Autor: Logistikauudised.ee • 9. jaanuar 2019
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Rahva lemmikud: Škoda Octavia ja Citroen Berlingo

Škoda Octavia
Foto: Postimees/Scanpix
Möödunud aasta enimostetud sõiduautoks osutus taas Škoda Octavia, mis edestas napilt Toyota RAV4. Tarbesõidukute seas oli ostetuim Citroen Berlingo, raskeveokitest Scania F-seeria.

Eestis müüdi 2018. aastal Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liidu andmetel kokku 25 387 uut sõiduautot, mis ületas 2017. aasta müügi 3,6 protsendiga. Seda on veidi vähem, kui AMTEL 2018. aastaks prognoosis (tõus kuni 8%).

On mitmed põhjused, mis Eesti sõiduautode turgu läinud aastal mõjutasid - firmaautode vahetamine väiksemate vastu, WLTP tekitatud anomaalia ning teatud jahenemine majanduses. Detsembris müüdi Eestis aga 1113 uut sõiduautot, mida on koguni 23,9% vähem kui 2017. aasta detsembris.

Aasta kokkuvõttes oli kõige populaarsemas segmendiks väiksemad keskklassi autod, milliste osakaal oli 23,6%. Rohkelt eelistasid tarbijad ka keskmisi ja väiksemaid maastureid, milliste osakaal oli vastavalt 21% ja 17,1%. Hübriidautosid müüdi möödunud aastal 1602. Elektriautosid läks kaubaks 84 ning uusi gaasiseadmega (CNG ja LPG) müüdi vastavalt 110 ja 62.

Automarkidest oli 2018. aastal edukaim Toyota 4099 müüdud uue sõiduautoga. Järgnesid Škoda ja Renault, vastavalt 3144 ja 2509 sõiduautoga. Mudelite edetabeli tipu vallutasid Škoda Octavia (1025 autot), Toyota RAV4 (997) ja Renault Clio (861).

Tarbesõidukite turg kasvas mullu 3,7% ja kokku müüdi 2018. aasta jooksul 6227 uut tarbesõidukit. Markidest oli edukaim Citroen, milliseid läks kaubaks 914. Järgnesid Renault ja Peugeot, vastavalt 729 ja 664 sõidukiga. Veokeid müüs enim Scania (359 veokit), edukad olid ka Volvo (305 veokit) ja Mercedes-Benz (111 veokit). Mudelitest oli müüduim Citroen Berlingo, raskeveokite seas Scania F-seeria.

Diiselautod ei kao veel nii pea

AMTELi tegevjuht Arno Sillati sõnul käitus Eesti autoturg möödunud aastal enam-vähem prognooside kohaselt: aasta algas ettevõtete autode erisoodustusmaksu arvestuse korra muutumise tagajärjel autode aktiivse vahetamisega väiksemate vastu, seejärel turg stabiliseerus kuni WLTP rakendumisega seotud autode etteregistreerimiseni augustis. Järgmistel kuudel turg taas stabiliseerus, kuid oodatust veidi madalamal tasandil. Igale tõusule järgneb stabiliseerumine või langus ja ilmselt on see aeg ka kätte jõudnud.

Sõiduautode kütuste osas on turuliider endiselt bensiin, kuid diislikütuse osakaalu langus oli mullu oodatust väiksem. „Ehkki eelmisel aastal anti diiselautodele pidevat turmtuld, siis ARK statistikat vaadates on nende osakaalu langus 2017. aastaga võrreldes vaid 0,4%, ehk sisuliselt vaid vea piires,“ tunnistas Tehnikamaailma peatoimetaja Tõnu Ojala tänases Äripäeva uues raadiosaates „Autosõbrad eetris.“

Tema sõnul on diiselmootorite osakaal küll iga aastaga tasapisi langenud, kuid nende kadumisest on ilmselgelt veel vara rääkida. „Tundub, et eestlasest autoostjad ei lase ennast sellest diislivastasest kampaaniast eriti kõigutada.“

Alanud aasta valmistab ette suuremaid muutusi

Arno Sillati hinnangul võib alanud 2019. aastat vaadelda kui stabiliseerumise ja suuremate struktuursete muutuste ettevalmistusaastat. Müügimahud jäävad enam-vähem läinud aasta tasemele, kuid aasta esimestel kuudel esineb kindlasti mahajäämust 2018. aastaga võrreldes.

„Elektriautod suuremat läbimurret veel ei tee, kuid mudelite arv (eriti premium sektoris) lubab neile siiski jätkuvat kasvu nii absoluutnumbrites, kui turuosas. Suuremat läbimurret tuleb siiski veel 2021. aastani oodata. Kasutatud autode turul kasvab klientide teadlikkus vähehaaval - üha rohkem osatakse hinnata teada ajalooga Eestis sõitnud autosid. Seda positiivset trendi murrab paraku sisse toodavate vanade ja saastavate diiselsõidukite vool. Siin on riigil, mille üle mõelda," lausus Sillat.

Mis puudutab teisi liikumisi turul, siis Škoda Octavia vaevalt enam oma tulemust kordab, sest müügile jõuab uus Škoda Scala, usub Tõnu Ojala. Rapidi ja Octavia vahele jääv auto tõotab nn Golf-klassi auto ostjatele pakkuda tõsist alternatiivi, mis tõenäoliselty aasta lõpus uueneva Octavia müüki tublisti kahandab. 

"Põnev on jälgida ka seda, millise auto rooli maanduvad lojaalsed Toyota Avensise kliendid pärast selle kadumist? Kas Camry, Corolla või hoopis VW Passat või Peugeot 508? Saab olema huvitav aasta igal juhul," lausus Ojala.

Kuula „Autosõbrad eetris“ saatest pikemalt, milline oli lõppenud autoaasta ja milliseid uudismudeleid on turule oodata tänavu:

 

Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Logistikauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Tõnu TrammLogistikauudised.ee juhtTel: 52 777 80
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077