab Eesti laevajuhte (vahitüürimehi, vanemtüürimehi ja kapteneid). Eesti Laevajuhtide Liit on suurima liikmeskonnaga laevaohvitsere ühendav organisatsioon Eestis ja sellel on üle kahesaja liikme.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Logistikauudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

=
=
=
=
Transpordiliik:
Kui kaup on pakitud alustele, täitke ära aluste lahtrid. Kui kaup ei ole pakitud alustele, täitke ära kauba kirjelduse lahtrid.
Mahukaalu arvutamisel on võetud aluseks:
Autotranspordis 1 m³ = 333 kg.
Lennutranspordis 1 m³ = 167 kg.
Mahukaal: kg
Maht:

NASDAQ OMX Tallinna, Riia ja Vilniuse börsiinfo 15 minutilise viivitusega.

Valuuta Tähis Kurss +/- %
Austraalia dollar AUD 1,58 -0.0316056
Brasiilia reaal BRL 4,22 0.0165818
Bulgaaria leev BGN 1,95 -0.0153437
Filipiinide peeso PHP 59,20 0.2133062
Hiina jüaan CNY 7,66 -0.0169684
Hongkongi dollar HKD 8,90 -0.0191005
Horvaatia kuna HRK 7,41 -0.0107952
Iisraeli seekel ILS 4,10 0.009754
India ruupia INR 80,85 0.0098957
Indoneesia ruupia IDR 15983,18 -0.0176404
Islandi kroon ISK 135,48 -0.0073806
Jaapani jeen JPY 125,36 -0.055808
Kanada dollar CAD 1,50 -0.0200321
LAV rand ZAR 15,92 0.0307905
Lõuna-Korea vonn KRW 1271,38 -0.0691683
Malaysia ringgit MYR 4,61 -0.2615255
Mehhiko peeso MXN 21,71 0.033635
Norra kroon NOK 9,71 0.0401623
Poola slott PLN 4,33 -0.0138591
Rootsi kroon SEK 10,56 0.0009473
Rumeenia leu RON 4,74 -0.0231847
Singapuri dollar SGD 1,53 -0.0325924
Suurbritannia nael GBP 0,87 0.0230441
Šveitsi frank CHF 1,14 0.0088098
Taani kroon DKK 7,46 -0.0214448
Tai baht THB 35,28 -0.0175687
Tšehhi kroon CZK 25,65 -0.0311781
Türgi liir TRY 5,99 0.0517711
Ukraina grivna UAH 30,73 -0.0175719
Ungari forint HUF 317,08 -0.069335
USA dollar USD 1,13 -0.0176367
Uus-Meremaa dollar NZD 1,65 0.0971581
Valgevene rubla BYN 2,43 0.0740375
Vene rubla RUB 74,62 0.176548

Valdkonna töökuulutused

STOCKMANN otsib TARNEAHELA JUHTI

Stockmann AS

03. märts 2019